Wychowanie dokonuje się nie tylko w domu i szkole, ale we wszystkich kontaktach społecznych, w których jednostka uczestniczy niezależnie od wieku. Nie oznacza to, że wychowaniu poddawane są tylko dzieci i młodzież. Przyjmuje się, że osoby dorosłe są już wychowane, natomiast dzieci i młodzież wymagają specjalnych oddziaływań wychowawczych, ponieważ ich mechanizmy zachowania nie są jeszcze dostatecznie ugruntowane.
W pedagogice, jako nauce o wychowaniu, wyróżnia się dwie grupy metod wychowawczych: bezpośrednie i pośrednie. Do metod oddziaływania bezpośredniego będą należały: uświadamianie i wyjaśnianie, przekonywanie, jawna ocena zachowania, kształtowanie nawyków, nagrody, przymus i kary. W metodach oddziaływania pośredniego znajdują się: przykład, organizacja pracy szkolnej i oddziaływanie przez zespół. Wszystkimi metodami posługują się nauczyciele, a niektórymi z nich rodzice, którzy mogą stosować również inne metody wychowawcze nie zawsze pedagogiczne.