W ciągu minionych 35 lat dokonały się przemiany społeczeństwa jako całości, a także w życiu jego członków. Są różne definicje społeczeństwa. J. Szczepański przyjmuje następujące określenie społeczeństwa: ?…uważam, że społeczeństwami można nazwać ? za Znanieckim ? wszystkie formy życia zbiorowego współwystępujące krzyżujące się (tzn. mające część wspólnych członków), uzupełniające w ramach jednego narodu, państwa, konfiguracji kulturowej, mające określoną zasadę odrębności, utrzymujące swój byt przez dłuższy okres, co najmniej kilka pokoleń, mające swoje odrębności kulturowe, strukturalne, swoje osobliwości rozwoju i dziejów”. Społeczeństwo to zbiorowość społeczna duża, mająca specyficzną strukturę, którą określamy jako makrostrukturę.
Makrostrukturą jest to wszystko, co tworzy dużą grupę i pozwala jej funkcjonować. Należy więc wymienić jej członków, grupy (różnej wielkości), terytorium, budynki, majątek, symbole.
i wartości. Wszystkie te elementy są uporządkowane, spójne, funkcjonujące i rozwijające się. Opis więc przemian społecznych w Polsce Ludowej powinien dotyczyć wszystkich wymienionych elementów. Wiele było robionych badań, a obecnie dokonuje się ich podsumowania, aby stworzyć pełny obraz społeczeństwa polskiego.
Co wywołało przemiany społeczne w Polsce? Jako na istotny czynnik wskazuje się na uprzemysłowienie, którego celem było ?…zapewnienie szybkiego tempa rozwoju gospodarczego w celu likwidacji zapóźnienia w stosunku do krajów najbardziej rozwiniętych, podniesienie materialnego i kulturalnego poziomu życia ludności, liczebne i jakościowe umocnienie klasy robotniczej jako napędowej siły w społeczeństwie, pełne zatrudnienie, likwidacja drastycznych różnic w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego pomiędzy poszczególnymi regionami kraju (Polska A i B)”.
W czym wyraża się uprzemysłowienie? Na czym ono polega? Przede wszystkim należy tu wymienić procesy techniczne, wprowadzenie nowych technologii do obróbki surowców, nowych zmechanizowanych metod pracy, racjonalizację i naukową organizację pracy, zmiany w podziale pracy i jej rozdrobnienie, skupienie dużej liczby robotników w wielkich zakładach, wprowadzenie masowej, seryjnej i standaryzowanej produkcji. Zmiany technologiczne powodują zmianę relacji między człowiekiem a maszyną, stawiają nowe wymagania, oddziałują na zjawiska społeczne w zakładzie pracy i poza nim. Kształtują się nowe zawody, specjalizacje, nowy sposób życia, nowe więzi społeczne w nowych miejscach zamieszkania.
Uprzemysłowienie dokonywało się stopniowo. Można wskazać na kilka etapów tego procesu. Pierwszy z nich polegał na odbudowie zniszczeń wojennych, przygotowaniu przemysłu i pracowników. W drugim etapie uruchamiano podstawowe gałęzie przemysłu, tzn. przemysł ciężki i przemysł produkujący środki produkcji. Po tym etapie konieczna była rozbudowa przemysłu komplementarnego, to znaczy przemysłu dopełniającego i zaspokajającego potrzeby (przemysł lekki i spożywczy). Ostatni etap, to znaczy czwarty, ma polegać na zrównoważeniu rozwoju przemysłu podstawowego i przemysłu komplementarnego.
Wymienionym etapom uprzemysłowienia towarzyszą zmiany społeczne. J. Szczepański wymienia 9 kategorii zjawisk społecznych towarzyszących uprzemysłowieniu w skali rozwoju i w skali gospodarki narodowej. Wśród tych kategorii zjawisk społecznych występują zjawiska związane z pracą w zakładach przemysłowych, ze społecznością totalną, z rodziną, z kulturą, z dezorganizacją społeczną. Przez społeczność totalną należy rozumieć całe społeczeństwo.
Dla przykładu omówimy zmiany w rodzinie. W pierwszym etapie uprzemysłowienia zmiany w rodzinie są nieznaczne. Dopiero przynosi je drugi etap. Powstające zakłady przemysłowe skupiają ludzi z różnych środowisk. W rezultacie powstaje -bardzo wiele typów rodziny, jeżeli chodzi o jej przynależność społeczną i poprzednie miejsce zamieszkania. Są to rodziny związane bezpośrednio z budowanym zakładem przemysłowym, rodziny nie pracujące na budowie, ale pozostające pod jej wpływem, np. rodziny chłopów wywłaszczonych lub rodziny, których członkowie znaleźli zatrudnienie w instytucjach towarzyszących budowie, w końcu rodziny nie stykające się z budową i nie dotknięte bezpośrednio jej skutkami. Wymienione rodziny są to rodziny chłopskie, robotnicze, drobnomieszczańskie lub inteligenckie, zamieszkujące dotychczas wieś, miasto, małe miasto. Co zmienia się w tych rodzinach? Ogólnie można powiedzieć, że rozszerza się zakres ich styczności rzeczowych i społecznych, zmieniają się rodzaje styczności. To pociąga za sobą zmianę sposobu myślenia i postępowania, zmianę wewnętrznych stosunków w rodzinie. Wpływa na to, między innymi, praca zawodowa kobiet, która powoduje zmiany w rytmie i podziale pracy w rodzinie. Inny jest stosunek do kształcenia dzieci. W trzecim etapie uprzemysłowienia obserwuje się przejściowe procesy dezorganizacji w rodzinach. Zależą one od typu rodziny. I tak np. w pierwszym etapie rodzina chłopska, całkowicie wyrwana z dotychczasowych warunków życia, podlega pewnej dezorganizacji.
