Umiejętności wykonywane przy ograniczonym udziale świadomości, w sposób zautomatyzowany, nazywamy nawykami. Początkowo, gdy uczymy się jakiejś czynności, jesteśmy całkiem na niej skupieni, występuje duża koncentracja, uwagi i napięcie emocjonalne. W początkowej fazie zdobywania umiejętności ruchy nie są skoordynowane, a wykonanie ich utrudnione. Trzeba dużego wysiłku, udziału świadomości, koncentracji uwagi, kontroli wzroku, aby wykonać poprawnie poszczególne ruchy. Wykonuje się przy tym dużo ruchów zbędnych, pochłaniających energię i wprowadzających zmęczenie. Gdy przez pewien czas ćwiczymy daną czynność, ruchy stają się bardziej oszczędne, wyeliminowane zostają zbędne, a napięcie emocjonalne, kontrola wzrokowa i świadomość maleją. Z biegiem czasu czynności stają się automatyczne, kontrola świadomości ograniczona, a wykonywana czynność staje się nawykiem.
W wykonaniu czynności nawykowych występuje kolejność bodźców i reakcji, które dzięki powtarzaniu tworzą pewien utrwalony układ. Wystarczy, żeby zadziałał jeden, z bodźców, aby uaktywnić kolejne ruchy nie czekające na swoje bodźce. W nawykowych czynnościach wycierania obuwia, wystarczającym bodźcem jest wejście na wycieraczkę, niezależnie od tego, czy się wchodzi, czy wychodzi z mieszkania. Obuwie wycieramy dokładnie bez żadnego polecenia, nawet nie myśląc o tym. Czynności nawykowe ogromnie ułatwiają działalność człowieka w życiu codziennym, który wiele czynności wykonuje w sposób zautomatyzowany, nie myśląc o nich.