Jeżeli przedmioty i zjawiska, z którymi się osoba kiedyś stykała, są jej znane, to rozpoznanie ich wśród innych jest wynikiem procesu pamięci.
Pamięć jest właściwością organizmu polegającą na utrwalaniu zdobytego doświadczenia z zakresu poznawania rzeczywistości, rozszerzającą związki organizmu ze światem otaczającym (W. Szewczuk 1957). Składają się na nią trzy kolejno występujące po sobie procesy: zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie.
Zapamiętywanie jest gromadzeniem zdobywanego, w trakcie działalności jednostki, doświadczenia. Może być samorzutne, mimowolne, albo świadome, zamierzone. Przy zapamiętywaniu świadomym jednostka stawia sobie określony cel i wtedy przekształca się ono w czynność uczenia się. W zapamiętywaniu treści ważną rolę odgrywa świadome powtarzanie tekstu, po wyuczeniu się go. Badania nad pamięcią wykazują, że wyniki zapamiętywania zależą od dominacji poszczególnych analizatorów. Jedni lepiej zapamiętują bodźce wzrokowe, inni słuchowe, a jeszcze inni dotykowe. Ważnym czynnikiem w zapamiętywaniu jest zainteresowanie się materiałem. W procesie uczenia. się zapamiętywanie może być mechaniczne, polegające na wkuwaniu na pamięć zadanych treści, lub sensowne, oparte na rozumieniu sensu uczonego się materiału, uchwyceniu związków, ustaleniu zależności. Podstawę zapamiętania sensownego stanowi zrozumienie.
Zarówno jeden, jak i drugi rodzaj zapamiętywania jest potrzebny w życiu jednostki. Daty-historyczne, wzory, numery telefonów trzeba zapamiętać mechanicznie, natomiast treści mające logiczny układ lepiej zapamiętać przez zrozumienie. W niektórych przypadkach należy stosować obydwa rodzaje zapamiętywania, np. przy uczeniu się wiersza lub tekstu roli.
Przechowywanie jest procesem polegającym na gromadzeniu informacji jako zmian powstałych w komórkach nerwowych w czasie zapamiętywania. Przechowywanie jest ważnym procesem, ponieważ dzięki niemu różne istotne informacje dla jednostki znajdują się w jej pamięci i może ona z nich korzystać w razie potrzeby. Siady pamięciowe powstające w korze mózgu, będące hipotetycznym podłożem pamięci, początkowo nasilają się, a dopiero po pewnym czasie słabną. Dzięki temu znacznie lepiej pamiętać treści zaraz po wyuczeniu się ich, niż po pewnym czasie, kiedy ślady pamięciowe zacierają się.
Nie wystarczy zapamiętać coś i przechowywać w pamięci, ale trzeba umieć łatwo przypomnieć sobie to, co w danym momencie jest potrzebne. Przypominanie pozwala na korzystanie ze zgromadzonych informacji. Przypominanie występuje w dwóch formach: jako rozpoznanie i reprodukowanie.
Rozpoznanie występuje wówczas, gdy wyodrębniamy ze zbioru to, co dawniej spostrzegaliśmy od tego, co spostrzegamy po raz pierwszy. Wśród przedmiotów na wystawie sklepowej rozpoznajemy te, które dawniej już spostrzegaliśmy w innych miejscach. W rozpoznaniu biorą udział spostrzeżenia. Rozpoznanie nie zawsze jest prawdziwe, przy bardzo podobnych przedmiotach mogą się zdarzyć błędne rozpoznania. Na ulicy spotykamy osobę, która wydaje nam się znajoma, a tymczasem jest to ktoś zupełnie obcy.
Inaczej wygląda sprawa z reprodukowaniem, któremu nie towarzyszy spostrzeganie, a dane treści trzeba sobie przypomnieć, aby je odtworzyć. Jedne teksty muszą być odtworzone bardzo dokładnie, inne mniej, ale zawsze wiernie. Reprodukcja jest znacznie trudniejsza od rozpoznawania, np. wyraz, którego nie możemy reprodukować zawsze możemy rozpoznać wśród innych wyrazów. W czasie reprodukcji nie opieramy się na żadnych elementach spostrzeżeniowych.