Poprzednio omawiane treści dotyczyły mechanizmów aktywizujących jednostkę do działania (potrzeby, zadania, cele) i ukierunkowujących je. Jest to bardzo ważna strona działania powodująca przygotowanie go i przewidywanie możliwości jego realizacji. Każde działanie celowe, ukierunkowane i świadome można wykonać lepiej lub gorzej, co zależy od różnych czynników. Omówimy niektóre z nich, mające zasadniczy wpływ na wykonanie poszczególnych czynności. Skuteczna działalność jednostki uzależniona jest od przygotowania jej do wykonania poszczególnych czynności. W zakres przygotowania wchodzą takie czynniki, jak: wiedza, umiejętność, nawyki i sprawności.
Wiedza. Jest to ważny czynnik, gdyż trudno wykonać określone czynności nie mając do nich przygotowania. Na przykład pielęgniarka nie mając przygotowania do zrobienia zastrzyku nie będzie w stanie wykonać go poprawnie. Żeby móc dobrze pielęgnować chorego, trzeba przyswoić sobie dużą wiedzę nie tylko z zakresu pielęgniarstwa, ale i z medycyny, psychologii, socjologii. Brak wiedzy może spowodować złe wykonanie czynności i dobrze będzie, jeśli nie zaszkodzi choremu.
Dobrze opanowana wiedza pomaga w ustaleniu właściwego planu działania, doboru form i środków, przewidywania efektów. W planie przewiduje się podział całości działania na poszczególne etapy, rozdzielenie środków, ustalenie kolejności czynności itp. Kolejność wykonywanych czynności ma duże znaczenie dla całokształtu działania, gdyż pozwala na unikanie powrotów do czynności, które powinny być wykonane poprzednio, a zostały pominięte. Braki w wiadomościach dezorganizują działalność, powodują złe jej wykonanie i brak zaufania do osoby z brakami wiedzy.
Umiejętności. Drugim czynnikiem warunkującym powodzenie w działaniu jest ukształtowanie umiejętności praktycznych. Umiejętnością nazywa się bezbłędne wykonanie działania przy użyciu właściwych sposobów i uwzględnieniu warunków w jakich działanie jest realizowane. Umiejętności można podzielić na umysłowe i praktyczne, chociaż czasami trudno je rozdzielić. Przy wykonywaniu jednego rodzaju umiejętności może występować również druga. Umiejętności umysłowe pozwalają na bezbłędne posługiwanie się zasadami, normami, wzorami, prawami itp. Pozwalają ponadto na określenie różnic i podobieństw przedmiotów, uogólnianie, abstrahowanie, dowodzenie, formułowanie sądów i wniosków.
Umiejętności praktyczne dotyczą działań na przedmiotach i posługiwania się nimi w sposób właściwy. Do umiejętności tego rodzaju należą umiejętności zawodowe i osobiste, takie jak: utrzymanie czystości odzieży, pomieszczeń, w których przebywamy, miejsca pracy itp. Do umiejętności zawodowych należy właściwe posługiwanie się narzędziami technicznymi i wszystkimi przyborami wchodzącymi w skład działalności zawodowej. Umiejętności praktyczne dzielimy na trzy grupy: proste (elementarne), czynnościowe i złożone.
Umiejętności proste dotyczą wykonania pojedynczego ruchu zaobserwowanego przez osobę działającą. Taką umiejętnością jest sprawne uchwycenie narzędzia, aby je właściwie podać, uchwycenie bandaża, żeby go potem nie obracać w rękach itp. Umiejętnością prostą będą chwyty, przesunięcia, przestawienia. Występuje tu najczęściej pojedynczy ruch, którego sprawne wykonanie nie jest łatwe, jeśli nie zdobyło się wprawy.
Umiejętności czynnościowe występują wówczas, gdy bezbłędnie wykonujemy kolejno kilka ruchów, tworzących pewną całość. Czynność będzie zatem aktywnością złożoną z poszczególnych ruchów tworzących zwartą całość. Umiejętnością czynnościową jest np. złożenie strzykawki, a potem zrobienie zastrzyku. Wykonuje się przy tym ruchy proste, połączone w jedną całość, pozwalające na osiągnięcie zamierzonego wyniku. Umiejętności czynnościowej nie należy rozumieć jako sumy prostych ruchów, ale jako wiele ruchów połączonych w sensowną całość, pozwalającą na osiągnięcie zamierzonego wyniku.
Umiejętności złożone składają się z wielu czynności celowych. Zakres umiejętności złożonych jest bardzo szeroki. Do nich należy umiejętność organizowania opieki pielęgniarskiej dla chorych leczonych na różnych oddziałach, umiejętność przygotowania tacy z lekarstwami, konserwacji narzędzi, organizacji pracy na danym oddziale.
Sprawność. Następnym czynnikiem gwarantującym dobre wykonanie czynności jest sprawność, będąca wyższym stopniem umiejętności. U tego, kto dopiero zdobywa określoną umiejętność, sprawność jest niewielka, a u tego, kto ją opanował dobrze, sprawność jest wysoka. Między umiejętnością a sprawnością istnieje różnica nie tylko w poziomie wykonania działania, ale i w stopniu posługiwania się czynnościami. Mając opanowaną umiejętność posługujemy się jeszcze wieloma ruchami i czynnościami. Chociaż wszystkie są celowe, to jednak nie wszystkie są konieczne. Sprawnością zatem jest wykonanie danej działalności przy użyciu tylko czynności niezbędnych. Sprawność zdobywa się przez wprawę, ćwiczenie w szybkości wykonania ruchów i czynności prowadzących najkrótszą drogą do zamierzonego celu. Wskaźnikiem sprawności jest zarówno czas potrzebny do wykonania danej czynności, jak i sposób jej wykonania. Ktoś może pracować szybko, ale niedokładnie, tworząc produkt z brakami, a inny pracując w tym samym czasie daje produkt bez żadnych usterek i braków.
Jedyną metodą, prowadzącą do kształcenia czynności, jest systematyczne ćwiczenie, które wtedy spełnia swoją rolę, kiedy powoduje polepszenie wyników. Powtarzanie ciągle tych samych czynności może nie przynieść poprawy, a tylko znużyć i znudzić. Aby ćwiczenie dało pozytywne efekty, ćwiczący musi wiedzieć co chce osiągnąć. Dopiero, gdy wynik ćwiczenia zostanie uświadomiony, ćwiczenie spełni swoją rolę i przyczyni się do podwyższenia wyników.