Działania profilaktyczne obejmują: tworzenie w środowisku warunków zapobiegających powstawaniu chorób, instytucji zdrowia, integrację opieki zdrowotnej i społecznej oraz stosowanie szczepień ochronnych, okresowych badań dzieci i młodzieży, a także dorosłych. Jest to tzw. profilaktyka pierwotna. Mamy także profilaktykę wtórną polegającą na nauczaniu właściwego życia po odbytej chorobie, tak aby ona nie wróciła.
Profilaktyka powinna zapewnić właściwe warunki sanitarne w miejscu zamieszkania. Przeprowadzone w latach pięćdziesiątych badania ekologiczne Lublina przez Z. Pióro, ujawniły, że siedliskiem chorób zakaźnych jest Stare Miasto oraz ulica Lubartowska. Przyczyną tego był brak pełnej kanalizacji oraz zaniedbania sanitarne tych terenów (Z. Pióro-, 1962). Problemem w tym przypadku jest przede wszystkim sprawa właściwego zagospodarowania przestrzeni mieszkalnej.
Innego przykładu znaczenia zmian dla profilaktyki dostarczyły badania na wsi przeprowadzone przez A. Pawełczyńską. Autorka stwierdziła, że nabywanie ze względów prestiżowych sprzętu zmechanizowanego, np. pralek, podniosło higienę w rodzinach wiejskich. Zaczęto częściej zmieniać bieliznę osobistą i pościelową, więcej zużywać mydła i środków piorących. Ta sama autorka wykazała również, że wprowadzenie instytucji zdrowia na teren wiejski wspiera profilaktykę. Takimi instytucjami okazały się izby porodowe. Kobiety rodzące w nich lub w szpitalach przychodziły na badania kontrolne dzieci, a także chętniej poddawały je szczepieniom niż rodzące w domu.
Przykładem integracji opieki zdrowotnej i społecznej jest organizacja takiej placówki na terenie dzielnicy Bałuty w Łodzi. Piszą o niej następująco H. Mackiewicz, W. Mecowa, R. Minich z Zakładu Organizacji Ochrony Zdrowia AM: ,,Po spostrzeżeniu faktu, że pomoc społeczna nie może się prawidłowo rozwijać w żadnym kierunku bez udziału personelu medycznego oraz że niemal każdy program służby zdrowia wymaga współudziału opiekunów społecznych ? do każdego regionu zapobiegawczo- -leczniczego przydzielono jednego spośród wyróżniających się opiekunów społecznych. Opiekunów tych przeszkolono. Na drzwiach gabinetów lekarskich umieszczono obok nazwiska lekarza i pielęgniarki rejonowej nazwisko, miejsce i godziny przyjęć rejonowego opiekuna społecznego. W tych rejonach, które w praktyce realizują przedstawioną koncepcję, osiągnięto realne postępy w zintegrowanej opiece medyczno-społecznej”.
Jedną z istotnych form realizacji profilaktyki jest stosowanie szczepień ochronnych. Realizacja ich zależy od odległości od punktu szczepień, pory roku oraz pochodzenia społecznego pacjentów. Duża odległość od punktu szczepień, zła komunikacja, nieodpowiednie godziny dojazdu i powrotu autobusem, brak możliwości zatrzymania się z dzieckiem w miejscu szczepienia utrudniają korzystanie z tych zabiegów profilaktycznych. Stąd organizowanie szczepień w poszczególnych np. wsiach stanowi duże ułatwienie. Pory roku szczególnie odbijają się na przebiegu szczepień w warunkach wiejskich. Przeprowadzone badania ujawniły, że w okresie lata i jesieni kobiety, nie przychodzą na szczepienia z dziećmi. Robią to natomiast, nawet nie wezwane, wczesną wiosną, późną jesienią lub zimą.
Różna jest też postawa wobec szczepień w zależności od pochodzenia społecznego. Robotnice proszą o przesłanie zaświadczeń o szczepieniu, bo na ich podstawie mogą się zwolnić z pracy, natomiast pracownice umysłowe telefonicznie uzgadniają termin szczepienia, a poprzedniego dnia poddają kontroli lekarskiej swoje dzieci, aby upewnić się, czy są zdrowe. Z podanych przykładów widzimy, że profilaktyka zależy od środowiska, integracji czynników medycznych i społecznych w opiece zdrowotnej, od przynależności społecznej pacjentów. Organizatorem i wykonawcą zadań w profilaktyce jest pielęgniarka. Im lepiej pojmuje ona swoje zadania w tym zakresie, tym lepsze są rezultaty profilaktyki.