Spostrzeżenia. Jest to proces, który w nauce szkolnej, w tym wieku, odgrywa istotną rolę. Dziecko spotyka w nauce szkolnej wiele przedmiotów nauczania, które musi opanować. Spostrzeżenia dziecka powinny być zatem dokładne, aby rzetelnie poznawało spotykane zjawiska. Dziecko jest zdolne zarówno do takich spostrzeżeń, jak i do wyodrębniania ze spostrzeganych zjawisk i przedmiotów istotnych cech i charakterystycznych szczegółów. Spostrzeżenia na początku nauki szkolnej nie są jeszcze bardzo dokładne, ale ukierunkowane przez nauczyciela określonym zadaniem takimi się stają. Są coraz bardziej celowe i pozwalają uczniowi na coraz lepsze i dokładniejsze poznawanie otaczającej go rzeczywistości.
Na rozwój spostrzeżeń duży wpływ ma organizacja pracy dziecka w szkole. Jeśli jest stosowana poglądowość i pomoce audiowizualne, to wtedy poznawanie jest bardziej przystępne, gdyż udział w nim biorą zmysły, a więc dziecko może uchwycić więcej istotnych elementów przedmiotu czy zjawiska. Spostrzeganie jest bardziej dokładne i szczegółowe, gdy jest realizowane według ustalonego planu, na który mogą się składać pytania lub polecenia. Przy demonstrowaniu przedmiotu, czy występującego zjawiska, dzieci nie zawsze spostrzegają to, co istotne, dlatego trzeba kierować ich spostrzeżeniami i zwracać uwagę na te szczegóły, które powinny spostrzec. W dokładniejszym spostrzeganiu odgrywa rolę nie tylko przedmiot, w chwili obserwacji, ale i zdobyta poprzednio wiedza o nim. Uczniowie rozpoczynający naukę jeszcze takiej wiedzy nie mają, dopiero ją zdobywają, dlatego konieczne jest ukierunkowanie ich spostrzeżeń. Dobrze jest przed demonstracją przedmiotu powiedzieć, co mają zaobserwować, aby przygotować dzieci do celowego spostrzegania.
W powyższym tekście kilkakrotnie użyto słowa obserwacja” w znaczeniu procesu towarzyszącego spostrzeżeniom. Obserwacja jest planowym, skierowanym na określony cel, spostrzeżeniem. W obserwacji spostrzegane elementy grupowane są w całość, łączą się w niej logicznie, nie występują oddzielnie. Dziecko w czasie nauki obserwuje nie tylko przedmioty, ale również ruchy, czynności, działanie części maszyn czy pracę całej maszyny. Dzięki prowadzonym obserwacjom uczniowie zdobywają wiedzę, gromadzą doświadczenia, poznają nowe zjawiska. Obserwacja ma szerokie zastosowanie w przedmiotach przyrodniczych ? w fizyce i chemii, gdzie jest stosowana systematycznie. Zestawienie zaobserwowanych faktów prowadzi do analizowania zjawisk i formułowania odpowiednich wniosków.
Pamięć w okresie szkolnym jest podstawowym procesem w uczeniu się. Dzięki pamięci uczeń zdolny jest do zapamiętywania coraz to nowych wiadomości, gromadzenia ich i wykorzystywania w różnych sytuacjach. W początkach nauki szkolnej jeszcze dominuje pamięć mechaniczna, w której podstawą jest powtarzanie. Z biegiem rozwoju obok pamięci mechanicznej zaczyna działać pamięć logiczna oparta na zrozumieniu. Początkowo ucząc się zadanego tekstu dziecko powtarza go aż do zupełnego opanowania, nie zawsze rozumiejąc jego treść. Zna definicje, reprodukuje poprawnie urywki tekstu, ale nie umie wyjaśnić, co oznaczają poszczególne sformułowania. Jest to zapamiętywanie mechaniczne. Równolegle z nim rozwija się pamięć oparta na ustalaniu sensownych związków między elementami przyswajanych treści. Uczeń stara się zrozumieć sens tego, czego się uczy, ustalić powiązania pomiędzy poszczególnymi fragmentami i nie zapamiętać dosłownie, ale uchwycić główną myśl przerabianego tekstu i zapamiętać ją.
