Cukrzyca jest chorobą stwarzającą wyjątkowo wiele okazji do oddziaływań wychowawczych. Nowoczesny sposób terapii przewiduje aktywne włączanie samego dziecka do kontroli swego stanu zdrowia, jak i do procesu leczenia i do tego trzeba je przygotować.
Najwięcej zachorowań na cukrzycę przypada na trzeci, szósty i dwunasty rok życia. Choroba u małego dziecka ma zwykle przebieg utajony i ujawnia się najczęściej wtedy, gdy nastąpi jakieś silne przeżycie psychiczne (wypadek, operacja itp.), albo w przebiegu chorób zakaźnych. Najczęściej przykrymi stanami tej choroby obciążającymi znacznie psychikę dziecka są:
a) obawa przed wystąpieniem śpiączki,
b) konieczność kilkakrotnego w ciągu dnia kontrolowania zawartości cukru w moczu,
c) konieczność wykonywania wstrzyknięć,
d) obawa przed śmiercią,
e) ograniczenia cukru w diecie.
Oddziaływanie wychowawcze na dzieci chore na cukrzycę to przede wszystkim wyjaśnienie konieczności postępowania zgodnego z zaleceniami, chociaż nie zawsze to rozumieją i często buntują się przeciwko przestrzeganiu rygorów, a nawet przeciwko wstrzyknięciom, co już staje się niebezpieczne dla ich zdrowia. Reakcje dziecka silnie przeżywają rodzice, stąd konieczność oddziaływania na rodziców, aby okazali rozsądek. Powtarzanie przez wiele lat tych samych zabiegów może wprowadzić dziecko w stan nerwicowy, z czego należy zdawać sobie sprawę i nie dopuszczać do tego. Dzieci i młodzież chora na cukrzycę przejawiają większą drażliwość, która bywa dość często przyczyną konfliktów z otoczeniem. Podobnie, jak w omawianych poprzednio schorzeniach narządu ruchu zaznacza się poczucie mniejszej wartości, krzywdy, obniżenie zainteresowań sprawami innych ludzi.
Już dzieci 5?6-letnie przygotowuje się do wykonywania wstrzyknięć, najpierw w zabawach na lalkach, później na sobie. Jednocześnie należy nauczyć dziecko posługiwać się glukotestami i wykonywać badania moczu.
W okresie pokwitania, a więc między 12?14 rokiem życia, młodzież zaczyna zdawać sobie sprawę ze swej odmienności od innych, wstydzi się ujawnić przed rówieśnikami swoją chorobę, aby nie być wyśmianym. U młodzieży pojawiają się nowe zmartwienia dotyczące przyszłości, wyboru zawodu, wyboru partnera życiowego itp.
Zadaniami typu wychowawczego, które spełniać powinna pielęgniarka pracująca na oddziale cukrzycy są: wyjaśnienia i perswazje, wskazanie, jak układać plan dnia, jaki prowadzić tryb życia, aby nie obciążać nadmiernym wysiłkiem organizmu, jak postępować w przypadku pogorszenia samopoczucia, jak bronić się przed zakażeniami i jak się żywić. Trzeba nauczyć dzieci i rodziców zasad aseptyki, sposobu obliczania dawek insuliny, wykonywania wstrzyknięć oraz badań kontrolnych moczu.
Należy również dążyć do osłabiania napięć nerwowych u małych pacjentów i ich rodziców, aby nie okazywali dziecku swego niepokoju o jego zdrowie. Trzeba także nauczyć rodziców rozpoznawania według objawów rodzaju śpiączki, aby mogli udzielić dziecku koniecznej pomocy. Rodzice powinni okazywać dziecku zainteresowanie, serdeczność, nie podkreślać jego choroby, ale być stanowczymi, gdy chodzi o sprawy leczenia.
Dziecko może być leczone w szpitalu, ale po okresie leczenia wraca do domu i opiekę nad nim przejmuje dziecięca poradnia cukrzycowa. Koniecznie trzeba poinformować rodziców, że chociaż dziecko powróciło z leczenia szpitalnego, to zgodnie z zaleceniami lekarza powinni zgłaszać się z nim w wyznaczonych terminach do badań kontrolnych. Na badania kontrolne dziecko powinno przynosić ze sobą zeszyt z zapisem wyników badań moczu.
Pielęgniarka środowiskowa powinna mieć rejestr dzieci chorych na cukrzycę i systematycznie je odwiedzać, kontrolując stan zdrowia dziecka, orientować się w stopniu świadomości rodziców i w przygotowaniu do opieki nad dzieckiem cukrzycowym. Jeśli zostaną stwierdzone jakieś braki lub niedociągnięcia w zakresie opieki nad chorym, to należy natychmiast je likwidować, uświadamiając rodziców o konieczności przestrzegania ustalonych rygorów.