Nieliczne, jak dotąd, badania psychologiczne dzieci z wadami serca wskazują na występowanie u nich nadpobudliwości ruchowej i uczuciowej, nadmierną zależność emocjonalną od dorosłych i przy stanach lękowych, zmniejszone poczucie własnej wartości, agresywność, a więc przejawy nieprzystosowania się, jak również zaburzenia procesów poznawczych: uwagi i pamięci.
Jeśli chodzi o rodziców to, jak wynika z badań, nadmiernie ograniczają swobodę ruchu dziecka. Z obawy przed pogorszeniem stanu zdrowia zabraniają im biegać, uprawiać gry i zabawy ruchowe, jak również zabraniają uprawiania sportu. Inny jest przedmiot zmartwienia dzieci chorych, a inny zdrowych. O ile dzieci zdrowe martwią się swoimi niepowodzeniami w nauce, to chore silnie przeżywają swoją chorobę, boją się dalszych ograniczeń udziału w zabawach. Ich reakcje przejawiają się w postaci złości, krzyku, albo izolowania od otoczenia, są bardziej nerwowe, co przejawia się np. w obgryzaniu paznokci, tikach, popadaniu w konflikty z otoczeniem i agresją w stosunku do rówieśników.
Dość podobne są reakcje i zachowania dzieci mających wrodzoną wadę serca. Do objawów fizycznych odczuwanych przez dzieci należy ból i duszności. Obserwuje się ponadto inne zabarwienie skóry, szybkie zmęczenie i konieczność częstych odpoczynków w czasie zabaw oraz płaczliwość, wybuchowość, ataki złości i zmienność nastroju.
Dzieci te zwalnia się od obowiązków domowych, przez co zajmują w rodzinie pozycję – nieco uprzywilejowaną. Taki system wychowania prowadzi do zwiększenia drażliwości, lęków i powoduje wzrost zależności od rodziców, nieporadność w nowych sytuacjach. Ze względu na ograniczenie ruchu dzieci te więcej czytają i oglądają telewizję, co wpływa na większy rozwój wyobraźni. Marzą przy tym o wykonywaniu atrakcyjnych zawodów, pragną podróżować, brać udział w olimpiadach sportowych itp. Ich marzenia mają charakter kompensacyjny.
Zarówno przy chorobach reumatycznych, jak i chorobach serca należy przestrzegać następujących wskazań wychowawczych: utrzymać wokół dziecka atmosferę spokoju i życzliwości, chronić przed wysiłkiem fizycznym, interesować się sprawami dzieci, ich zmartwieniami i kłopotami, organizować im zajęcia na miarę ich możliwości, osłabiać stany lękowe. To tylko niektóre z zaleceń wychowawczych.