Rodzaj stosowanej pamięci w dużej mierze zależy od materiału, który uczeń ma opanować. Daty historyczne, wzory matematyczne, tabliczkę mnożenia lepiej jest zapamiętać mechanicznie, ale teksty, w których zawarte są związki logiczne i których sens jest jasny, bardziej nadają się do pamiętania logicznego.
W związku z rozwojem ucznia zwiększa się jego zakres pamięci. Na początku nauki dziecko zapamiętuje krótkie teksty. Przybywa jednak nowych przedmiotów nauczania, trzeba coraz więcej zapamiętać, więc i zakres pamięci się zwiększa. Zakres pamięci jest cechą indywidualną, więc jedni mogą bez trudu zapamiętać duże ilości materiału, a inni muszą w to wkładać dużo wysiłku i poświęcać więcej czasu. Poza sensem przyswajanych treści ważne jest, czy przerabiany materiał interesuje ucznia oraz czy zaspokaja jakąś jego potrzebę poznawczą. Na zapamiętanie materiału ma również wpływ zdobyta przez ucznia wiedza z danego przedmiotu nauczania. Nie bez znaczenia jest również pozytywny stosunek ucznia do przerabianego materiału i nastawienie na wyuczenie się go.
Wyobraźnia dziecka szkolnego odznacza się dużą żywością. Przeważa jeszcze wyobraźnia odtwórcza, ale coraz intensywniej rozwija się wyobraźnia twórcza. Pomaga ona w rozumieniu takich zjawisk, które nie są dane w bezpośrednim poznaniu. Ucząc się geografii czy historii, oglądając obrazy ilustrujące poszczególne kraje, uczeń wyobraża sobie, jak dany rejon wygląda, jak jest ukształtowany teren i jak na nim żyją ludzie. Wyobrażenia ucznia nie mogą być oderwane od poznawanych werbalnie faktów, gdyż z nich tworzy się obraz całościowy. Wyobraźnia przestaje być bezkrytyczna, jak w okresie przedszkolnym, ale staje się coraz bardziej krytyczna, operująca realnymi faktami.
Wyobraźnię ucznia rozwijają i kształcą zajęcia artystyczne. Lekcje rysunku, poezja, opisy przyrody, opisy podróży ? to wszystko wpływa korzystnie na rozwój wyobraźni. Warunkiem wzbogacenia wyobraźni jest dostarczanie dziecku interesujących materiałów, z których będzie czerpać tworzywo do konstruowania własnych obrazów.
Wyobraźnia pomaga również przy rozumieniu pewnych form geometrycznych. Uczeń musi sobie wyobrazić prostą, niczym nie ograniczoną, punkt, który nie ma żadnych wymiarów, chociaż widać jego ślad na kartce papieru i wiele innych tworów geometrycznych.
Uczucia i zainteresowania. Życie uczuciowe dzieci szkolnych jest bardzo bogate, a uczucia stają się coraz głębsze i trwalsze. Dziecko przeżywa radość z osiągnięć i powodzeń, wstyd przy niepowodzeniach, strach w sytuacjach zagrożenia, miłość, przyjaźń itp. W klasie szkolnej tworzą się więzi emocjonalne pomiędzy poszczególnymi uczniami, nawiązują się przyjaźnie, tworzą się grupki przyjaciół. Życie grupowe w klasie szkolnej zależy bd tego, czy klasa jest zintegrowana, czy nie. Dziecko chce należeć do określonej grupy, w której z innymi przeżywa radości, bawi się, ma oddanych kolegów.