W kolejnym okresie widoczne jest przystosowanie się rodziny, szczególnie chłopskiej, do wzorów życia miejskiego. Rodzina ta odrywa się całkowicie od gospodarstwa rolnego, dzieci przygotowują się do pracy zawodowej, nawet jeśli mają pozostać w gospodarstwie rolnym. Kształtuje się nowy typ rodziny robotniczej,
pod przemożnym wpływem rodziny chłopskiej. Ta nowa rodzina ma niewielki związek z rodziną typowo proletariacką. Ogólnie można powiedzieć, że rodziny ujednolicają się w trybie życia, Wyposażeniu mieszkań, formach wykorzystywania czasu wolnego i zaspokajaniu potrzeb.
Zjawisko uprzemysłowienia wywołuje inne zjawiska, takie jak: migracje i powstawanie ośrodków miejskich, zróżnicowanie środowisk wiejskich, co oczywiście powoduje również zmiany społeczne. Wskazuje się np. na różne style życia W7 zależności od miejsca zamieszkania. Przez styl życia rozumie się w socjologii sposób życia w społeczeństwie, na który składają się zespoły zachowań członków danej zbiorowości, które objawiają położenie społeczne, czyli pozycję Społeczną, a tym samym bliżej określają daną jednostkę czy grupę społeczną. Styl życia jednostki, czy grupy objawia się w budżecie czasu, budżecie wydatków. W jednym i drugim przypadku styl życia jest określony przez to, na co jest zużywany czas, na co wydawane są pieniądze, jak spędzany jest czas wolny, np. wolne soboty. Przeprowadzono badania nad zajęciami w wolne soboty. W rezultacie wyodrębniono dwa style spędzania wolnej soboty, a mianowicie styl rekreacyjno- -kulturalny i styl domowo-rodzinny. Na pierwszy styl składają się odpoczynek bierny, lub sport, wycieczki, uczęszczanie do kina, teatru, czytanie czasopism, książek, kawiarnie, hobby. Na drugi styl składa się sprzątanie, pranie, zajmowanie się dziećmi, dodatkowe prace gospodarcze. Pierwszy styl charakterystyczny jest dla osób z wyższym wykształceniem i o wysokich zarobkach, drugi dla osób o niskim wykształceniu i niskich zarobkach.
M. Czerwiński twierdzi, że dokonała się demokratyzacja stylu życia ludności miejskiej: ?Nie istnieje nic, co przypominałoby przepaść oddzielającą kiedyś robotnicze części miasta i ?piękne dzielnice”. Od tamtych czasów nasz świat miejski bardzo się zmienił”. (M. Czerwiński, 1974, s. 79). Drugą cechą stylu życia ludności miejskiej jest wysoki prestiż roli zawodowej, trzecią ? zmiany w więzach rodzinnych. Polegają one na wyodrębnieniu rodziny ze zbyt bliskich więzi z krewnymi w liniach bocznych przy dążeniu do bliskich kontaktów wewnątrzrodzinnych. Następuje kryzys władzy autorytatywnej, przysługującej ojcu i mężowi, a w związku z tym pojawia się dążenie do zastąpienia rozkazów perswazją. Ostatnią cechą stylu życia ludności miejskiej jest nowa pozycja kobiety, przystąpienie jej do pracy zawodowej.
A czym charakteryzuje się styl życia ludności wiejskiej? W okresie przedwojennym dla ludności wiejskiej najważniejszą wartością była ziemia i praca na ziemi. Styl życia był podporządkowany siłom przyrody, wymogom ziemi i gospodarstwa. Dzięki temu życie było bardzo uporządkowane, stabilne, dające poczucie bezpieczeństwa. Obecnie sytuacja uległa zmianom. Styl życia jest zróżnicowany, urozmaicony, ale daje mniejsze zabezpieczenie. Duży wpływ na ten styl ma środowisko lokalne, ale równocześnie środowisko jest otwarte na szersze wpływy. W związku z tym zmniejszyła się życzliwość sąsiedzka. Temu zjawisku towarzyszy zmniejszenie nieufności wobec obcych. Rodzina w tym środowisku, nie zaangażowana w pełni w gospodarstwo rolne, pozwala na autonomizację osobowości w sferze czasu wolnego.