Wyobraźnia nie jest więc procesem jednorodnym i wyraźnie zaznaczają się w niej dwa rodzaje. Mamy wyobraźnię odtwórczą, w której odtwarzamy rzeczywistość i twórczą, przetwarzającą rzeczywistość. Niektórzy nie uznają terminu ?odtwórcza”, ponieważ uważają, że każda czynność wyobraźni jest przetwarzaniem rzeczywistości, chociaż czasami w bardzo niewielkim stopniu. Jednak odtwarzając w wyobraźni przedmioty poprzednio spostrzegane staramy się odtworzyć je możliwie wiernie.
Wyobraźnią twórcza daje oryginalne obrazy i przejawia się w samodzielnym tworzeniu nowych utworów, jak to obserwujemy w tekście literackim lub w malarstwie. Człowiek, w przeciwieństwie do zwierzęcia, może sobie przedstawić w wyobraźni każdą rzecz, o której pomyśli. Dla procesu twórczego wyobraźnia ma duże znaczenie, a szczególnie dla twórczości artystycznej. Zadaniem artysty jest pokazanie innym tego, co sam widzi, z taką plastycznością, aby i inni zobaczyli. Malarz w portrecie nie reprodukuje wyglądu osoby w sposób fotograficzny, ale spostrzegane elementy przekształca, dzięki czemu przypadkowe i zewnętrzne cechy odpadają, a wyeksponowane są cechy uwidaczniające charakter człowieka portretowanego.
Wyróżnia się także wyobraźnię bierną i czynną. Bierna występuje samorzutnie i na niższych stopniach świadomości, w czasie drzemki lub w marzeniach sennych. Czynna wyobraźnia jest kierowana przez człowieka, a jej obrazy są tworzone i przekształcane świadomie oraz dostosowane do określonych celów, które stawia sobie dany osobnik.
Ważną więc rolę tworzenia odgrywa wyobraźnia kierowa- n a. Tego rodzaju wyobraźnią posługuje się konstruktor, dążący do utworzenia w danym momencie przedmiotu, racjonalizator, wynalazca, malarz, artysta. Dla konstruktora ukierunkowaniem wyobraźni może być rysunek techniczny, schemat konstrukcji lub zgłoszony pomysł. Tutaj tworzy się coś, czego się nie widziało, ale o czym inni pomyśleli. Konstruktor stara się nadać upragnionemu przedmiotowi jednolitą, funkcjonalną całość i w tym pomaga mu wyobraźnia.
Wyobraźnia ma również duże znaczenie w uczeniu się. Uczniowie ze skromną wyobraźnią z trudnością opanowują materiał nauczania, z którym nie stykają się bezpośrednio. W każdej klasie szkolnej takiego materiału jest sporo i trzeba go opanować. Dotyczy to różnych treści nauczania wymagających wyobraźni. Uczeń, który ma trudności w tym zakresie, ma również kłopoty z przyswojeniem takiego materiału. Obrazy wyobraźni szkolnej najczęściej pozbawione są szczegółów, a przeważają w nich uogólnienia, układy schematyczne oraz elementy symboliczne. (W. Rubinsztajn, 1964).
Poważną rolę pełni wyobraźnia’ w kształtowaniu wrażliwości estetycznej jednostki. Stwierdza się, że osoba pozbawiona wyobraźni jest mało wrażliwa na przeżywanie treści artystycznych (malarstwa, muzyki, przyrody). Jest również mniej wrażliwa na piękno otoczenia, na artystyczne urządzenie własnego mieszkania i najbliższego sobie środowiska.