Psychologia jest nauką o człowieku-i jego czynnościach. Każdy organizm żyje w określonym środowisku biologicznym i tylko w nim może się rozwijać i rozmnażać. Musi więc przystosować się do środowiska, do jego wymagań i warunków. Organizm utrzyma się w środowisku wtedy, gdy będzie zachodziła równowaga pomiędzy jego możliwościami a wymaganiami środowiska. Możliwości organizmu powinny znajdować się na tym samym poziomie co wymagania otaczającej go rzeczywistości. Trudności w przystosowaniu się organizmu prowadzą do zaburzeń w jego funkcjonowaniu, a często kończą się dla organizmu tragicznie. Psychologia współczesna oparta na założeniach filozofii marksistowskiej podkreśla aktywny stosunek człowieka do wymagań otoczenia, w którym żyje. Człowiek jako jednostka rozumna nie tylko przystosowuje się do wymagań środowiska, ale również oddziałuje na nie, zmienia je i przystosowuje do potrzeb ludzi. Na każdy organizm działają bodźce idące ze środowiska, a odpowiedzią na nie są reakcje organizmu. Odbiór bodźców przez człowieka i reakcje na nie dokonują się dzięki sprawnie funkcjonującemu układowi nerwowemu.
Organizmy żywe powstały z materii nie ożywionej zgromadzonej w otaczającym świecie. W wyniku różnorodnych i wielokrotnych przemian ilościowych, których tutaj nie będziemy omawiali, oraz działania takich pierwiastków, jak: węgiel, wodór, tlen, azot, fosfor, siarka, wreszcie zmian jakościowych, powstały w sprzyjających warunkach bryłki materii organicznej. (W. Szewczuk, 1966)*. W następnych jakościowo nowych procesach powstają coraz bardziej złożone cząsteczki materii ożywionej. Jej podstawową właściwością jest wchłanianie substancji z otoczenia, pozwalającej na utrzymanie się przy życiu. Cząsteczki rosną do pewnej wielkości, rozwijają się, dzielą na części, z których każda zaczyna egzystować oddzielnie.
Każdy organizm żywy powstały w określonym środowisku biologicznym jest z nim ściśle związany. Materia organiczna zużywa się, trzeba ją odnawiać, pobierać na odbudowę i budowę nowych cząsteczek. Potrzebna jest również organizmowi na odnowę energii zużywanej w czasie działania. Organizm potrzebuje do regeneracji i rozwoju tych samych pierwiastków, z których powstał, o może je znaleźć tylko w swoim środowisku. Istnieje więc dodatkowy ścisły związek organizmu ze środowiskiem biologicznym, które warunkuje jego egzystencję. Stąd wynika podstawowa zasada jedności organizmu ze środowiskiem. Zaburzenie równowagi między organizmem a środowiskiem kończy się zazwyczaj niepomyślnie dla organizmu.
Środowisko, w którym żyje i rozwija się człowiek, nie jest statyczne, lecz zmienia się, pojawiają się w nim nowe czynniki, powstają nowe warunki. Aby organizm poprawnie funkcjonował w zmieniającym się środowisku, musi stale regulować swój stosunek do niego. Uczony radziecki I. P. Pawłów tak pisał o wzajemnym stosunku organizmu i środowiska. ?Każdy organizm jako cząstka przyrody stanowi złożony, ograniczony układ, w którym w każdej chwili jego istnienia, siły wewnętrzne równoważą się z siłami zewnętrznymi otaczającego środowiska”.
Zachowanie organizmu jest zawsze jakąś postacią regulacji jego stosunku do otoczenia, wyrażającą się w reagowaniu na bodźce. Zachowaniem nazywamy zespół czynności jednostki, które mogą być obserwowane przez inne osoby lub przyrządy. Procesy, dzięki którym ustala się stosunek człowieka do rzeczywistości nazywamy czynnościami. Czynnością w psychologii nazywa się ukierunkowaną aktywność jednostki wobec otaczającego świata, skierowaną na osiągnięcie jakiegoś celu (T. Tomaszewski, 1964). Czynności są podstawowym pojęciem w psychologii i one stanowią główny cel psychologii. Można je klasyfikować i rejestrować zgodnie z ich występowaniem. Wyróżniamy więc czynności wegetatywne, ruchowe, werbalne i umysłowe (intelektualne) (M. Przetacznikowa, 1975).
