Okres niemowlęcy obejmuje pierwszy rok życia dziecka i wyróżnią się w nim stadium noworodka oraz niemowlęctwa. Czas trwania stadium noworodka jest określany różnie przez poszczególnych autorów. Biorąc jednak pod uwagę zmiany, jakie zachodzą w funkcjonowaniu kory mózgu w pierwszym miesiącu życia, jak również przystosowanie dziecka do życia pozamacicznego, wiele argumentów przemawia za tym, że pierwszy miesiąc życia obejmuje stadium noworodka.
Ogólna charakterystyka fizyczna noworodka jest następująca: proporcje ciała inne niż u dorosłego, głowa i mózg duże, twarz mała, kończyny krótkie, tułów długi (M. Żebrowska, 1966).
Układ kostny noworodka przypomina raczej chrząstkę. Najbardziej twarde są kości czaszki połączone na spojeniach chrząstką. Przy zetknięciu kości ciemieniowych i czołowych znajduje się ciemiączko przednie, a między kośćmi ciemieniowymi i kością potyliczną ciemiączko tylne.
Układ mięśniowy ukształtowany jest ogólnie i dopiero z czasem rozwinie się pod względem budowy i funkcjonowania. Daje się zauważyć wśród mięśni przewagę zginaczy.
Odruchy bezwarunkowe są u noworodka mechanizmem regulującym jego stosunek do świata otaczającego. Są to reakcje wrodzone na określone bodźce i dzięki nim noworodek może się dostosować do nowego środowiska pozamacicznego. U noworodka obserwuje się również reakcje ruchowe na całokształt bodźców. Nazywamy je ruchami błędnymi, są to ruchy całego ciała poruszającego się w sposób nie skoordynowany. .
Odruchy bezwarunkowe noworodka dzielimy na trzy rodzaje:
a) odruchy występujące tylko u noworodka,
b) odruchy wspólne dla noworodka i dorosłego,
c) odruchy prawidłowe u noworodka i niemowlęcia, a patologiczne u człowieka dorosłego (M. Żebrowska, 1966).
Przykładem odruchów pierwszej grupy jest odruch chwytny, występujący przy dotknięciu powierzchni dłoni noworodka jakimś przedmiotem. Palce i dłoń tak zaciskają się na przedmiocie, żę można dziecko unieść do góry. W tej grupie znajduje się wiele innych odruchów bezwarunkowych, których tutaj nie będziemy omawiali.
Druga grupa odruchów ma zasadnicze znaczenie dla życia i funkcjonowania niemowlęcia. Stanowi ono również bazę, na której formują się odruchy warunkowe. Do tej grupy odruchów należą przede wszystkim odruchy najbardziej niezbędne do utrzymania noworodka przy życiu. Są to: odruch ssania, oddychania, wydzielania śliny, wydalania moczu i kału. Do tej grupy należą również: odruch źrenicowy oraz mrugania.
Przykładem trzeciej grupy jest odruch Babińskiego, polegający na tym, że gdy drażnimy stopę niemowlęcia, duży palec podnosi się do góry. W 9 miesiącu życia odruch ten ustępuje i obserwujemy odruch podeszwowy, polegający na tym, że w czasie drażnienia stopy duży palec razem z małymi odchyla się w dół, ku podeszwie. Występowanie odruchu Babińskiego u człowieka dorosłego jest objawem patologicznym i świadczy o zmianach w ośrodkowym układzie nerwowym.
W okresie noworodkowym związki korowe tworzą się powoli, kora szybko się męczy i noworodek potrzebuje dużo wypoczynku. Dlatego śpi 4/j doby, a okresy czuwania są bardzo krótkie i łatwo przechodzą w drzemkę. Noworodek wykazuje dużą wrażliwość na ułożenie ciała, uspokaja się w czasie kołysania, huśtania, noszenia go na rękach. Na słabe i średnie bodźce dźwiękowe noworodek nie reaguje, a na silne odpowiada wstrząsem ciała. Wykazuje natomiast dużą wrażliwość na bodźce wzrokowe, ale tylko na duże, jaskrawe, świecące i poruszające się plamy.
Dziecko rodząc się waży prawidłowo 2800 ? 3500 g i chociaż przyrosty ciała nie są tak duże, jak w życiu płodowym, to jednak w ciągu roku jego masa zwiększa się 3?4-krotnie i przeciętnie jednoroczne dziecko waży 10,2 kg. Wzrostu nie przybywa tak dużo i jeśli długość ciała wynosiła po urodzeniu 50 ? 52 cm, to roczne dziecko przeciętnie ma 76 cm. Zmienia się również proporcja poszczególnych części ciała i ich masa (M. Żebrowska, 1966).
