Chociaż nie ma jeszcze pedagogiki pielęgniarstwa w spisie kierunków, to jednak pielęgniarka nie może nie znać przynajmniej ogólnych jej założeń. Mając do czynienia z człowiekiem często schorowanym, starym, zaniedbanym lub opuszczonym przez najbliższych, pielęgniarka nie może nie znać środków oddziaływania pedagogicznego, których zastosowanie może zmienić nie tylko zachowanie się tego człowieka, ale i jego stosunek do świata. Pedagogika dostarcza wiadomości o tym, jak należy oddziaływać na chorego i postępować z nim, aby nie czuł się samotny, opuszczony lub wyizolowany z bieżącego życia. Pedagogika staje się poważnym partnerem dla pielęgniarki pomagającym jej i ukierunkowującym działanie na pomoc pacjentowi.
Obserwując zachowanie się wielu chorych spostrzegamy, że ich reakcje nie zawsze są zgodne z ustalonymi i przyjętymi normami społecznymi, których nie należy łamać, lecz przestrzegać. Choroba często wpływa zaburzająco na reakcje człowieka, zmienia jego zachowanie i stosunek do otoczenia. Bywa także, że otoczenie zmienia swój stosunek do chorego, który powrócił z leczenia jako kaleka lub osoba niepełnosprawna. Należałoby zatem znać sposoby zmiany zachowania otoczenia do rekonwalescenta, czy człowieka, który już do końca swoich dni pozostanie ułomny. Nie komplikujmy mu życia, które los skomplikował mu w sposób często tragiczny.
Zdarza się również, że osoby po przebytej chorobie nie zdają sobie sprawy z tego, że ich. możliwości fizyczne uległy znacznym ograniczeniom. Wydaje im się, że nadal mają te same możliwości, co przed chorobą. Trzeba im to wyjaśnić, sprowadzić do właściwej oceny własnych możliwości w sytuacji aktualnej, a uniknie się wielu zaburzeń psychicznych, a często nawet nerwic. Niesienie pomocy tym ludziom będzie polegało na ułatwieniu im zrozumienia własnej sytuacji. Bez znajomości skutecznych środków działania, trudno liczyć na pozytywne rezultaty. Dlatego znajomość pedagogiki jest konieczna, aby nie stosować środków, które mogą przynosić rozczarowanie i zniechęcenie.
Pielęgniarka stale będzie miała do czynienia z wychowaniem, którego nie można oddzielać od opieki pielęgnacyjnej. Działanie jej jest trudne, ponieważ na co dzień styka się z przypadkami odbiegającymi od normalnych, a najczęściej jej podopieczni to ludzie zagrożeni, którym trudno zapewnić bezpieczeństwo. Niepewni są swego jutra, ani tego, że po przebytej chorobie będą pełnosprawni. Do pacjentów będą należeli również ludzie starzy, usunięci z normalnego życia, często niezdolni do samodzielnego funkcjonowania. Należałoby dążyć do tego, aby osoba niepełnosprawna wiedziała, że nie jest samotna i w razie potrzeby napotyka przyjacielską pomoc. Różnorodność przypadków, z którą może się spotkać pielęgniarka nakłada obowiązek dobrej znajomości zagadnień pedagogiki.
Współczesna cywilizacja doprowadziła do ogromnego postępu techniki. Wkroczyła ona zarówno do zakładów pracy, jak i do domów rodzinnych. Przyczyniła się ona z jednej strony do ułatwienia życia, uwolnienia od dużych wysiłków fizycznych, zapewniając człowiekowi więcej czasu na wypoczynek, z drugiej zaś strony powstały okoliczności utrudniające rozwój psychiczny i fizyczny człowieka. Spędzanie przez dzieci, młodzież i dorosłych kilku godzin dziennie przed telewizorem znacznie ogranicza ich ruch i przebywanie na świeżym powietrzu. Nie sprzyja to oczywiście rozwojowi organizmu ani jego prawidłowemu funkcjonowaniu i trzeba temu przeciwdziałać. Należy więc racjonalnie organizować i wykorzystywać czas wolny bez uszczerbku dla rozwoju jednostki. Siedzący tryb życia powoduje ograniczenie czynności ruchowych i prowadzi do osłabienia siły mięśni, zaniku części tkanek mięśniowych i gorszego funkcjonowania całego aparatu ruchowego. Zmniejszenie pracy mięśni pociąga za sobą dalsze następstwa w postaci gorszej działalności układu krążenia, zalegania krwi na obwodzie, gorszego zaopatrzenia tkanek w tlen i składniki odżywcze, tworzenie się żylaków, mniej sprawne funkcjonowanie układu oddechowego, pokarmowego itp.
Oddziaływanie pedagogiczne na te osoby będzie polegało na spowodowaniu zmiany trybu życia, uprawiania ćwiczeń gimnastycznych, turystyki, sportów, codziennego przebywania na świeżym powietrzu, podejmowania prac na działce itp. Tego rodzaju działalność uświadamiająco-informacyjna realizowana jest przez pielęgniarki w prowadzonej oświacie zdrowotnej, pokazach praktycznego działania w ?szkołach zdrowia”, w ramach przedmiotu ?przygotowanie do życia rodzinnego”, wprowadzonych do programu szkolnego i w ?szkołach matek”.
Na ogół stwierdza się, że utrzymanie zdrowia własnego oraz najbliższych członków rodziny leży w kręgu dość żywych zainteresowań ludzi dorosłych, bo któż nie chciałby jak najdłużej utrzymać pełnej sprawności, być wydajnym w pracy, wyglądać zdrowo i ładnie. Trzeba tylko umiejętnie prowadzić działalność uświadamiającą tam, gdzie jest to konieczne. W opanowaniu sposobów skutecznego oddziaływania na jednostkę pomaga znajomość pedagogiki.
Wśród podopiecznych znajdą się i tacy, do których żadne tłumaczenia ani wyjaśniania nie docierają. Oni są przeświadczeni, że nic im nie zagraża, bo mają organizm odporny na Szkodliwe czynniki zewnętrzne. Przy takich nastawieniach nie można liczyć na powodzenie w pracy wychowawczej. Dopiero, gdy zaczną odczuwać jakieś dolegliwości szukają sposobów uwolnienia się od nich. Jest to doskonały moment podjęcia oddziaływań, gdyż zmiana nastawienia podopiecznego, wzrost zainteresowania własnym zdrowiem i chęć współdziałania rokują większe nadzieje na skuteczność pracy pedagogicznej.
Prowadzenie oświaty zdrowotnej należy rozpoczynać od najwcześniejszego dzieciństwa i kontynuować przez wiek przedszkolny oraz szkolny zarówno w szkole podstawowej, jak i średniej. Łatwiej wyrabiają się wtedy trwałe nawyki higieniczne, troska o własne zdrowie, a to uchroni osobę dorosłą przed wieloma niespodziankami chorobowymi i spowoduje, że będzie ona bardziej dbała o swoje zdrowie i korzystała z dostępnych jej urządzeń higienicznych. Uniknie się w ten sposób konieczności zmiany dotychczasowych nawyków, co nie należy do działań łatwych, gdyż łączy się to z dużymi oporami wewnętrznymi jednostki, często trudnymi do pokonania.