Kwestionariusz jest metodą szeroko stosowaną w różnych badaniach. Wydawałoby się, że tak popularna metoda powinna być jednoznacznie oceniana, a tak nie jest. Każdy zestaw pytań można nazwać kwestionariuszem, ale nie znaczy to, że jest on metodą badań dającą wiarygodne dane. W psychologii kwestionariusz, jako metoda badań, jest sprawdzonym zestawem zagadnień lub specjalnie dobranych pytań, do których osoba badana wyraża swój stosunek. Jako metoda badań musi podlegać określonym rygorom i odpowiadać ustalonym zasadom.
Kwestionariusz przed dopuszczeniem do badań powinien być sprawdzony na tak zwanych grupach skrajnych, o których wiadomo,, że różnią się wyraźnie daną właściwością. Jeśli skonstruowaliśmy kwestionariusz do badania aktywności i bierności społecznej młodzieży, to sprawdzamy go na dwóch grupach znanych nam z tego, że jedna jest aktywna, a druga bierna społecznie. Jeśli w jednej i drugiej grupie otrzymamy te same odpowiedzi, będzie to znaczyło, że nasz kwestionariusz nie różnicuje odpowiedzi osób aktywnych i biernych społecznie i na jego podstawie nie będziemy mogli ustalić, w zupełnie obcej grupie, które osoby są aktywne, a które bierne społecznie. Taki kwestionariusz nie nadaje się do badań, ponieważ nie uzyskamy tych danych, na których nam zależy.
Gdy natomiast w znanych nam grupach młodzieży aktywnych i biernych społecznie odpowiedzi wyraźnie różnią się, to wtedy i w grupie zupełnie nieznanej odpowiedzi osób aktywnych i biernych społecznie też będą się różniły i wtedy można ustalić, kto jest bierny, a kto aktywny. Jest to podstawowa zasada, której należy przestrzegać przy badaniu kwestionariuszem własnej konstrukcji. Niesprawdzenie go na grupach skrajnych, znanych, może doprowadzić do tego, że zebrane materiały nie będą o niczym świadczyły lub będą dawać fałszywe informacje, niezgodne ze stanem faktycznym.
W badaniach prowadzonych przez osoby początkujące nie zawsze przestrzega się powyższe zasady i dlatego wyniki uzyskane nie sprawdzonym zestawem pytań są zawsze wątpliwe. Może to się również zdarzyć w badaniach pielęgniarskich, w których nie zawsze dysponujemy metodami sprawdzonymi. Aby nie narazić się na zarzuty podważające uzyskane wyniki, należy poddać sprawdzeniu każdą własną metodę według podanej wyżej zasady.
W badaniach wyróżniamy dwa rodzaje kwestionariuszy; jeden służy do badania różnych dziedzin działalności jednostki i ustosunkowania się do różnych sytuacji, a drugi do badania osobowości jednostki, jej właściwości psychicznych lub wykrywania zaburzeń psychicznych. Do badania anormalności i zaburzeń psychicznych służą kwestionariusze R. B. Cattełla, H. J. Eysencka i innych. Te ostatnie kwestionariusze są sprawdzone, wystandaryzowane i mają wysoki stopień rzetelności. Kwestionariusze te są najczęściej wyskalowane, to znaczy, że do każdego twierdzenia zawartego w kwestionariuszu osoba badana ustosunkowuje się w jednym z trzech stopni zgodności, do których należą: ?tak”, ,,znak zapytania” i ?nie”. Jeśli osoba badana zgadza się z danym twierdzeniem, to otacza kółkiem wyraz ?tak”, a gdy nie jest pewna ?znak zapytania”. Jeśli skala ma być dokładniejsza, to zwiększa się liczbę stopni zgodności do pięciu, np. zdecydowanie się zgadzam, zgadzam się, nie mam zdania, nie zgadzam się i stanowczo nie zgadzam się, lub wprowadza się skalę liczbową od 5 do 1.
Do pierwszej grupy kwestionariuszy, służących do zbierania wiadomości z różnych dziedzin działalności jednostki, należą kwestionariusze układane przez poszczególnych badających. Zanim przystąpimy do sprawdzenia, w badaniach wstępnych, o czym była mowa wcześniej, należy uwzględnić odpowiedni dobór pytań. Pytania nie tylko powinny uwzględniać cel badań, ale również powinny być sformułowane jasno i bez sugerowania odpowiedzi. Aby tego uniknąć dajemy cały zestaw pytań osobom kompetentnym, prosząc je o opinie. Jeśli większość osób wypowie się negatywnie o treści danego pytania, należy je wykreślić z kwestionariusza, a pozostawić tylko te, do których jest w większości stosunek pozytywny.
Stosowanie kwestionariusza własnej konstrukcji jest zawsze ryzykowne. Nie wiadomo bowiem, czy bada on to, co chcemy badać, czy odpowiedzi badanych dotyczą wiedzy o danym zjawisku, a nie samego zjawiska. Jako przykład można podać fakt, że wiele osób wie, jak należy postępować moralnie, ale same tak nie postępują.
Kwestionariusz nie może być zbyt długi. Bardzo długa lista pytań wywołuje zniechęcenie osób badanych jeszcze przed rozpoczęciem udzielania odpowiedzi. Podczas badania długim kwestionariuszem słabnie uwaga osób badanych i’ odpowiedzi na końcowe pytania stają się zdawkowe, niepełne lub mało dokładne. Badania długim kwestionariuszem należałoby prowadzić w dwóch etapach na co nie zawsze wystarcza czasu.
Aby odpowiedzi osób badanych były pełne i dokładne, należy badanym zapewnić dyskrecję i anonimowość. W przeciwnym razie można otrzymać odpowiedzi mało rzetelne, gdyż mało kto zdradza swoje prawdziwe myśli, jeśli przypuszcza, że z tego powodu może mieć przykrości, jeśli dotrą one do osób mało mu życzliwych. Zachowanie pełnej anonimowości nie zawsze jest możliwe, ale badanym należy zapewnić dyskrecję, ponieważ od tego zależy wartość materiału badawczego.