Wywiad będzie szczegółowo omawiany w drugiej części podręcznika, dlatego tutaj podamy tylko zasadnicze jego cechy i różnice między wywiadem a rozmową psychologiczną. Potocznie każdą rozmowę nazywa się wywiadem, niezależnie od tego. czy dotyczy samej osoby, z którą rozmawiamy, czy też innych osób. W psychologii wywiadem nazywa się taką rozmowę, która nie dotyczy osoby udzielającej odpowiedzi, ale spraw występujących poza nią. Gdy zaś rozmowa dotyczy osoby udzielającej odpowiedzi, wówczas nie jest to wywiad tylko rozmowa psychologiczna. Dlatego prowadzona rozmowa z nauczycielem o konkretnym uczniu, wyposażeniu pracowni, atmosferze w klasie, będzie wywiadem, a zbieranie informacji od ucznia o jego osiągnięciach i trudnościach, ocenach, warunkach odrabiania lekcji, będzie rozmową psychologiczną. Zakres i rodzaj informacji uzyskany tymi dwoma drogami będzie różny. Rozmowa psychologiczna może dać taki materiał, który rozmówca ukrywa przed otoczeniem a w serdecznej, szczerej rozmowie może go ujawnić.
Wywiad jest metodą badawczą, polegającą na zebraniu potrzebnych informacji dotyczących osób, czy określonych zjawisk od kompetentnego informatora. Jeśli prowadzimy wywiad o pacjencie, to musimy go zorganizować z osobami, które pacjenta dobrze znają i mogą podać interesujące nas wiadomości. Wywiad stosujemy tam, gdzie nie można zastosować innych metod badania, a zjawiska dla nas ważne mogą nie wystąpić. Bywa i tak, że pewne zjawiska są niedostępne dla obserwacji, dlatego tam, gdzie to jest możliwe stosujemy wywiad.
Aby wiadomości uzyskane w wywiadzie przyczyniły się do wyjaśnienia danego zjawiska, wywiad powinien być dobrze przygotowany. Dobre przygotowanie wywiadu wpływa również na rodzaj uzyskanego materiału. W każdych badaniach zależy badającemu na uzyskaniu nie jakiegokolwiek materiału ale ścisłego, dokładnego i prawdziwego. Należy więc wyraźnie określić cel wywiadu, któremu powinno się podporządkować zagadnienia poruszane w wywiadzie. Następnie trzeba dobrać osoby kompetentne, z którymi chcemy przeprowadzić wywiad i ustalić sposób postępowania z nimi. Należy również przewidzieć wywiady z kilkoma osobami, a nie tylko z jedną, ponieważ każdy ma swój indywidualny punkt widzenia danej sprawy, czy osoby i przedstawia ją zgodnie z własnym przekonaniem. Przeprowadzenie wywiadu z kilkoma osobami pozwoli na wybranie tych informacji, które się powtarzają u wszystkich i tych, które są u każdego rozmówcy inne. Jest to w pewnym stopniu sprawdzenie wypowiedzi tendencyjnych i obiektywnych naszych rozmówców, ponieważ nie zależy nam na dowolnych informacjach, ale na prawdziwych.
Rozmowę psychologiczną przeprowadzamy z osobą badaną, gdy pragniemy uzyskać informacje o niej od niej samej. Jak już wspomniano poprzednio, rozmowę z osobą badaną należy bardzo dokładnie przygotować, starannie przeprowadzić, postępować taktownie, aby jej nie zrazić, bo wtedy nie uzyskamy wiarygodnych informacji. Badany powinien mieć przekonanie, że chcemy mu pomóc i dlatego pytamy go o pewne sprawy, a nie robimy tego z ciekawości. Badający powinien wyraźniej określić cel rozmowy i wokół niego organizować pytania i zagadnienia poruszane w rozmowie. Rozmowa powinna mieć przebieg bezpośredni, niekrępujący, aby badany mógł bez obaw mówić o sprawach interesujących badającego. Rozmowa jest wówczas swobodniejsza; badający pozostawia inicjatywę badanemu, pozwala mu się wypowiedzieć, czuwając nad kierunkiem wypowiedzi, stawiając dodatkowe pytania, prosząc o wyjaśnienia czy dokładniejsze określenia. Przeprowadzający rozmowę dyskretnie kieruje rozmówcę na sprawy ważne dla badającego, w ten sposób zdobywa informacje, na których mu zależy. Stawiane pytania powinny być przemyślane, poważne, rzeczowe, ale nie sugestywne:
Bardzo ważne dla przebiegu rozmowy jest nawiązanie kontaktu z osobą badaną. W czasie rozmowy nie należy okazywać znudzenia, czy zniecierpliwienia, ale zainteresować się wypowiedziami rozmówcy. Nie należy również zajmować określonego stanowiska do poruszanych spraw, aby rozmówca nie przystosował swoich wypowiedzi do punktu widzenia badającego. Rozmowa czy wywiad powinny odbywać się w miejscu neutralnym, aby zapewnić swobodę wypowiedzi, ponieważ miejsca ?urzędowe” powodują skrępowanie rozmówcy.
Każdy wywiad i rozmowa powinna być zaprotokołowana, aby żadne ze zdobytych informacji nie uległa zapomnieniu. Protokół powinien być napisany szczegółowo, według poprzednio ustalonego planu. Plan wywiadu i rozmowy powinien być taki, jak przy eksperymencie.
Wypowiedzi osoby badanej można zapisywać w czasie prowadzenia rozmowy, ale to peszy wiele osób. Aby tego uniknąć, prosimy o protokołowanie rozmowy osobę trzecią która siedząc z dala, przy oddzielnym stoliku, notuje wypowiedzi rozmówcy na przygotowanym uprzednio arkuszu.
Inną .techniką, stosowaną w rejestracji wypowiedzi osoby badanej, jest nagrywanie rozmowy na taśmę magnetofonową. Widok mikrofonu denerwuje rozmówców i ich wypowiedzi są często bardzo lapidarne. Dlatego lepszy jest ukryty mikrofon, którego osoba badana nie widzi, a obsługa nagrań znajduje się w sąsiednim pokoju.