Obrazy powstające w wyobraźni, będące odzwierciedleniem w świadomości spostrzeganych poprzednio przedmiotów i zjawisk, które w danej chwili nie oddziałują na nasze narządy zmysłowe, nazywamy wyobrażeniami.
Możemy sobie wyobrazić wnętrze naszego mieszkania, gdy jesteśmy daleko od niego, stołówkę w której stale jadamy, wnętrze sklepu, w którym czynimy codzienne zakupy itp. Wyobrażenia nie są uzależnione tylko od spostrzeżeń wzrokowych. Można mieć również wyobrażenia słuchowe, gdy ?słyszymy” melodię znanego utworu muzycznego lub znanej piosenki, smakowe, gdy wyobrażamy sobie smak cytryny lub spożywanej kiedyś potrawy, węchowe, gdy czujemy zapach świeżego upieczonego chleba, chociaż go nie ma przed nami. Wyobrażenia mogą być również dotykowe, wyobrażamy sobie dotyk puszystego futra lub zimnego metalu oraz ruchowe, gdy wyobrażamy sobie, jak jeździliśmy ostatniej zimy na nartach czy łyżwach.
Wyobrażenia nie są tak dokładne, jak spostrzeżenia i mają bardziej ogólny charakter przedstawiania przedmiotów. W wyobrażeniu zacierają się szczegóły, a podkreślane są bardziej cechy typowe dla. wszystkich przedmiotów danej klasy. Wyobrażenia są mniej trwałe od spostrzeżeń. Utrzymanie w wyobraźni przez pewien czas obrazu przedmiotu wymaga dosyć dużego wysiłku.
Wyróżnia się również wyobrażenia odtwórcze i wytwórcze. Odtwórcze są ściśle związane z naszymi spostrzeżeniami i doświadczeniami. Odtwarzamy w wyobrażeniach to, co było przedmiotem naszych, często wielokrotnych, spostrzeżeń i obserwacji. Wyobrażamy sobie las, w którym byliśmy na wycieczce, góry lub jeziora, gdzie spędziliśmy urlop, wyobrażamy sobie lot jaskółek lub klucze dzikich gęsi przelatujące kiedyś nad nami.
Wyobrażenia wytwórcze tworzą obrazy nowe, dla których zdobywaliśmy materiał w naszych uprzednich doświadczeniach. Wyobrażamy więc sobie smoka wawelskiego, będącego połączeniem gada i ptaka, lub dżunglę afrykańską, będącą połączeniem gęstego lasu o bardzo zwartym poszyciu, które jest trudno przebyć. Dżunglę mogliśmy widzieć na filmie łub obrazku, ale nasze wyobrażenie dżungli ma inny charakter niż przedmiotów, z którymi zetknęliśmy się bezpośrednio. Wyobrażenia wytwórcze będą zawsze zawierały przeróbkę materiału podstawowego, uzyskanego w konkretnych spostrzeżeniach, w rezultacie czego uzyskujemy jakby nowe obrazy, nie odpowiadające dawnym spostrzeżeniom.
Na powstawanie wyobrażeń wytwórczych, dających obrazy rzeczy upragnionych, duży wpływ mają uczucia i emocje. Wyobrażenia osoby ukochanej jest zupełnie inne, niż osoby obojętnej lub znienawidzonej. Wyobrażenie przyszłości u osoby pełnej optymizmu będzie pełne pogody i radości, a u osoby załamanej lub przeżywającej przykre doświadczenia smutne, szare, a często beznadziejne.