W okresie szkolnym zaczynają się rozwijać uczucia estetyczne, moralne, patriotyczne. Uczucia estetyczne rozwijają się w związku z przeżyciami powstającymi przy słuchaniu poezji, muzyki, oglądaniu przedstawień teatralnych, na lekcjach zajęć artystycznych. Pewne rodzaje poezji podobają się dziecku, inne nie, ocenia je i wyraża swój sąd, uzasadnia, dlaczego czegoś nie lubi, a coś innego lubi.
Rozwój uczuć moralnych polega .zarówno na stosowaniu bardziej dokładnych ocen postępowania, wyraźnym rozgraniczeniu dobra i zła, jak i na uznawaniu norm moralnych, organizacyjnych, społecznych. Normy i zasady obowiązujące V organizacji, w rodzinie, w szkole nie są czymś obcym dla ucznia, ale stają się właściwym regulatorem jego życia. W tym okresie dziecko zaczyna, ustalać własny system wartości, który w następnym okresie rozwojowym będzie przechodził różnego rodzaju burze zanim się ustabilizuje. Dziecko później będzie się zastanawiało, co jest wartością stałą, a teraz uznaje wartości związane z przyjaźnią, koleżeństwem, rodziną, przywiązuje dużą wagę do sprawiedliwości, uczciwości, jest ufne, wierzy rodzicom i dalszym członkom rodziny, nauczycielom, wychowawcom (M. Żebrowska, 1966).
Zainteresowania w młodszym wieku szkolnym nie są jeszcze ustabilizowane, gdyż ciągle pojawiają się nowe. Dzieci zaczynają się interesować przyrodą, przyrządami, mechanizmami, chcą je poznać i zrozumieć ich działanie. Wszystko je interesuje, co jest nowe, nie znane, co można zbadać. Interesują je samochody, motory, znają każdą markę samochodu i jej charakterystykę. Zbierają i gromadzą najróżniejsze przedmioty, co często może prowadzić do czynów przestępczych, gdy np. odrywają z cudzych samochodów plakietki i napisy metalowe. Zajmują się kolekcjonerstwem, gromadzą duże zbiory znaczków pocztowych, różnych etykietek, pudełek od zapałek, barwnych pocztówek, obrazków różnych marek samochodowych itp. Interesują się zwierzętami, zakładają hodowle rybek w akwarium, białych myszek, morskich świnek, królików. Hodują jeże, żółwie, wymieniają uwagi na temat hodowli, obserwują zwierzęta i poznają ich zwyczaje, wydawane głosy w różnych sytuacjach.
Zainteresowania ich nie są trwałe, bardzo szybko zaczynają się czymś zajmować, aby po krótkim czasie porzucić to i zająć się czymś innym. Z tych szerokich, ale jeszcze nie ustabilizowanych zainteresowań, wyłonią się potem bardziej trwałe, poważniejsze, powiązane z nauką, prowokujące do szczegółowego poznania przedmiotu zainteresowań.
Wola dziecka rozwija się i kształtuje w związku z rozwojem wszystkich procesów psychicznych. W okresie szkolnym jest charakterystyczne dla procesu woli, że dziecko coraz dokładniej kontroluje swoje postępowanie. Do tego jest potrzebny zarówno rozwój umysłowy, jak i akceptowanie zasad społecznego współżycia. W okresie szkolnym wyrabiają się takie cechy woli, jak: umiejętność opanowywania własnych reakcji, konsekwentne dążenie do zakończenia rozpoczętego zadania, podporządkowanie swoich działań określonemu celowi, poczucie odpowiedzialności. W tym okresie rozpoczyna się już walka motywów w sytuacjach konfliktowych, ale nie urasta jeszcze do wielkich działań, jak w następnym okresie rozwojowym. Walka motywów daje znać o sobie, gdyż dziecko porównuje argumenty, decyduje i wybiera to, co jego zdaniem ma większą wartość. Wola przejawia się w organizowaniu środków do osiągnięcia celu i pokonywaniu nasuwających się trudności.
