Zarówno obserwacje, jak i eksperymenty naturalne, wywiady, rozmowy psychologiczne dostarczają wiele interesujących informacji o badanych. Nie są to jednak metody dające dokładne pomiary badanych cech i dlatego w psychologii opracowano metody bardziej precyzyjne, dające wskaźniki liczbowe, które można porównywać ze sobą. Metody te nazwano testami psychologicznymi. Służą one do badania różnych dyspozycji psychicznych, dają możność oceny psychicznej jednostki i pozwalają na postawienie diagnozy psychologicznej. Przez testy psychologiczne rozumie się zadania, rozwiązywane przez osoby badane, pozwalające na określenie danej właściwości i porównanie jej z ustalonymi normami lub wynikami innych osób.
Aby testy były pełnowartościowe i nie dawały błędnych wyników muszą spełniać kilka wymagań. Każdy test powinien być standaryzowany, znormalizowany, trafny i rzetelny. Pojęcia te mają następujące znaczenia.
Standaryzacja testów ? to najpoważniejsza praca w konstruowaniu ich. Polega na ujednoliceniu techniki badania, ujednoliceniu warunków, przebiegu badań i materiałów stosowanych w badaniach. Jest to niezbędne w celu uniknięcia uzależnienia otrzymanego wyniku od różnic w sposobie stosowania testu przez różnych badających.
Normalizacja to ustalenie norm wiekowych, na podstawie których można oceniać wyniki otrzymane przez osoby badane. Opierając się na dużej liczbie materiałów badawczych przyjmuje się, że najniższe wyniki świadczą o niedorozwoju danej dyspozycji, środkowe, których jest najwięcej, o prawidłowym rozwoju, a najwyższe o wysokim jej poziomie. Na podstawie wyników uzyskanych od dużej liczby osób badanych można ustalić zróżnicowane przedziały, określające różne poziomy badanej funkcji, cechy czy właściwości psychicznej. Mając ustalone przedziały wyników, można po zbadaniu danej osoby zaliczyć ją do tej grupy osób, które mają podobne wyniki.
Normy odnoszą się do poszczególnych grup wieku. Jeśli zostały ustalone normy dla dzieci 7-letnich, to nie można z nimi porównywać wyników uzyskanych w badaniach dzieci 6-letnich. Badane dyspozycje psychiczne podlegają rozwojowi i to, co dla dziecka 7-letniego jest łatwe, dla 6-letniego może być za trudne. Nie można również automatycznie przenosić testów stosowanych w jednym kraju do innego kraju bez uprzedniego sprawdzenia ich. Społeczeństwa różnią się zarówno warunkami życia, jak i rozwojem cech psychicznych; nie można więc do wszystkich stosować tych samych wymagań.
Trafność testu związana jest z oceną jego wartości. Jeśli mamy polegać na wynikach testu to musimy mieć pewność, że mierzy on to, do czego został skonstruowany. Ocena trafności testu oparta jest na specjalnych badaniach, a uzyskane wyniki porównuje się najczęściej z wynikami innego znanego już testu. Jeśli zgodność wyników jest duża, to test przyjmujemy, jeśli nie ma zgodności ? odrzucamy go. Ustalenie trafności testu wymaga różnorodnych obliczeń statystycznych.
Rzetelność testu polega na tym, że kilkakrotnie zastosowany w badaniach tych samych osób w tych samych warunkach daje te same wyniki. Gdyby wyniki były inne, testu nie można przyjąć i stosować w badaniach, ponieważ nie wiadomo, który wynik jest dobry. Każdy test dopuszczony do badań jest dokładnie sprawdzony pod względem rzetelności jego wyników.
Przygotowanie dobrego testu jest zadaniem złożonym, wymagającym od autora testu wysokich kwalifikacji, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych.
Testów psychologicznych mierzących różne dyspozycje psychiczne jest dużo i dla łatwiejszej orientacji połączono je w pewne grupy. Kryteriów podziału testu może być wiele, ale najczęściej przyjmuje się dwa: merytoryczne, określające, co test mierzy i metodyczne, wyjaśniające, jak mierzy daną właściwość psychiczną.
Do pierwszej grupy zalicza się:
- Testy zdolności, w których wyodrębnia się dwie podstawowe grupy: testy inteligencji i testy zdolności specjalnych.
- Testy osobowości, ustalające rodzaje zachowania się jednostki i jej funkcjonowania. W tych testach nie uzyskuje się wyników ?lepszych” lub ?gorszych”, jak w testach zdolności, ale stwierdza się występowanie, lub nie, danej właściwości psychicznej. Na podstawie tych badań można określić osobowość danej jednostki.
- Testy wiadomości są sprawdzianem wiadomości osoby badanej i coraz częściej zastępują dotychczasowe egzaminy. Na ich podstawie zostaje ustalony poziom opanowania określonej wiedzy przez osobę badaną.
Do drugiej grupy testów należą:
1. Testy słowne (werbalne), polegające na słownym sformułowaniu zadań, na które badany ma udzielić słownych odpowiedzi.
- Testy wykonania, zawierające zadania czynnościowe, których rozwiązanie polega na wykonaniu kolejnych czynności, np. otwarciu skrzynki mającej specjalny zamek lub takim ułożeniu figur, aby zmieściły się w określonej przestrzeni.
- Testy projekcyjne (rzutowania). Rozwiązanie tych testów polega na ustosunkowaniu się do podanej sytuacji, która nie jest jasno i wyraźnie przedstawiona. Te testy nie badają właściwości danej osoby wprost, bezpośrednio, lecz wnioskujemy o nich na podstawie ustosunkowania się jej do danej sytuacji. Nie pytamy osoby badanej, czy ma wysokie aspiracje, lecz dajemy jej do obejrzenia kilka obrazów przedstawiających sceny, które można w różny sposób interpretować. W zależności od tego, jak osoba badana interpretuje pokazane jej sceny, możemy określić czy ma aspiracje wysokie, średnie, czy niskie.
Jako przykład testów pierwszej grupy omówimy test inteligencji. Pierwszy test do badania inteligencji został skonstruowany przez psychologa francuskiego A. Bineta. Następnie wielokrotnie go zmieniano przy współudziale innych psychologów lub przerabiano i obecna wersja, stosowana w badaniach, nosi nazwę testu Bineta-Termana. Drugim testem do badania inteligencji, lub ogólnego rozwoju umysłowego, jest test D. Wechslera. Składa się on z dziesięciu odrębnych testów, z których pięć ma charakter słowny łub słowno-matematyczny, pięć manipulacyjny, wykonawczy. W zależności od badanych właściwości (werbalnych czy manipulacyjnych) można posługiwać się pierwszą lub drugą częścią testu. Test został znormalizowany dla osób od 10 do 60 lat.
Osoby badane, rozwiązując test inteligencji, uzyskują jakiś wynik odpowiedzi poprawnych, na podstawie którego można ustalić ich wiek inteligencji. Jeżeli dziecko dziesięcioletnie rozwiąże wszystkie zadania przeznaczone dla jego wieku, to jego wiek inteligencji jest w normie. Gdy zaś nie rozwiąże wszystkich testów przeznaczonych dla jego wieku, jest poniżej normy. Jeśli badany rozwiąże wszystkie testy dla swego wieku i niektóre dla starszych lat, wówczas jego wiek inteligencji jest powyżej normy.