Emocje mogą wpływać dodatnio lub ujemnie na zdolność jednostki do działania, stąd ich podział na steniczne i asteniczne.
Emocje steniczne wzmacniają gotowość człowieka lub zwierzęcia do działania.” Przykładem emocji stenicznych jest gniew. Badania wykazały, że mimo różnic indywidualnych gniew mobilizuje do działania. Jako objawy fizjologiczne gniewu obserwuje się wzrost ciśnienia krwi, przyspieszenie tętna, zwiększenie poziomu glukozy we krwi, rozszerzenie źrenic, skrócenie czasu krzepnięcia krwi. Podobne objawy wegetatywne występują przy lęku, strachu i innych emocjach stenicznych, kiedy organizm przygotowuje się do działania czy walki. W badaniach stwierdzono, że objawy wegetatywne są nieco inne przy poszczególnych emocjach. Wydzielanie kory nadnerczy też jest różne: przy reakcji agresji przeważa wydzielanie noradrenaliny, a przy strachu występuje przewaga wydzielania adrenaliny.
Emocje asteniczne obniżają zdolność do działania, dezorganizują działanie lub je uniemożliwiają. Do takich emocji należy gwałtowne przerażenie, gdy jednostka zamiera w bezruchu i nie jest zdolna do ucieczki. Pobudzenie emocjonalne w sytuacjach trudnych najczęściej powoduje pogorszenie wyników, chociaż i tu spotyka się wyjątki. Badania wykazały, że w czasie egzaminu z pisania na maszynie u większości maszynistek wyniki były gorsze niż w sytuacji swobodnego pisania. Pobudzenie emocjonalne wywołane egzaminem powoduje pogorszenie sprawności, ale i w takiej sytuacji u niektórych osób obserwuje się wzrost tempa pracy i zmniejszenie liczby błędów.
Również przygnębienie działa demobilizująco na jednostkę. W tym przypadku wpływ na efekty pracy mają nie tylko przeżycia emocjonalne, ale również powolniejsze działanie i myślenie. Człowiek przygnębiony nie znajduje żadnych szans dla siebie. Będąc w sytuacji krytycznej można mieć nadzieję dla siebie i wtedy, mimo silnego strachu, będzie się przejawiać zdolność do działania. Gdy jednak brak jakiejkolwiek nadziei i człowiek jest przekonany o stracie bezpowrotnej czegoś wartościowego, przygnębienie działa destrukcyjnie. Jednostka, która uzna swoją sytuację za beznadziejną osłabia możliwości własnego działania lub nie przywiązuje do niego żadnego znaczenia. Zwątpienie odbiera możliwość osiągnięć, co nieuchronnie prowadzi do porażki.
Wyróżnia się dwie podstawowe cechy emocji: siłę i głębokość. Emocje silne ogarniają cały organizm, powodują obniżenie zdolności logicznego i poprawnego myślenia, obniżają funkcjonowanie kory mózgu i jej rolę hamującą. Głębokość emocji wywiera wpływ często długotrwały na postępowanie człowieka, ukierunkowuje jego działanie i wpływa na osiągnięcie zamierzonego celu. Emocje głębokie pozostawiają swój ślad przez dłuższy czas. Niektóre osoby niedożywione w- czasie wojny gorączkowo robiły zapasy po jej zakończeniu, aby nie zabrakło im żywności.