W życiu każdego człowieka podstawową rolę spełnia nauka, dzięki której jednostka zdobywa wiedzę, rozwija się umysłowo i coraz lepiej poznaje otaczający świat. Nauka wzbogaca doświadczenia człowieka oraz kształtuje bardziej adekwatny stosunek do świata.
Z nauką szkolną wiąże się sprawa nauczania, przekazywania wiadomości dostosowanych do wieku i możliwości umysłowych ucznia. Nauką, która wyjaśnia przebieg procesu nauczania jest dydaktyka. Nazwa ta pochodzi z języka greckiego, w którym ?didácticos” oznacza w języku polskim ?nauczający”.
Nauczanie można określić jako planową pracę nauczyciela z uczniami, polegającą na kierowaniu procesem przyswajania wiedzy, wyrabianiu umiejętności, stosowaniu jej w praktyce, kształtowaniu przekonań, zainteresowań i zamiłowań. Ma ono na
celu doprowadzenie do trwałego przyswojenia sobie przez uczących się wiadomości, umiejętności i nawyków. Wymaga to od nauczyciela wykonywania różnorodnych czynności, jak: podawanie wiadomości, wyjaśnianie ich, utrwalanie, sprawdzanie itp.
W dydaktyce, która jest jednym z działów pedagogiki, wyróżnia się dydaktykę ogólną i dydaktyki szczegółowe.
Dydaktyka ogólna obejmuje całość problematyki nauczania na wszystkich szczeblach, ze wszystkich przedmiotów i formułuje ogólne wytyczne postępowania. Dla celów praktycznych okazało się to niewystarczające, bowiem specyfika każdego przedmiotu wymaga dobierania szczególnych sposobów postępowania, wynikających z przekazywanych treści.
Dla realizacji poszczególnych treści nauczania okazało się konieczne opracowanie bardziej szczegółowych wskazań dostosowanych do specyfiki danych treści. Tym zajęły się dydaktyki szczegółowe, zwane również metodykami przedmiotów nauczania. Opracowano więc metodykę nauczania, biologii, matematyki, chemii, fizyki, języka ojczystego, języków obcych, wychowania fizycznego, pielęgniarstwa i innych. Zajmują się one dokładną analizą treści każdego przedmiotu nauczania, celów jakie ma on do spełnienia w całokształcie nauczania, sposobami przekazywania wiadomości oraz warunkami niezbędnymi do osiągnięcia najlepszych efektów nauczania (W. Zaczyński, 1974).
Sposoby i środki przekazywania wiadomości są stale doskonalone i modyfikowane, aby uczeń mógł coraz lepiej je opanowywać. Oczywiście, że zakres i trwałość opanowanej przez ucznia wiedzy zależy nie tylko od dobrze dobranych środków jej przekazywania, ale również od wkładu pracy samego ucznia. Są one jednak współzależne, bo jeśli środki będą aktywizowały ucznia to i on będzie brał bardziej czynny udział w procesie nauczania. Stąd tak dużą wagę przywiązuje się do metod i środków nauczania.
W czasie przekazywania wiadomości uczniowi należy tak to robić, aby obudzić w nim zainteresowania daną dziedziną. Zainteresowania jako czynnik indywidualny odgrywają znaczną rolę w opanowaniu nowych wiadomości.
Szeroko pojęty proces nauczania prowadzący do pełnego rozwoju jednostki (rozwój intelektualny, moralny i społeczny) określa się mianem kształcenia, a wynikiem kształcenia jest osiągnięcie wykształcenia. Kształcenie dzielimy na dwa kierunki ogólne i zawodowe.
Kształcenie ogólne realizowane jest w szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących i na niektórych Wydziałach szkół wyższych. Daje ono osobie uczącej się przygotowanie do rozumienia świata w jego zasadniczych ujęciach, wyposaża w podstawowe wiadomości pozwalające na dalsze kształcenie w wybranych kierunkach i pozwala na zdobycie umiejętności przydatnych w życiu jednostki, np. pisania poprawnego, jasnego wyrażania swoich myśli i wiele innych.
Kształcenie zawodowe przygotowuje do wykonania określonego zawodu i jest realizowane również na poziomie podstawowym (zasadnicze szkoły zawodowe), przygotowując kwalifikowanych robotników na poziomie średnim (technika zawodowe, licea zawodowe). Ten rodzaj szkolnictwa zawodowego daje absolwentowi świadectwo dojrzałości i dyplom technika. Również jest ono realizowane na poziomie wyższym, po ukończeniu którego absolwent otrzymuje tytuł inżyniera lub magistra inżyniera. Ten rodzaj kształcenia obejmuje treści nie tylko zawodowe, przygotowujące pracownika do odpowiedniego zawodu, ale także ogólnokształcące, chociaż w mniejszym wymiarze niż w szkołach ogólnokształcących.
Ze względu na szybko narastające nowe treści w każdej dziedzinie zarówno ogólnej, jak i zawodowej żadnego typu szkoła nie jest w stanie przekazać uczącemu się pełnej wiedzy z danej dziedziny. Każdy zatem, kto nie chce pozostać w tyle za postępem naukowym i technicznym musi samodzielnie uzupełniać swoją wiedzę. Zadaniem każdej szkoły byłoby więc przygotowanie osób uczących się do samokształcenia, bez którego trudno właściwie egzystować w dzisiejszych czasach, bo łatwo można być zdystansowanym przez osobę kompetentniejszą. Przygotowanie do samokształcenia nie jest łatwe, ponieważ nikt nie chce się całe życie uczyć. Nie ma również wystarczającej liczby podręczników i książek przedstawiających poziom współczesnej wiedzy w danej dziedzinie. Jeśli osoba ucząca się będzie miała odpowiednie materiały, z których będzie mogła uzupełniać swoją wiedzę, to musi także chcieć się uczyć. Do tego potrzebna jest pozytywna, trwała motywacja do uczenia się, a takiej motywacji w obecnych szkołach się nie kształtuje. Pozytywna motywacja do nauki pozwoli uczniowi na przejście z pozycji biernego odbiorcy do aktywnego badacza różnych dziedzin.
Samokształcenie jest indywidualnym sposobem zdobywania wiedzy i uzupełniania już posiadanej. Nie całą wiedzę można zdobyć w formach samokształceniowych i dlatego należałoby pomóc osobom uczącym się organizując np. wykłady na temat najnowszych zdobyczy wiedzy. Należałoby również zaopatrzyć osoby uczące się w publikacje ogólnie dostępne, w odpowiednio zaplanowanych nakładach, co przy stałym braku papieru nie jest takie realne. Wszystkie formy oświatowe powinny być tak organizowane, aby nie rekonstruowały wiedzy już zdobytej, ale uzupełniały ją treściami nowymi, jeszcze nie znanymi osobom uczącym się. Powiedzenie, że człowiek całe życie się uczy, jeszcze chyba nigdy nie było tak aktualne, jak obecnie. Jak już powiedziałam konieczność uczenia się ciągłego, nieustającego czy permanentnego, wynika z szybko narastającej wiedzy, której nie da się w pełni przekazać w nauce szkolnej, nawet gdyby programy szkolne były jeszcze bardziej bogate w treści nauki niż są obecnie. Szkoła, w takich warunkach, może dać tylko wiedzę wyjściową i przygotować ucznia do samokształcenia. Jeśli to osiągnie, to wówczas będzie szkołą współczesną, nie przekazującą tylko wiedzy historycznej, a programy szkolne przestaną być zbiorem nieaktualnej wiedzy.