Gruźlica jest chorobą specyficznie wpływającą na człowieka, kształtującą specjalną sylwetkę chorego. Gruźlica może atakować płuca, układ kostny, stawy, węzły chłonne i inne narządy.
Małe dzieci na ogół nie uświadamiają sobie konsekwencji choroby, cierpią jedynie z powodu ograniczenia ruchu i odseparowania od rówieśników czy środowiska rodzinnego. Długi okres leczenia szpitalnego i sanatoryjnego zwiększa jeszcze izolację od rodziny. Na dzieci starsze informacja o rozwijającej się u nich chorobie działa szokująco. Powstaje niepokój, aby nie zarazić osób z otoczenia, aby nie kontaktować się z innymi, bo można im zaszkodzić. Zachodzi konieczność zmiany trybu życia, planów życiowych i innych zamierzeń ważnych dla młodzieży w okresie dorastania. Dla dzieci i młodzieży umieszczonej w placówkach leczniczych powstają możliwości uzupełnienia wiedzy szkolnej w szkołach szpitalnych lub sanatoryjnych. Długotrwały okres leczenia wpływa destrukcyjnie na psychikę dziecka i aby temu zapobiec w szpitalach pulmonologicznych i sanatoriach przeciwgruźliczych organizuje się normalne zajęcia szkolne i przedszkolne. Regularne zajęcia szkolne przyczyniają się do tego, że dziecko nie traci roku szkolnego, odrywa myśli od choroby, od lęków, jakie je prześladują i od uciążliwej konieczności leczenia się. U dziecka powstaje przekonanie, że po skończonym leczeniu będzie mogło bez uszczerbku podjąć normalną działalność.
Ponieważ nie wszystkie szpitale i sanatoria mają na tyle dobre warunki lokalowe, aby przeznaczyć oddzielne pomieszczenia na sale szkolne, należałoby grupować dzieci na salach szpitalnych według klas szkolnych, co ułatwiałoby organizowanie zajęć lekcyjnych na miejscu.
Dzieci chore osiągające dobre wyniki w nauce mają nieraz wzmożone poczucie własnej wartości i wysoką samoocenę. Ten moment wysokiej samooceny należy wykorzystać w wyrabianiu karności czy innych elementów wychowawczych.
Oddziaływania wychowawcze należałoby rozpocząć od racjonalnego zorganizowania dnia i podporządkowania go wymaganiom leczenia. Ważną sprawą jest również wypełnienie dziecku czasu wolnego, aby nie nudziło się, ale było zajęte, a jednocześnie wypoczywało. Szczególnie ważną sprawą w postępowaniu pedagogicznym jest oddziaływanie odciążające od długotrwałych napięć i hamowań. Jednym ze sposobów jest zmiana otoczenia dziecka oraz ugruntowanie poczucia bezpieczeństwa. Oddalenie od osób bliskich dziecku powoduje uczucie zagubienia, silną tęsknotę za rodziną i bliskimi. Dodatkową trudnością bywa często spotykany lęk przed obcymi, a nieumiejętność nawiązywania kontaktu z nowymi ludźmi utrudnia wejście w życie zbiorowe. Znalezienie się w nowym otoczeniu burzy częściowo dotychczasowe stereotypy, co również zagraża bezpieczeństwu dziecka.
Do tego, aby zmiana otoczenia nie odbiła się fatalnie na dziecku potrzebny jest duży wysiłek pielęgniarek polegający na dostarczeniu dziecku oparcia psychicznego, aby nie czuło się obco, lecz miało jakąś osobę bliską, z którą mogłoby nawiązać pozytywne interakcje. Wówczas życie w nowym środowisku stanie się dla dziecka o wiele znośniejsze, a dziecko będzie się pewniej czuło.
W oddziaływaniu wychowawczym na dziecko chore na gruźlicę powinien być spełniony warunek zapewnienia dziecku powrotu do równowagi psychicznej. Aby to osiągnąć potrzebny jest pełen życzliwości i serdeczności stosunek do dziecka. Ono musi mieć przekonanie, że jesteśmy mu życzliwi, pragniemy jego dobra nie tylko formalnie, ale faktycznie.