Pierwszym zabezpieczeniem równowagi organizmu ze środowiskiem są odruchy wrodzone zwane bezwarunkowymi. Funkcjonowanie organizmu w nowym środowisku, utrzymanie się przy życiu noworodka po oddzieleniu go od organizmu matki wymaga obecności mechanizmów pozwalających na życie w nowych warunkach. Mechanizm odruchu bezwarunkowego zapewnia jednostce zachowanie równowagi pomiędzy wymaganiami nowego środowiska a możliwościami organizmu. Odruchy bezwarunkowe funkcjonują bez udziału kory mózgu, ale nie należy sądzić, że nie ma ona na nie wpływu. Dowodem na to były eksperymenty, w których zwierzęta pozbawiono kory mózgowej. Wykazywały one zaburzenia w prawidłowym funkcjonowaniu złożonych odruchów bezwarunkowych.
Mechanizm działania odruchu bezwarunkowego, w dużym uproszczeniu, jest następujący. Na receptor działa bodziec bezwarunkowy, nieobojętny biologicznie. Pobudzenie powstałe w receptorze przekazane zostaje poprzez nerwy d o – środkowe do określonego ośrodka n e r w o w e g o skąd nerwami odśrodkowymi biegnie do narządu wykonawczego ? efektora. Narządami wykonawczymi są: mięśnie, ścięgna, serce, gruczoły, naczynia krwionośne i inne narządy. Określona reakcja jest odpowiedzią na informację przekazaną przez bodźce. Drogę, po której przebiega pobudzenie od momentu zadziałania bodźca aż do reakcji organizmu, nazwano łukiem odruchowym. Odruch dochodzi do skutku, gdy żadna część łuku nie jest uszkodzona, nie jest przerwana.
W łuku odruchu bezwarunkowego wyróżniamy następujące części:
1) zakończenie nerwu dośrodkowego ? receptor, 2) nerw dośrodkowy, 3) ośrodek nerwowy,
stanowiący większe lub mniejsze skupisko komórek nerwowych, w którym stan pobudzenia zostaje przetworzony na właściwą reakcję, 4) nerw odśrodkowy, 5) narząd wykonawczy ? efektor, w którym odruch realizuje się w postaci specyficznej reakcji.
Odruch bezwarunkowy jest wrodzoną reakcją organizmu zachodzącą pod wpływem działania bodźca nieobojętnego biologicznie, realizowaną w niższych odcinkach układu nerwowego.
Przykładem odruchu bezwarunkowego jest odruch wydzielania śliny. Plasterek cytryny położony na języku dziecka działa jako bodziec nieobojętny biologicznie (kwas) na receptory smaku. Pobudzenie powstałe w jamie ustnej zostaje przekazane nerwami dośrodkowymi do ośrodka nerwowego w rdzeniu przedłużonym, gdzie natychmiast przetworzone na odpowiedni rodzaj reakcji zostaje przesłane nerwami odśrodkowymi do ślinianek, w których wywołuje reakcję wydzielania śliny. Ślina rozpuszcza kwas i osłabia jego działanie, a im więcej kwasu tym więcej wydziela się śliny.