Czynności wegetatywne zapewniają człowiekowi równowagę wewnątrzustrojową. Są to czynności automatyczne, związane z przemianą materii, zaopatrujące organizm w pożywienie, tlen, energię, powodujące krążenie krwi, wydalanie zużytych produktów itp.
Czynności ruchowe dzielimy na lokomocyjne (zmianę miejsca) i manipulacyjne pozwalające na poznanie przedmiotu. Czynności lokomocyjne pozwalają na przenoszenie organizmu z miejsca na miejsce, w celu zbliżenia się do czegoś upragnionego, lub ucieczkę z miejsc zagrożonych, ucieczkę przed niebezpieczeństwem. Czynności te pozwalają dogonić zdobycz lub uciec przed drapieżnikiem. Czynności manipulacyjne pozwalają wykonać działanie na przedmiotach, przenosić je, przesuwać, brać do ręki. U człowieka czynności manipulacyjne są szczególnie zróżnicowane i wyspecjalizowane. Dzięki rozwiniętej ręce, która stała się sprawnym narzędziem pracy, człowiek może na danym przedmiocie wykonywać różne operacje. Ten rodzaj czynności obserwuje się u małych dzieci, gdy starają się poznać dany przedmiot i posługiwać się nim oraz u dzieci starszych ćwiczących sprawność działania na przedmiotach. Czynności manipulacyjne mają również zastosowanie w pracy zawodowej, produkcyjnej i w całej działalności praktycznej.
Czynności werbalne mają doniosłe znaczenie dla człowieka, który w przeciwieństwie do zwierząt posługuje się mową artykułowaną–. Mowa pozwala mu na wzajemne porozumiewanie się z innymi. Chociaż porozumienie może dokonywać się za pomocą gestów, mimiki, sygnałów świetlnych czy dźwiękowych, to jednak mowa stwarza znacznie szersze możliwości. U człowieka rozwinął się tak zwany drugi układ sygnalizacyjny (mowa) oparty na umownych znakach, dzięki którym przedmioty i zjawiska mają swoje nazwy. Za pośrednictwem mowy w formie ustnej i pisemnej ludzie przekazują sobie wiedzę o świecie,
doświadczenia i istotne dla ich życia informacje, porozumiewają się ze sobą, wymieniają opinie itp.
Czynności intelektualne (umysłowe) pozwalają na przekształcenie docierających informacji na własne treści. Wiadomości docierające do człowieka zostają przeanalizowane, wyselekcjonowane, uogólnione i włączone do określonych struktur umysłowych. Jest to możliwe dzięki sprawnie działającym czynnościom intelektualnym. Pozwalają one planować działanie, prze^ widywać skutki, rozumować i rozwiązywać problemy w ?umyśle”, a nie w konkretnym działaniu. Dzięki czynnościom intelektualnym człowiek zdobywa skuteczne sposoby działania w nowych niespotykanych dotąd sytuacjach.
Efekty czynności. Jak podano wyżej, czynności jako procesy ukierunkowane i zorganizowane prowadzą do osiągnięcia określonego celu, zamierzonego wyniku. Zdobycie wyniku powoduje również uboczne działanie czynności. Nauka jazdy na łyżwach pozwala na osiągnięcie tej umiejętności, ale również powoduje zmęczenie, co nie było zamierzone. Zatem czynności prowadzą nie tylko do osiągnięcia zamierzonego celu, ale również do skutków, których nie przewidywano. Poza tym jedne czynności prowadzą do osiągnięcia wytworu, jak to ma miejsce w pracy rzemieślnika, malarza, pisarza i innych, a inne nie dają materialnego wytworu. Do takich czynności zalicza się pracę pedagogiczną, grę aktorów w teatrze, recytacje poezji, koncerty muzyczne itp. Jeszcze inne czynności zmierzają do osiągnięcia wyników (zmian) w samym podmiocie. Do nich należą czynności uczenia się, dzięki którym uczeń zdobywa umiejętności dla samego siebie, oraz czynności spostrzegania, poznawcze, myślenia i wiele innych, usprawniające sam podmiot uczący się.