Myślenie w okresie szkolnym to jeden z procesów, który przechodzi wyraźne zmiany jakościowe. Równolegle z myśleniem konkretno-obrazowym zaczyna występować myślenie abstrakcyjne. Jest to również okres gromadzenia największej liczby pojęć, będących podstawą myślenia abstrakcyjnego. Dziecko w czasie nauki szkolnej zdobywa pojęcia z biologii, geografii, historii, języka, matematyki i innych przedmiotów nauczania. Wprowadzając różnicowanie treści pojęć bliskoznacznych dokładnie poznaje się ich znaczenie. Zdobywa wiedzę o różnicy pomiędzy treścią takich pojęć z historii, jak: rewolucja, powstanie, rewolta, zamach stanu, odróżnia w chemii związki o nazwach bliskoznacznych. Poznaje wiele pojęć nie mających desygnatów konkretnych, jak: sprawiedliwość, odwaga, patriotyzm, miłość, prawda, fałsz itp. Przy takim nawale pojęć koniecznych do opanowania, zawartych w materiale nauki, nie zawsze rozumie się ich znaczenie. Przy najlepszym sposobie przekazywania wiadomości dziecko często w swoisty sposób rozumie dane pojęcie. Stąd wynikają postulaty dla dydaktyki, zapobieganie temu, aby dziecko nie wychodziło ze szkoły z błędnymi pojęciami.
Poza pojęciami dziecko zaczyna formułować sądy o obserwowanych zjawiskach, dobierania słów, argumentów, aby uzasadnić swoje ujęcia, postawę czy przekonanie. Sądy ? początkowo wynikające z danych empirycznych, oparte na doświadczeniu, obserwacji i indukcji ? z biegiem postępów w nauce stają się coraz bardziej logicznie uzasadnione. Pod koniec nauki w szkole podstawowej sądy formułowane są już na podstawie rozumowania dedukcyjnego.
Rozwój myślenia dziecka w ujęciu teorii Piageta przechodzi w okresie szkolnym w nową jakość; pojawia się myślenie innego rodzaju, w okresie przedszkolnym myślenie dziecka znajdowało się na poziomie przedoperacyjnym, teraz wchodzi w stadium operacji. Dziecko w swoim wnioskowaniu już nie bierze pod uwagę tylko sytuacji aktualnej, ale powraca do sytuacji przeszłych i uwzględnia je, jeśli są istotną przesłanką w rozumowaniu. Jest to charakterystyczna cecha operacji zwana odwracalnością. Myślenie operacyjne koncentruje się w początkach nauki wokół operacji konkretnych, to jest takich, w których przesłankami są konkretne przedstawienia, konkretne czynności i konkretne przedmioty. Najważniejsze są tu czynności na konkretnych przedmiotach. W początkach nauki dziecko nie jest zdolne do wyprowadzenia wniosków na podstawie przesłanek słownych bez konkretnej ilustracji przedmiotowej lub czynnościowej.
Dopiero pod koniec nauki kształtuje się rozumowanie hipotetyczno-dedukcyjne, a używane operacje są już formalne, to jest takie, w których dziecko zdolne jest formułować logiczne wnioski używając tylko przesłanek słownych. Zanim do tego dojdzie, zdobywa umiejętności wnioskowania, dowodzenia i uzasadniania za pomocą czynności na przedmiotach lub na symbolach przedmiotów. Pod wpływem rozwoju i nauki szkolnej czynności na przedmiotach dziecko zaczyna przeprowadzać w myśli. Następuje proces uwewnętrznienia (interioryzacji) czynności, której już nie trzeba wykonywać na konkretnych przedmiotach. Moment, kiedy dziecko w pewnych treściach przestało posługiwać się czynnością fizyczną, a stosuje czynność umysłową jest przejściem od operacji konkretnych do formalnych. Rozpoczyna się to około 12 roku życia, a stosowane jest w pełni w 15 roku. Operacje formalne w myśleniu charakteryzują się wieloma cechami, najważniejsze to: stosowane w szerokim zakresie przesłanki słowne w formie zdań i sądów, rozumienie złożonych zależności i związków, formowanie praw i zasad ogólnych, stawianie hipotez i sprawdzanie ich przez rozumowanie dedukcyjne.
