Obserwując zachowanie się ludzi można stwierdzić, że nie zawsze zależy ono od czynników zewnętrznych i że nie ma ścisłej zależności między działającymi bodźcami a reakcją na nie. Ten fakt zwrócił uwagę badaczy na samą naturę człowieka i w niej szukano odpowiedzi na pytanie, co wpływa na zachowanie jednostki. Stwierdzono, między innymi, że zachowanie ludzi charakteryzuje się pewną stałością i w tych samych sytuacjach ten sam człowiek reaguje tak samo. Natomiast inni ludzie znajdujący się w tych samych sytuacjach reagują różnie. Znając reakcje poszczególnych osób, można z dużą pewnością przewidywać ich zachowanie się w określonych sytuacjach.
Wysunięto przypuszczenie, że zachowanie się człowieka zależy od jego cech stałych lub względnie stałych, które wyznaczają sposoby jego reagowania. Zespół cech regulujących zachowanie się jednostki, niedostępnych dla obserwacji, ale różnicujących reakcje poszczególnych ludzi, nazwano osobowością. Tak powstała teoria cech wyjaśniająca strukturę osobowości. Przedstawicielem jej był, jeden z twórców psychologii osobowości G. W. Allport. Teoria cech definiuje osobowość jako zespół właściwości (cech), będących wewnętrznymi dyspozycjami wpływającymi na zachowanie się jednostki.
Cechy osobowości kształtują się wraz z rozwojem człowieka w ciągu całego życia. Wiele czynników wpływa na nie, między innymi, a może przede wszystkim, wychowanie i oddziaływanie grupy społecznej, w której dana jednostka żyje i działa. Cechy osobowości różnią się rodzajem i kierunkiem działania. Jedne cechy zależą od wrodzonych predyspozycji organicznych, do których zalicza się siłę procesów nerwowych ośrodkowego układu nerwowego. Inne kształtują się pod wpływem środowiska społecznego, w którym osoby z najbliższego otoczenia odgrywają dominującą rolę.
Definicji osobowości jest wiele, a wynika to stąd, że różni autorzy za pomocą pojęcia osobowości chcieli wyjaśnić różne zjawiska psychiczne, a nie jedno i to samo. Jedni zwracają uwagę, że postępowanie ludzi cechuje stałość i chcieliby wyjaśnić, co na tę stałość wpływa. Inni pragną wykazać, że ludzie różnią się między sobą, istnieją więc czynniki wpływające na powstawanie różnic. Psychologowie radzieccy rozpatrują osobowość jako właściwość warunkującą zdolność człowieka do kierowania własnym postępowaniem. Różne podejście do osobowości i rozpatrywania jej z różnych punktów widzenia pociąga za sobą konieczność tworzenia nowej definicji osobowości.
Porównując różne definicje można stwierdzić, że rozwój psychologii osobowości idzie w kierunku poszukiwania mechanizmów wpływających na organizację i ukierunkowanie czynności ludzkich występujących w ich zachowaniu. Współcześni psychologowie osobowości coraz więcej uwagi poświęcają mechanizmom wpływającym na umiejętność kierowania samym sobą. Coraz więcej uwagi zwraca się również na dane dotyczące neurofizjologicznego podłoża tych mechanizmów.
Obecnie osobowość jest rozpatrywana jako centralny system regulacji czynności. W mózgu człowieka znajdują się jednostki czynnościowe, zwane przez psychologów radzieckich układami funkcjonalnymi, które są elementami wykonywania czynności (M. Maruszewski, 1966). W pojęciu osobowości powinny być uwzględnione właściwości tego rodzaju. Jednostki czynnościowe zostały wyprowadzone z fizjologii. W psychologii natomiast używa się pojęć psychologicznych i dlatego funkcje jednostek czynnościowych zostały nazwane schematem dynamicznym (T. Tomaszewski, 1963).
Funkcje schematów dynamicznych określa się również jako nastawienie. Schematy dynamiczne jak gdyby nastawiają jednostkę na odbiór określonych informacji lub na wykonanie danych czynności. Schematy dynamiczne mogą mieć różny stopień trwałości i złożoności. Trwałe i ogólne schematy są najbardziej złożone i one tworzą skomplikowaną organizację, czyli tak zwaną sieć. Ta właśnie sieć składająca się z trwałych i ogólnych schematów dynamicznych, dominujących nad dużą masą schematów niższego rzędu, wpływająca na zachowanie się jednostki jest osobowością. Trwały i ogólny system schematów dynamicznych pełni funkcję regulującą, integrującą i kontrolującą czynności jednostki. Dzięki nim człowiek nie tylko wykonuje określone czynności, ale planuje i organizuje swoje życie, ustala swój stosunek do świata i ludzi, przewiduje następstwa wykonanych czynności i kontroluje ich przebieg.
Schematy dynamiczne podlegają modyfikacji, zmianom zachodzącym pod wpływem rozwoju jednostki. Tworzy się hierarchia systemów, w której bardziej szczegółowe podlegają ogólnym, a podrzędne nadrzędnym. Schematy dynamiczne spełniają coraz rozleglejsze funkcje integracyjne w stosunku do schematów niższego rzędu. Osobowość staje się centralnym systemem regulacji i integracji czynności. Pod wpływem różnego rodzaju środków i bodźców działających w czasie choroby lub pod wpływem przeżyć emocjonalnych, stresu, frustracji mogą wystąpić zaburzenia w regulacji procesów zachowania i wtedy osobowość jako system regulacyjny i integracyjny czynności nie może prawidłowo funkcjonować.
W mechanizmach regulacji można wyróżnić dwa poziomy. Pierwszy poziom to mechanizmy podstawowe, popędowo-emocjonalne, oparte na doświadczeniach pierwszych lat życia jednostki. Drugi poziom mechanizmów, hierarchicznie wyższy, oparty jest na systemie struktur poznawczych.