W wieku poniemowlęcym działalność dziecka koncentruje się na zdobywaniu umiejętności chodzenia i posługiwania się mową artykułowaną.
Rozwój lokomocji i ruchów. Na początku drugiego roku życia dziecko zaczyna ustalać postawę stojącą, a pod koniec tego roku stoi zupełnie dobrze, chodzi samodzielnie, a nawet biega. W początkach chodzenia brak jeszcze automatyzacji i koordynacji ruchów, dlatego chodzenie jest niezdarne, na szeroko rozstawionych nogach. Krok jest krótki, dziecko łatwo traci równowagę i upada. Z biegiem czasu koordynacja ruchowa jest coraz lepsza i dziecko chodzi pewnie.
Wzrasta również precyzja ruchów rąk i palców, jest coraz lepsza koordynacja wzrokowo-ruchowa, a ruchy dostosowane są do kształtu i wielkości przedmiotu. Zmienia się nie tylko ilość ruchów, których dziecko wykonuje coraz więcej, ale również ich jakość. Dziecko jest zdolne wykonać coraz więcej zadań, których poprzednio nie było w stanie zrobić. W miarę rozwoju precyzji ruchów konstrukcje z klocków są coraz trwalsze, nie przewracają się tak łatwo, jak poprzednio, a wykonanie ich jest składniejsze.
Rozwój zabawy dziecka. W trzecim roku życia dziecka zabawy są już zróżnicowane i jest ono zdolne do wykonywania złożonych czynności oraz naśladowania w zabawach czynności podpatrzonych u dorosłych. Do zabaw organizowanych przez dorosłych należą: zabawy tematyczne, konstrukcyjne i dydaktyczne.
W zabawach tematycznych dziecko odtwarza to, co zaobserwowało u dorosłych: gotuje obiad dla lalki, karmi ją, przelewa zupkę z jednego naczynia do drugiego, czy też wlewa ją na talerzyk, idzie z lalką na spacer, karci ją, ponieważ była niegrzeczna itp. Bawiąc się lalką odgrywa rolę matki, opiekunki, lekarza; bawiąc się w sklep jest sprzedawcą i kupującym itp. Zabawy tematyczne określa się również jako zabawy w rolę, iluzyjne, naśladowcze, ponieważ dziecko naśladuje zaobserwowane czynności i role wykonywane przez dorosłych.
Zabawy konstrukcyjne polegają na wykonywaniu z klocków różnego rodzaju budowli. To już nie jest manipulowanie klockami, ale piętrzenie ich, układanie poziomo i pionowo. W tym okresie dziecko nie jest jeszcze zdolne do zaplanowania konstrukcji. Budowa zależy od przypadku, a nazwa zostaje jej nadana po wykonaniu lub w trakcie wykonania. W zabawach konstrukcyjnych przejawiają się różne cechy psychiczne dziecka. Jedne dzieci są cierpliwe, budują spokojnie, nie zrażają się niepowodzeniem, inne gwałtowne i niecierpliwe, łatwo zniechęcają się. Te dzieci należy zachęcać do ukończenia budowli, podsuwać pomysły, rozwijać inicjatywę.
Zabawy dydaktyczne, jak sama nazwa wskazuje, mają określony cel i są organizowane przez dorosłych. Należą do nich: loteryjki obrazkowe, układanki z klocków, chowanie i odnajdywanie przez dziecko przedmiotów, nazywanie przedmiotów używanych w zabawie. Zabawy tego rodzaju rozszerzają zakres spostrzeżeń dziecka, różnicowania barw i kształtów przedmiotów, rozwijają słownik dziecka, pozwalają uzupełniać braki w zakresie poznawania otoczenia.
Do zabaw ruchowych należy chodzenie po niskich ławeczkach, wchodzenie na drabinki, wspinanie się na schody, zjeżdżanie ze zjeżdżalni lub na saneczkach, jazda na trzykołowym rowerku. Zabawy te ćwiczą koordynację ruchów, kształcą odwagę, umiejętność utrzymywania równowagi i pomysłowość dziecka.
Rozwój mowy w okresie poniemowlęcym przebiega bardzo szybko. Dziecko roczne operuje sensownie 3 do 5, a dwuletnie 270 do 300 słowami. Następuje nie tylko szybki wzrost słownictwa, ale również powiększa się rozumienie słów używanych przez otoczenie. W trzecim roku jeszcze bardziej zwiększa się liczba słów i dochodzi do 1000?1200, a rozumianych jest jeszcze więcej. Początkowo słowa są nazwami konkretnych przedmiotów i czynności. Później dopiero pojawiają się rzeczowniki abstrakcyjne, przymiotniki, liczebniki, a w końcu zaimki.
Zmienia się również jakość i budowa używanych zdań. Początkowo jednowyrazowe równoważniki zdań rozbudowują się w drugim roku życia w dwu i więcej wyrazowe, ale nie zawsze mają one poprawną strukturę zdania. Dziecko potrafi łączyć wyrazy w sensowną całość według własnych możliwości, robi to jednak z dużym wysiłkiem i powoli. Początkowo także łączenie nazw używanych przez dziecko stanowi całość, której intencję trzeba znać, aby je rozumieć. Dopiero pod koniec trzeciego roku życia dziecko buduje zdania rozwinięte, składające się z podmiotu, orzeczenia i dopełnienia.
W mowie dziecka trzyletniego występują często neologizmy językowe, powstające z różnych powodów. Na przykład dziecko słyszy, jak osoba dorosła mówi ?dam jeść kotkowi”, a dziecko przez analogię tworzy zdanie ?dam jeść piesowi”. Jest zdolne do tworzenia własnych nazw od znanych mu słów, np. od klucza, zdanie ?zakluczyć drzwi”. Błędy językowe dziecka wywodzą się prawdopodobnie z szeroko stosowanej generalizacji i niedostatecznego zróżnicowania form gramatycznych.
Rozwój myślenia. Pod koniec tego okresu zaczynają się tworzyć pierwsze pojęcia oparte na uogólnieniach i wyobrażeniach dziecka. W myśleniu dziecka czynność i elementy zmysłowe w dalszym ciągu odgrywają podstawową rolę. Dziecko stara się oddziaływać na przedmioty, wyodrębniać się spośród nich. a ponieważ nie jest to łatwe, trzeba odpowiednio do nich podejść Początkowe pojęcia dziecka nie zawsze odpowiadają pełnej treści i zakresowi, dopiero z czasem treść i zakres zostaną dobrane właściwie. Myślenie jego jest konkretno-wyobrażeniowe; może myśleć o tym, co się aktualnie dzieje i wtedy jest to myślenie sytuacyjne. Zdobywając wiedzę o otoczeniu zaczyna porównywać sposoby zachowania się najbliższych osób. Na podstawie porównań wie, że od jednego z rodziców może uzyskać więcej niż od drugiego, które jest bardziej stanowcze i nieustępliwe.