Pragnąc ułatwić uczniowi percepcję przekazywanych treści posługujemy się w procesie nauczania różnymi przedmiotami, które noszą nazwę pomocy dydaktycznych lub środków poglądowych.
Pomocami poglądowymi nazywamy przedmioty materialne dostarczające bodźców zmysłowych i pozwalające na lepsze poznanie ich.
Do pomocy poglądowych zaliczamy przedmioty naturalne, a gdzie nie jest to możliwe, modele przedmiotów. W szkołach pielęgniarskich używa się wiele różnorodnych przedmiotów, jak np. zakonserwowane w formalinie narządy, preparaty mikroskopowe tkanek czy kościec naturalnej wielkości i inne. Do modeli należą fantomy do reanimacji, fantomy do ćwiczeń pielęgniarskich (fantom noworodka i niemowlęcia), modele gipsowe lub z tworzyw sztucznych i wreszcie makiety-urządzenia wnętrz.
Oprócz przedmiotów naturalnych i ich modeli percepcję przekazywanych treści ułatwiają również obrazy, wykresy, tablice poglądowe i inne. Służą one do poznawania rzeczywistości, ale już w sposób pośredni i dlatego posługujemy się nimi wówczas, gdy w żaden sposób nie możemy zastosować przedmiotu naturalnego. Pomoce poglądowe działające na receptor słuchu nazywamy audytywnymi (nagrania magnetofonowe), na receptor wzroku wizualnymi (obrazy). Jeśli natomiast będą działać na oba receptory łącznie ? nazywamy je środkami audiowizualnymi (film dźwiękowy). Do eksponowania obrazu, jak i dźwięku, każda szkoła powinna być wyposażona w rzutniki, magnetofony czy grafoskopy (rzutniki pisma).
Takie pomoce poglądowe, jak wykresy, zestawienia liczbowe, ryciny, rysunki schematyczne można wykonać samemu na taśmie celofanowej, a następnie eksponować je za pomocą grafoskopu. Dzięki rzutnikom można powiększać na ekranie małe obrazki i obserwować na nich wszystkie szczegóły istotne dla poznania przedmiotu.
Duże znaczenie dla ogólnego ujmowania zależności mają rysunki schematyczne, które nie zawierają zbędnych szczegółów, ale przedstawiają daną sytuację w sposób ogólny i ułatwiają wyodrębnienie związków i zależności między poszczególnymi częściami. Jeśli drogę przedstawiamy w postaci odcinka, wówczas łatwiej możemy ją podzielić na odpowiednie części i ustalić zależności między np. częścią drogi a przypadającą na tę część liczbą kilometrów. Nie ważne są szczegóły danej drogi, ale ważne są występujące między wielkościami zależności, które w sposób poglądowy można przedstawić. Odcinek przedstawiający daną wielkość można dzielić na części i ustalać między nimi nawet związki pośrednie. Dzięki stosowanym rysunkom schematycznym uczeń przechodzi od konkretnego ujmowania przedmiotów do ujęć abstrakcyjnych. To łączy się z rozwojem myślenia, które też następuje od myślenia konkretno-wyobrażeniowego do abstrakcyjnego. A w procesie nauczania zależy nam na tym, aby rozwój umysłowy ucznia przebiegał w sposób naturalny, zgodny z kierującymi nim prawami.