Myślenie nie jest procesem jednolitym i można w nim wyodrębnić kilka rodzajów występujących w określonej kolejności, uzależnionych od stopnia rozwoju jednostki. Należą do nich: myślenie sensoryczno-motoryczne, konkretno-wyobrażeniowe i myślenie abstrakcyjne, zwane również słowno-logicznym lub pojęciowym.
Myślenie sensoryczno-motoryczne związane jest ze spostrzeżeniami i czynnościami wykonywanymi na konkretnych przedmiotach. Jest to pierwszy rodzaj myślenia charakterystyczny dla małego dziecka i trwa mniej więcej przez pierwszy i drugi rok życia. Podstawą w tym myśleniu są spostrzeżenia. Dziecko spostrzega przedmiot, który chce osiągnąć, wykonuje więc wiele ruchów przybliżających je do przedmiotu lub przedmiot do niego. Po osiągnięciu przedmiotu w każdej następnej sytuacji będzie wykonywało te same ruchy, jak poprzednio, aby osiągnąć inny przedmiot. Podobnie postępują zwierzęta. Małpa chcąc osiągnąć upragniony przedmiot, znajdujący się poza klatką, wykonuje wiele ruchów i w końcu przedmiot dosięga. W podobnej sytuacji będzie postępować identycznie, aby zdobyć inny, również upragniony, przedmiot.
Od myślenia sensoryczno-motorycznego odróżnia się myślenie konkretno-wyobrażeniowe, jako wyższy szczebel w rozwoju myślenia jednostki. U dziecka występuje ono w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Ma ono charakter praktyczny i też związane jest z działaniem. Czynności myślowe oparte są nie tylko na spostrzeżeniach, ale i na wyobrażeniach ? zarówno samych przedmiotów, jak i działaniu na nich. Dziecko jest zdolne do wyciągania logicznych wniosków i prawidłowego rozwiązywania zadania, gdy może wykonać określone działania na konkretach. W początkach nauki dziecka nawet takie działania arytmetyczne, jak dodawanie i odejmowanie, są czynnościami fizycznymi dokładania i zabierania, a mnożenie czynnością kilkakrotnego dokładania rzeczywistych przedmiotów. Później posługuje się wyobrażeniami konkretnych przedmiotów i czynności. W sytuacjach bardziej złożonych musi w dalszym ciągu posługiwać się czynnościami wykonywanymi na konkretach, aby zrozumieć zależności i móc sformułować logiczne wnioski. Natomiast w sytuacjach prostych dla dziecka, posługuje się ono wyobrażeniami przedmiotów i czynności na nich.
Zarówno w przedszkolu, jak i w szkole podstawowej dziecko ucząc -się zdobywa coraz więcej pojęć, zaczyna się nimi posługiwać w mowie i myśleć przy ich użyciu. Wchodzi więc stopniowo w nowy rodzaj myślenia, w myślenie abstrakcyjne. Początkowo nie może się nim jeszcze w pełni posługiwać i w dalszym ciągu uprawia myślenie konkretno-wyobrażeniowe, ale w niektórych treściach i prostych sytuacjach używa już myślenia abstrakcyjnego.
Biorąc pod uwagę rozwój dziecka, pierwotnym rodzajem myślenia jest myślenie konkretno-wyobrażeniowe, włączone w czynności i działania praktyczne. Z niego dopiero wyłania się, z biegiem rozwoju, czynność umysłowa. Początkowo więc myślenie kształtuje się w działaniu praktycznym, a dopiero w późniejszym rozwoju dziecka wyodrębnia się z niego i staje się niezależną czynnością umysłową. Chociaż wszelkie myślenie związane jest z działalnością praktyczną, to poszczególne jego rodzaje mają z nią różny związek. W okresie szkolnym myślenie konkretno-wyobrażeniowe przeplata się z myśleniem abstrakcyjnym. W pewnych sytuacjach występuje już myślenie abstrakcyjne, a w innych jeszcze konkretne.
Myślenie abstrakcyjne jest myśleniem pojęciowym, słownym, a konkretne odbywa się w bezpośrednim zetknięciu dziecka ze światem zewnętrznym. Związki, które tworzą się w korze mózgu dziecka wynikają z jego doświadczeń.
Myślenie abstrakcyjne zaczyna się rozwijać u dziecka dosyć wcześnie, bo już w trzecim roku życia, ale w pełni funkcjonuje dopiero w 15 roku życia. Z biegiem czasu i rozwoju dziecka słowo zaczyna spełniać tę samą rolę, co bodźce bezpośrednie. Nazwa przedmiotu zastępuje sam przedmiot. Przechodząc ulicą dziecko tak samo reaguje na sygnał nadjeżdżającego samochodu, jak i na ostrzeżenie słowne ?uważaj samochód”. Myślenie abstrakcyjne jest o wiele wyższą formą myślenia niż konkretno-wyobrażeniowe. Charakteryzuje się ono trzema podstawowymi właściwościami: ma charakter ogólny, oderwany i jest społeczne. Słowo pozwala na komunikowanie się grupie ludzkiej, doprowadza do uogólnień, gdyż zastępuje różne wrażenia i spostrzeżenia. Słowo spowodowało powstanie pojęć bardzo ogólnych, takich jak: czas, miłość i inne.
Myślenie abstrakcyjne rozwija się w procesie systematycznego nauczania, zdobywania coraz to nowych pojęć z różnych dziedzin, reprezentowanych przez przedmioty nauczania. Treści wiedzy, którą dziecko przyswaja w szkole, pozwalają na stopniowe przechodzenie od myślenia konkretno-wyobrażeniowego do abstrakcyjnego. Dziecko coraz częściej uogólnia, wyodrębnia związki i zależności, i systematyzuje zdobywane wiadomości. Na podstawie zdobytej wiedzy staje się zdolne do wyprowadzania logicznych wniosków z przesłanek słownych, a nie tylko z czynności wykonywanych na konkretnych przedmiotach. Jeśli w pewnych momentach jest potrzebna czynność fizyczna, to ją wykonuje, większość jednak czynności przeprowadzanych jest w myśli. Mówi się wtedy, że czynność została zinterioryzowana (uwewnętrzniona) i nie musi przyjmować form zewnętrznych.