Ujmując myślenie w innej teorii można je określić jako przechodzenie od myślenia konkretno-wyobrażeniowego lub konkretno-obrazowego do pojęciowego, abstrakcyjnego. W myśleniu konkretno-wyobrażeniowym podstawową rolę odgrywa bezpośredni kontakt z realnymi przedmiotami i z działaniem na tych przedmiotach, a w abstrakcyjnym taką rolę odgrywają: pojęcia, związki, zależności, stosunki. Na podstawie uwzględniania związków i stosunków zachodzących między zjawiskami stosowane jest myślenie funkcjonalne na takich lekcjach, jak: matematyka, geometria, fizyka, a więc nauki ścisłe. Na podstawie zależności między przyczynami i skutkami coraz szerzej działa myślenie przyczynowo- skutkowe, które rozwija się na lekcjach historii, biologii, geografii i innych. Dziecko przewiduje pewien skutek, poszukuje go, a potem ustala dla niego właściwą przyczynę i uzasadnia jej jednoznaczność. W procesie zdobywania nowych wiadomości w szkole i poza szkołą, myślenie, obok pamięci, staje się podstawowym procesem. Te dwa procesy uzupełniają się i w głównej mierze przyczyniają do rozwoju umysłowego dziecka.
Mowa dziecka rozwija się i wzbogaca nie tylko ilościowo poprzez wzrost słownictwa, ale również jakościowo. Dziecko coraz lepiej rozumie znaczenie poszczególnych słów, zdobywa umiejętności operowania słowem przy wyrażaniu własnych myśli i używania złożonych form gramatycznych. Dziecko zdobywa szerokie umiejętności odczytywania cudzych myśli oraz relacjonowania własnych na piśmie i w mowie. Jest to działalność świadoma, a nie mechaniczna.
Rozwój mowy dziecka szkolnego wiąże się ze zdolnością obserwacji zjawisk życia codziennego, możliwością przewidywania, umiejętnością zestawiania faktów i wysnuwania z nich wniosków. Pisząc wypracowanie dziecko musi umieć przedstawić swoje odczucia lub zdać relację z opanowanego materiału w sposób bezpośredni, jasny, komunikatywny. Musi starać się rozszerzać swoje słownictwo, dobierać słowa najlepiej oddające treść przeżyć czy zachowań. To nie może być sucha, poprawna relacja faktów, zdarzeń czy sytuacji, ale również informacja o refleksjach i odczuciach autora.
Duży wpływ na rozwój mowy ma otoczenie dziecka. Ten tylko może nauczyć dzieci pięknie mówić, kto sam używa mowy pięknej, ten tylko rozwinie zdolności pisania, kto dopuszcza poprawne i ładne formy wyrażania się i nie zamyka w schemacie myśli dziecka. Rozwój mowy przejawia się w zdobywaniu umiejętności operowania poprawną składnią, rozwijaniu w opowiadaniu ustnym lub pisemnym, operowaniu zdaniami o jasnej treści. Nie należy tolerować ?pustosłowia”, w którym jest dużo słów, a mało treści. Ludzie lubią operować ogólnikami, sloganami, słowami bez znaczenia, a dzieci to przyjmują, naśladując ich. Nauczyciel mający trudności w wyrażaniu swoich myśli, źle opowiadający, nie umiejący jasno skonstruować opowiadania, nie rozwija mowy ucznia. Mowa dziecka w okresie szkolnym rozwija się również w związku z poznawaniem nowych treści, które trzeba zapamiętać, a potem w sposób jasny reprodukować.