Środowisko można dzielić w różny sposób, ale najbardziej popularny jest podział na środowisko naturalne, społeczne i kulturalne.
W skład środowiska naturalnego wchodzi wszystko to, co stworzyła natura, a więc ukształtowanie powierzchni w miejscu bytowania jednostki, bogactwa naturalne, klimat, roślinność, świat zwierzęcy oraz to, co człowiek zmienił, dokonując przekształceń w świecie (przemysł, tamy, zbiorniki wodne i inne).
Środowisko naturalne wywiera duży wpływ na życie człowieka i jego zdrowie, choć nie zawsze zdaje on sobie z tego sprawę. Warunki klimatyczne narzucają ludziom tryb życia i organizację dnia (np. w krajach Afryki przerywa się pracę w godzinach południowych, kiedy jest największa operacja słoneczna), sposób budownictwa mieszkaniowego (w krajach gorących i wilgotnych instalowanie klimatyzacji, a tam gdzie istnieje zagrożenie trzęsienia ziemi ? budownictwo parterowe).
Warunki klimatyczne decydują o sposobie żywienia ludzi i o ich ubiorze. Urodzajność gleby, nasłonecznienie terenu i wilgotność warunkują rodzaj upraw rolnych i nierzadko wpływają na rodzaj wykonywanej pracy. Duża wilgotność terenu może stanowić zagrożenie dla zdrowia i to zarówno w klimacie gorącym, jak i umiarkowanym. Sprzyja bowiem szybkiemu rozmnażaniu się bakterii oraz owadów przenoszących je, powodując rozprzestrzenianie się różnych chorób (np. zimnicy).
Środowisko społeczne to ludzie i stosunki społeczne składające się na sumę warunków tworzonych przez życie zbiorowości i jednocześnie modyfikujące życie jednostki. Każde środowisko społeczne ma swoją specyfikę. Inne jest społeczeństwo ludzi młodych, a inne starych. Nie tylko wiek, ale i stopień pokrewieństwa, wielkość rodziny wpływają na stosunki społeczne ludzi.
Płeć też jest czynnikiem wywołującym specyficzną atmosferę w danym środowisku. Wpływa ona dość znamiennie na wychowanie młodzieży, gdyż u kobiet występują częściej tendencje do rozpieszczania wychowywanych dzieci i do nadmiernego ochraniania ich niż u mężczyzn, którzy z kolei stawiają dzieciom bardziej twarde wymagania.
Dalszymi wyznacznikami wpływu środowiska społecznego są: poziom wykształcenia jego członków, ich zainteresowania, rodzaj wykonywanego zawodu, poziom aspiracji i dążeń, oczekiwania związane z pełnieniem różnych ról społecznych i inne. Nawet taki czynnik, jak’ częstotliwość kontaktów towarzyskich może decydować o specyfice środowiska i rzutować na układy życia ludzi i panujące między nimi stosunki.
Na środowisko kulturowe składa się cały dorobek historycznej działalności wielu pokoleń ludzi (J. Peter, 1960), który działa na człowieka. Wśród dóbr kulturowych wyróżnia się:
a) dobra duchowe, na które składają się przekonania i poglądy ludzi, obowiązujące normy i zasady postępowania, wierzenia i obyczaje.
b) dobra materialne, do których zaliczamy: literaturę, malarstwo, rzeźbę, wytwory techniki, sztukę teatralną, muzykę, budownictwo, urządzenia komunikacyjne, ogniska kultury w postaci budynków teatralnych, kinowych, galerii obrazów, czytelni itp. (H. Radlińska, 1961).
Podział środowisk na wymienione trzy grupy, zależnie od rodzaju występujących bodźców, ma znaczenie porządkujące i ułatwiające analizę. Należy jednak brać pod uwagę to, że na każdego jednocześnie działają bodźce ze wszystkich środowisk, a zachowanie osobnika jest wypadkową tego zespolonego działania. Trzeba także brać pod uwagę to, że każda jednostka ludzka ma swoje odrębne środowisko i że różne środowiska zazębiają się ze sobą. Ludzie pracują zawodowo w swoim środowisku, ale po pracy stykają się z ludźmi innych zawodów, pracującymi w innych instytucjach. Ci sami ludzie mają do czynienia ze środowiskiem żłobkowym, przedszkolnym lub szkolnym, czy też określonej organizacji społecznej lub politycznej. Poza tym ludzie czytają różne książki, chodzą na różne filmy, oglądają różne programy telewizyjne, korzystają z odmiennych form rozrywki. Dzięki temu kształtują swoje odrębne środowiska.
Jak już wspomniałam poprzednio, nie jest to jedyna klasyfikacja środowisk, którą posługują się pedagogowie społeczni lub socjologowie. Jako przykład podam jeszcze jeden podział dokonany pod kątem charakterystycznych cech skupisk ludzkich. Podział ten jest następujący:
a) środowiska miejskie i wielkomiejskie, różniące się między sobą wielkością, liczebnością mieszkańców, charakterem (miasta portowe, hutnicze, fabryczne), rozwojem kultury, rodzajem zabudowy itp.,
b)środowiska wiejskie różniące się także wielkością, gęstością zaludnienia, formą zabudowy, rodzajem stosunków społecznych i kulturowych, rodzajem wykonywanej przez ludzi pracy.
Istnieje przypuszczenie, że w miarę zanikania różnic między miastem a wsią, spowodowanych wprowadzeniem elektryfikacji, mechanizacji rolnictwa, uprzemysłowienia regionów wiejskich, rozwoju komunikacji i oświaty, podział ten stanie się z czasem nieaktualny.
Można również dokonać podziału środowiska według rodzajów instytucji i wyróżnić środowiska: rodzinne, żłobkowe, przedszkolne, szkolne, miejsca pracy itp.