Inną grupą będą czynności prowadzące do kształtowania stosunków między podmiotem (człowiekiem) a otoczeniem. Człowiek stara się postępować tak, aby mieć dobry układ stosunków w pracy, w domu, w grupie zawodowej itp. Jeśli nie są one zadowalające to stara się je poprawić zmieniając własne zachowanie lub wpływając na zmianę zachowania innych.
W wykonywanych czynnościach można również dążyć do usprawnienia jakiejś cechy czynności, w danej dziedzinie, przez ciągłe ćwiczenia. Biegacz tak wykonuje czynność biegu, aby biec najszybciej i tę cechę czynności będzie doskonalił. Skoczek nie tylko będzie chciał osiągnąć wysoki wynik w skoku, ale i wykonać sam skok pięknie. Skoczek z trampoliny pragnie osiągnąć piękny styl w skoku, zachować ładną sylwetkę w powietrzu i pięknie zetknąć się z wodą. Te cechy będzie starał się wyodrębnić ze swojej czynności skoku do wody.
Istnieje wiele grup czynności, których tutaj nie będziemy omawiali, a z którym spotykamy się w różnych działaniach. Warto jednak jeszcze wspomnieć o jednej grupie czynności, której celem jest szybkie osiągnięcie wyniku. Szybkie skrycie się przed deszczem uchroni nas przed zmoknięciem, a szybka ucieczka przed złym psem ? przed pogryzieniem i poszarpaniem ubrania. Do tego rodzaju czynności będzie należało unikanie kary lub przykrości. Wśród tych czynności wyróżniamy: czynności instynktowne i świadome.
Czynności instynktowne występują u zwierząt; nie są one czynnościami wyuczonymi, ani skutki ich nie są przewidywane. Zalicza się do nich, między innymi, wicie gniazd przez ptaki, tworzenie komórek na miód przez pszczoły i inne. Czynności te nie są wyuczone, a jednak młode osobniki wykonują je dobrze po dojściu do stanu dojrzałego. Okazuje się, że i ludzie nie zawsze przewidują wyniki swoich czynności. Nie zawsze zdają sobie sprawę ze skutków, jakie wywołują ich czynności i dopiero szczegółowa analiza może im to uprzytomnić.
Świadomość. Najwyższą formę czynności stanowią czynności świadome. Świadomość w ujęciu psychologicznym będzie pewną cechą procesów psychicznych, dzięki której są one subiektywnie doświadczane, chociaż odzwierciedlają obiektywną rzeczywistość. Świat otaczający odbija się w świadomości człowieka, która rejestruje zarówno stan rzeczy zewnętrznych, jak i przeżycia wewnętrzne. Człowiek nie tylko boi się czegoś (proces emocjonalny), ale również wie, że się boi (proces świadomości). Nie tylko zastanawia się i myśli (proces myślenia), ale wie, że myśli (proces świadomości).
Świadomość różni zasadniczo psychikę człowieka od psychiki zwierząt. Rozwój świadomości łączy się z rozwojem mózgu. W przejściu człowieka od czynności biologicznych do umysłowych, mózg zaczął przejmować coraz to nowe funkcje, a one wywierały wpływ na strukturę mózgu. Rozwój świadomości był powolny, trwał długo, zależał od postaw materialnych i kształtowania człowieka jako istoty rozumnej. Dzięki stosunkom z innymi ludźmi różnicuje się działalność człowieka, staje się bardziej skierowana na określone wytwory, na zamierzony cel, staje się bardziej świadoma. Świadomość, w odróżnieniu od czynności instynktownych, charakteryzuje się przewidywaniem skutków, wytyczaniem celów i dążeniem do oczekiwanych wyników.
Niezależnie od rodzajów czynności wymienionych powyżej, ich podstawową funkcją jest regulacja stosunków człowieka z otoczeniem. Regulacja ta też ma bardziej złożony charakter niż można to przedstawić w skrótowym ujęciu.