Dotąd prezentowane były procesy psychiczne bezpośredniego poznania rzeczywistości. Konkretne elementy otacza- czającego nas świata oddziałując bezpośrednio na nasze receptory, w postaci bodźców, powodowały powstawanie określonych procesów psychicznych. Nie wszystko jednak można poznać w sposób bezpośredni, gdyż z pewnymi dziedzinami rzeczywistości możemy się nie zetknąć i wtedy nasze poznanie nie byłoby kompletne. Wiele jest zjawisk, których bezpośrednio się nie obserwuje, ale na podstawie różnych objawów można je poznać. Na przykład, gdy rano wyglądamy przez okno widzimy, że dachy domów, ulice i place zalane są wodą, dochodzimy do wniosku, że w nocy padał deszcz. To, że w nocy padało poznajemy pośrednio na podstawie dotychczasowych obserwacji. Poprzednio ile razy padał deszcz, tyle razy ulice i dachy domów były zalane wodą. Porównanie obserwacji poprzednich i spostrzeżeń aktualnych pozwala stwierdzić, że zaistniała identyczna sytuacja, chociaż jej nie obserwowaliśmy bezpośrednio. Do „poprawnych wniosków dochodzimy dzięki procesowi myślenia.
Myślenie jest procesem uogólnionego i pośredniego poznania obiektywnej rzeczywistości, w którym odzwierciedlają się najbardziej ogólne i charakterystyczne cechy przedmiotów i zjawisk oraz są wykrywane związki i zależności między nimi.
W tej definicji, jednej z wielu, a więc nie jedynej, zawarte są dwie podstawowe cechy myślenia. Jedną z nich jest pośrednie i uogólnione poznanie rzeczywistości, a drugą wykrywanie związków i zależności między przedmiotami. Z pierwszą cechą łączy się powstawanie pojęć, a z drugą ? sądów. Pojęcia i sądy są podstawowymi formami procesu myślenia.
Pojęciem nazywamy tę formę myślenia, dzięki której następuje odzwierciedlenie ogólnych, podstawowych, istotnych i charakterystycznych cech przedmiotów i zjawisk należących do tej samej klasy oraz stosunków zachodzących między zjawiskami.
Pojęcie różni się od spostrzeżeń tym, że nie odzwierciedla cech jednostkowych, ale najbardziej istotne, występujące we wszystkich przedmiotach, czy zjawiskach tej samej klasy. Spostrzeżenia i wrażenia odzwierciedlają tylko te właściwości przedmiotów, które odbieramy zmysłami, a pojęcia również właściwości niedostępne zmysłowemu poznaniu oraz związki między zjawiskami. W pojęciu ?stół” odzwierciedlają się cechy należące do wszystkich stołów, a nie do jednego. To nie jest żaden „konkretny stół, ale wszystkie przedmioty, które można tak nazwać. Używając pojęcia ?stół” każdy wie, że nie chodzi o stołek, krzesło, czy taboret, wie również, że nie chodzi o stół okrągły, kwadratowy, na trzech czy jednej nodze, mały czy duży, ale o przedmiot posiadający charakterystyczne cechy stołu. Używając pojęcia ?pies” ma się na myśli zwierzę należące do klasy psów, niezależnie od tego czy jest małe, duże, kudłate, gładkowłose, wysokie, niskie. Wiadomo, że pies ma ?psie” cechy różniące go od innych zwierząt i nie ma wątpliwości, co się ma na myśli mówiąc wyraz ?pies”. Inne pojęcia z tej dziedziny to: zwierzęta, kręgowce, strunowce, ssaki itp.
W mowie potocznej używamy nazw i pojęć. Różnica między nazwą a pojęciem jest taka, że nazwa odnosi się do pojedynczego przedmiotu. Mówiąc ?kupiłem stół” używa się nazwy konkretnego przedmiotu, ?szczepiłem psa” używa się nazwy konkretnego zwierzęcia. W pojęciu natomiast nie określa się żadnego konkretnego przedmiotu, zwierzęcia czy zjawiska, ale całą ich klasę. Używając określenia ?spotkałem w lesie człowieka” ma się na myśli konkretną osobę i jednocześnie podkreśla się, że to nie był lis, ani zając. Używając zaś sformułowania Gorkiego: ?człowiek to brzmi dumnie”, nie ma się na myśli żadnego konkretnego człowieka, ale wszystkich tych, którzy charakteryzują się cechami ludzkimi.
Pojęcia różnią się między sobą genezą powstania. Inaczej tworzą się pojęcia mające za podstawę konkretne przedmioty lub zjawiska, a inaczej pojęcia oderwane, takie jak sprawiedliwość, miłosierdzie, dobroć, patriotyzm, moralność, ideowość itp. Podstawą do tworzenia się tych pojęć są czyny ludzi. Nie ma sprawiedliwości jako uogólnionej cechy pewnych zjawisk, są natomiast ludzie sprawiedliwi, to znaczy tacy, którzy bezstronnie i obiektywnie oceniają czyny innych. Uogólniona treść zawarta w pojęciu ?miłosierdzie” czy ?sprawiedliwość” wynika pośrednio z dziedziny zachowań ludzkich.
Pojęcia, jak widzimy, powstają nie tylko jako odzwierciedlenie ogólnych i charakterystycznych cech przedmiotów i zjawisk należących do tej samej klasy, ale również jako treść uogólniona pewnych- działań. To stwierdzenie jeszcze nie wyczerpuje wszystkich rodzajów pojęć. Chodzi o następny rodzaj pojęć, takich jak: prędkość, ułamek i inne. Pojęcie prędkości nie powstaje jako odzwierciedlenie ogólnych cech, ale jest wyrazem stosunku przebytej drogi do czasu. Prędkością nazywamy przebytą drogę w określonej jednostce czasu. Pojęcie prędkości jest zatem odzwierciedleniem stosunku jednej wielkości do drugiej.