Odruchy warunkowe. Poza odruchami bezwarunkowymi u niemowlęcia zaczynają się wytwarzać dosyć szybko odruchy warunkowe. Szybkość wytwarzania ich zależy od dojrzałości mózgowej części analizatora. Początkowo odruchy warunkowe nie są trwałe, stopniowo osiągają stadium trwałego związku czasowego.
Najczęściej pojawiają się u niemowlęcia odruchy warunkowe jako reakcje negatywne, a niezależnie od nich również pozytywne. Już u dwutygodniowych dzieci stwierdzono występowanie ruchów ssania przy ułożeniu do karmienia. Później warunkowy
odruch ssania pojawia się na bodźce spostrzegane z odległości, jak widok piersi matki lub butelki z pokarmem. Początkowe reakcje warunkowe dziecka powstają na podłożu bezwarunkowych odruchów pokarmowych, następnie wytwarzają się na słowa dorosłego.
Postawa ciała i lokomocja. Zmiany postawy ciała wywołuje nie tylko rozwój ruchów, ale i zachodzące zmiany w napięciu mięśniowym. Dziecko początkowo leży na plecach, a jego główka chwieje się przy każdej zmianie pozycji. Trzymiesięczne dziecko już trzyma główkę sztywno, a położone na brzuszku unosi główkę i może ją utrzymać przez krótki czas. Nie może jeszcze unosić swego tułowia, dopiero dziecko sześciomiesięczne może siedzieć i poruszać tułowiem. Z pozycji siedzącej stara się przenieść do stojącej, ale dopiero dziecko 9?10-miesięczne unosi swoje ciało do pozycji pionowej.
Okres chodzenia poprzedza raczkowanie, to jest przesuwanie . się ciała opartego na rączkach i nóżkach przy poziomym ułożeniu tułowia. Raczkowanie jest spowodowane słabszym rozwojem kończyn dolnych, które nie są w stanie utrzymać ciała w pozycji stojącej. Rozwój lokomocji i postawy ciała zależy w dużej mierze od cech indywidualnych dziecka. Mimo dużych wahań indywidualnych przyjmuje się następujące normy, a odchylenia od nich uważa się za objaw patologiczny. Dziecko 10-miesięczne powinno samodzielnie siedzieć, 18?28-miesięczne samodzielnie chodzić.
Ruchy manipulacyjne. U małego dziecka najpierw rozwijają się ruchy głowy, a potem ruchy rąk, pozwalające na chwytanie przedmiotów i manipulowanie nimi. W dalszej kolejności kształtują się ruchy pozwalające na utrzymanie ciała w pozycji pionowej. Najbardziej wyraźnie występuje u niemowlęcia chwytanie, najpierw obydwiema rączkami, a potem każdą oddzielnie. W wieku 5?7 miesięcy, a więc pod koniec II i na początku III kwartału, dziecko chwyta przedmioty całą dłonią nie przeciwstawiając dużego palca czterem pozostałym. W III kwartale’ dziecko zaczyna przeciwstawiać kciuk pozostałym palcom a szczególnie wskazującemu. W tym czasie chwyty się doskonalą i są coraz dokładniejsze. Dziecko zaczyna manipulować pochwyconymi przedmiotami, obracać je w rączkach, wkładać przedmioty
mniejsze do większych, rzucać nimi. W czwartym kwartale niemowlę zaczyna posługiwać się przedmiotami w sposób specyficznie ludzki (M. Żebrowska, 1966).
‚ Zabawy manipulacyjne są charakterystyczne dla tego wieku. Polegają one na stukaniu przedmiotem o jakąś podstawę, uderzaniu jednym przedmiotem w drugi, naciskaniu piszczących laleczek i zwierzątek, wsłuchiwaniu się w powstałe dźwięki, obmacywaniu przedmiotów.
Naśladując dorosłych dziecko robi rączką ,,pa”, klaszcze w rączki i robi ,,kosi-kosi łapki”, bawi się przy tym dobrze, wybucha śmiechem, a zadowolenie wyraża reakcjami mimicznymi. Z zabaw manipulacyjnych rozwijają się późniejsze rodzaje zabaw przypadające na okres poniemowlęcy.
Rozwój spostrzeżeń i wrażeń, jest bardzo intensywny w okresie niemowlęcym. Rozwój spostrzeżeń wzrokowych obserwuje się u dziecka na podstawie reakcji na twarz ludzką. Dziecko 3-miesięczne odróżnia twarz matki w masce i bez maski, a czteromiesięczne twarze osób bliskich od obcych, 7-miesięczne odróżnia wyraz mimiczny gniewu od przyjaźni u tej samej osoby. Wiadomo również, że pod koniec pierwszego roku dzieci potrafią rozróżnić wzrokowo przedmioty, z którymi się stykały. W IV kwartale zaczynają szukać oczami przedmiotów nazywanych przez dorosłego.
