W pamięci wyróżnia się pięć cech, które ułatwiają zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie przyswojonych treści. Należą do nich: szybkość zapamiętywania, trwałość, wierność odtwarzania, gotowość i zakres.
Szybkością zapamiętywania mierzy się liczbą powtórzeń i czasem potrzebnym do pełnego przyswojenia materiału. U jednych osób szybkość zapamiętywania jest większa, u innych mniejsza.
Trwałość zapamiętywania odnosi się do czasu, w którym materiał jest przechowywany. Na trwałość duży wpływ ma nastawienie na zapamiętanie materiału przez dłuższy czas oraz posługiwanie się materiałem zapamiętanym, powtarzanie go i utrwalanie.
Wierność odtwarzania to dokładne reprodukowanie zapamiętanych treści. Jest to ważna cecha, nie dopuszczająca do zniekształceń nie zamierzonych. Osoba o niedokładnej pamięci przeinacza fakty, zniekształca zdarzenia, zmienia treści, będąc często przekonana, że wiernie je przedstawia.
Gotowością pamięci nazywamy umiejętność szybkiego przypomnienia sobie potrzebnego materiału. Są osoby z dużą szybkością pamięci, przypominające sobie potrzebny materiał natychmiast, inne natomiast potrzebują trochę czasu na przypomnienie go. Gotowość pamięci, chociaż jest cechą indywidualną, jak wszystkie pozostałe, to jednak wzrasta wraz ze stopniem opanowania materiału. Czym stopień opanowania materiału jest wyższy, tym gotowość pamięci lepsza.
Zakres pamięci dotyczy wielkości materiału opanowanego przez osobę uczącą się. Duży zakres pamięci, to zapamiętanie dużej ilości materiału w krótkim czasie. Nie zawsze jednak przy dużej ilości treści do zapamiętania, materiał jest dobrze opanowany. Często nie wszystko zostaje zapamiętane, nie pamięta się szczegółów, a nawet istotne fragmenty nie są pełne.