Zadaniem procesów wykonawczych jest sterowanie działaniem jednostki. Działanie polega na aktywnym udziale jednostki w dążeniu do osiągnięcia określonego celu w danych warunkach przy użyciu właściwych środków. Działanie zawsze jest ukierunkowane na osiągnięcie pewnego wyniku. Może być mniej lub bardziej świadome, o celu wyraźnym, bliskim lub oddalonym, mało sprecyzowanym.
Do podstawowych rodzajów działania zalicza się: zabawę, naukę, pracę. W działaniu małego dziecka dominuje zabawa, a u osoby dojrzałej praca zawodowa. Działanie może mieć za zadanie zmienianie dotychczasowej rzeczywistości, modyfikację jej lub tworzenie nowej, a może również realizować inne zadania. Uczeń zdobywając nowe wiadomości nie będzie dążył do zmiany rzeczywistości, lecz będzie zmieniał swoją świadomość, poglądy, postawy. Niektóre formy działalności umysłowej nabierają dopiero wtedy znaczenia dla zmiany rzeczywistości, gdy zostaną wprowadzone w życiu do produkcji, budowy czy zmian środowiska.
Niezależnie od tego, czy dana działalność (praktyczna, naukowa) daje możliwości przekształcania rzeczywistości ma zawsze określone ? mniej lub bardziej jasno ? zadania i cel, który pragnie osiągnąć. Wykonanie zadania i osiągnięcie oczekiwanego wyniku nie zamyka działalności jednostki, gdyż powoduje najczęściej stawianie następnego zadania, stąd działalność wiąże się ze stałą aktywnością jednostki.