Rozwój mowy niemowlęcia przechodzi przez kolejne etapy i jest wstępnym przygotowaniem do rozwoju mowy artykułowanej. W 2, 3 miesiącu życia niemowlę zaczyna wydawać dźwięki artykułowane o pozytywnym zabarwieniu emocjonalnym. Okres ten nazywa się okresem gruchania, które spełnia wiele funkcji, między innymi, ćwiczy aparat artykulacyjny. Około 6 miesiąca życia dziecko zaczyna wymawiać sylaby. Do najczęściej wymawianych sylab należą: ma, la, ta, pa, potem łączy je i tworzy całe łańcuchy, nie nadając im żadnego znaczenia. Pod koniec pierwszego roku życia z wymawianych w gaworzeniu sylab wyłaniają się pierwsze słowa, mające znaczenie i odpowiadające przedmiotom łub osobom. Najczęściej są to słowa składające się z dwóch takich samych sylab jak: ma-ma, ta-ta, la-la, oznaczające nazwy osób z otoczenia. Roczne dziecko używa sensownie około 3?5 stów.
Myślenie niemowlęcia’ znajduje się w stadium inteligencji umysłowo-ruchowej. Dziecko uczy się słyszeć i widzieć to, co je otacza. Poznaje zmysłami przedmioty wkładając je do ust, liżąc, wąchając. Na podstawie zdobytych doświadczeń niemowlę uogólnia; roczne dziecko potrafi przyciągnąć zabawkę za pomocą sznura, wkładać i wyjmować jeden przedmiot z drugiego. Myślenie jego nie stanowi jednak wyodrębnionego procesu, lecz jest włączone w działalność spostrzeżeniowo-ruchową.
Rozwój kontaktów społecznych. Pierwsze kontakty społeczne dziecka związane są z zaspokajaniem jego potrzeb fizycznych. W drugim miesiącu życia pojawia się reakcja radosnego ożywienia na widok osoby dorosłej; dziecko odpowiada uśmiechem na uśmiech. W I kwartale reaguje na dźwięk ludzkiego głosu i pieszczotliwy ton. Te reakcje są ogromnie ważne dla dalszego rozwoju kontaktów społecznych.
Dziecko 7?8-miesięczne osiąga dużą sprawność rąk, potrafi wziąć przedmiot, podnieść, rzucić. Ten ‚sposób posługiwania się przedmiotami sprawia, że za pomocą dostępnych mu przedmiotów zaczyna współdziałać ze starszymi. Starsi podsuwają mu przedmiot, a ono bierze go, rzuca, starsi podnoszą, podają, a ono znów rzuca. Zabawa może trwać długo, a między dzieckiem i starszymi nawiązuje się kontakt zwany obcowaniem przedmiot o w y m. Przedmioty stają się ogniwem łączącym dziecko z dorosłymi. Obserwując ruchy osób dorosłych dziecko zaczyna je naśladować i to nie tylko zewnętrzną formę ruchów, ale również ich treść podmiotową. Pod koniec tego okresu dziecko zdolne jest do posługiwania się niektórymi przedmiotami w sposób typowy dla ludzi.
Opieka nad niemowlęciem. Właściwa organizacja opieki nad niemowlęciem ma duże znaczenie dla jego rozwoju. W tym okresie należy dziecku zapewnić odpowiednią liczbę godzin snu i zorganizować czas czuwania. Od 2?3 miesiąca życia dziecko powinno spać 16 godzin, a czuwać 8 godzin na dobę. W miarę rozwoju i wzrostu niemowlęcia okres snu zmniejsza się, a czuwania zwiększa i pod koniec okresu niemowlęcego powinno ono spać 13?14 godzin, a czuwać 10?11 godzin. Czuwanie należy rozdzielić na cztery okresy. W czasie czuwania nie może na dziecko działać zbyt dużo ani zbyt mało bodźców z otoczenia. Zbyt dużo bodźców męczy dziecko, a zbyt mało wpływa hamująco na jego rozwój. Dziecko powinno mieć zawieszone nad łóżeczkiem kolorowe, błyszczące zabawki, widoczne dla niego. Należy podchodzić do dziecka, uśmiechać się, przemawiać przyjemnym, łagodnym głosem. W II i III kwartale zabawki powinny być w zasięgu ręki dziecka, aby mogło nimi manipulować. W IV kwartale należy mówić do dziecka, dając mu polecenia: pokaż, daj, zrób ?pa”, podawać przedmioty, poruszać nimi itp. (M. Żebrowska, 1966).
Nie bez znaczenia dla rozwoju dziecka jest utrzymanie go w czystości, przestrzeganie godzin karmienia, właściwy dobór pokarmów i utrzymanie higieny zarówno dziecka, jak i pomieszczenia, w którym przebywa. Pobyt na świeżym powietrzu z niemowlęciem, wietrzenie pomieszczeń, dostosowanie ubioru do temperatury otoczenia, to wszystko wpływa na jego rozwój.