Do instytucji funkcjonujących w systemie społecznym służby zdrowia zaliczamy: przychodnie ogólne, przychodnie przy zakładach pracy, spółdzielcze, uzdrowiskowe. Wszystkie one zależą od podsystemu otwartej opieki zdrowotnej. Osobne miejsce zajmują punkty zdrowia oraz punkty położnicze, a także szpitale. Szpital należy do podsystemu zamkniętej opieki zdrowotnej. Jako instytucja ma on swoją dość długą historię.
Przyglądając się różnym postaciom szpitala w rozwoju historycznym stwierdzamy, że były one zależne od warunków politycznych i ekonomicznych, od struktury społeczeństwa, postępu techniki, przyjmowanych wartości. Biorąc pod uwagę oddziaływanie wymienionych czynników, możemy mówić o czterech modelach szpitala. ,
Pierwszy z tych modeli ? to szpital w Grecji i Rzymie. Jeden i drugi był instytucją leczniczą. Szpitale Grecji położone były w okolicach o charakterze uzdrowiskowym, wyposażone w łóżka dla chorych i narzędzia lekarskie. Korzystali z nich należący do wybranej klasy panującej. Również i szpital rzymski był dobrze wyposażony. Posiadał wodociągi, kanalizację, wentylację, ogrody. Korzystać z niego mogli nie tylko bogaci, ale także i ubodzy.
Inny model szpitala stworzył kościół chrześcijański. Szpital ten trwał do końca średniowiecza. Różnił się on bardzo od szpitala starożytnego. Kościół ustalił, że obowiązkiem społeczeństwa jest opieka nad ubogimi. Stąd szpitale przybrały postać przytułków, do których oddawano nie tylko chorych, ale także niedołężnych i starców, sieroty, inwalidów, pielgrzymów, kobiety ciężarne. O takim szpitalu w Polsce pisze S. Bystroń ? socjolog, a cytuje H. Csorba: ?Ponieważ nędza zazwyczaj idzie w parze z kalectwem i chorobą, więc szpitale, przeznaczone zasadniczo dla ubogich, stawały się tym samym przytułkiem chorych, których należało pielęgnować i leczyć”. Z uwagi na to, że szpitale służyły różnym celom nadawano im i różne nazwy, np. przytułki dla biednych, przytułki dla sierot i podrzutków, przytułki dla starców i chorych.
Trzeci typ szpitala, to typ filantropii świeckiej. Istotnym celem tego szpitala była pomoc społeczna, a nie leczenie. Różnił się on tym od szpitala okresu średniowiecza, że pozostawał w rękach świeckich. Szpital ten był formą opieki społecznej, której zadaniem było zmniejszenie nędzy, żebractwa, wałka z epidemiami. Obok szpitala powstawały nowe instytucje podejmujące również walkę o zdrowie człowieka. Powstawały świeckie organizacje opieki nad zdrowiem ludności, komisje sanitarne, zaczynało się kształtować pierwsze ustawodawstwo dotyczące ochrony zdrowia ludności.
Czwarty model szpitala to szpital nowoczesny, nastawiony na diagnostykę i terapię. H. Csorba tak go charakteryzuje: ?Nowoczesny szpital jest w pierwszym rzędzie ośrodkiem koncentracji skomplikowanych aparatów technicznych służących do trafnego rozpoznania chorób, jak i ośrodkiem koordynowania działalności terapeutycznej, ośrodkiem naukowo-badawczym, często szkolącym młode kadry w zawodzie oraz ośrodkiem profilaktyki”. Przedstawione określenie nowoczesnego szpitala podkreśla, że jest to ośrodek ?techniczny”, ułatwiający diagnozę.
Stąd współcześnie zaczyna się krystalizować nowy typ szpitala o profilu społeczno-humanistycznym, w którym obok leczenia sprawuje się opiekę i to nie tylko przez lekarza i pielęgniarkę, ale także psychologa oraz socjologa.
Z socjologicznego punktu widzenia szpital to grupa wtórna. Jest ona powoływana do realizacji określonego celu. Szpital należy do podsystemu zamkniętej opieki zdrowotnej, stanowi jedno z wielu ogniw systemu społecznego ochrony zdrowia w naszym kraju, a zatem zajmuje w nim określoną pozycję i ma do spełnienia specyficzne zadania. Na plan pierwszy należy wysunąć funkcję diagnostyczno-terapeutyczną, następnie opiekuńczą, sprawowaną w środowisku oraz profilaktyczną indywidualną i środowiskową. Inne natomiast zadania spełnia szpital kliniczny. Na plan pierwszy wysuwa się w nim funkcję badawczą, a następnie dydaktyczną, spełnianą w stosunku do przyszłych lekarzy, a także pielęgniarek.
Realizacja wymienionych zadań wymaga odpowiedniego zespołu ludzi. Są nimi: lekarze, pielęgniarki, psychologowie, socjologowie, magistrowie wychowania fizycznego, masażyści, dietetyczki, pracownicy techniczni, salowe, administracja. Wymaga to odpowiedniej organizacji, podziału kompetencji i zadań. Z tego względu w grupie wtórnej wyróżniamy jej organizację formalną. Tworzy ona hierarchię wzajemnie podporządkowanych stanowisk, określa kompetencje należące do poszczególnych stanowisk, ustala procedurę załatwiania spraw służbowych i utrzymywania kontaktów, system zachęcający pracowników do pracy, zapewnia ciągłość istnienia szpitalowi. Możemy zatem powiedzieć, że organizacja formalna ustala miejsce każdego pracownika w hierarchii każdego zakładu, określając w ten sposób jego obowiązki, uprawnienia, a także sposób i zasady współdziałania między pozycją dyrektora szpitala a pozycją ordynatora czy pielęgniarki oddziałowej.
Wymienione osoby działają poprzez odpowiednią organizację formalną określającą pozycję poszczególnych kategorii pracowników. I tak wyróżnia się biały personel: wyższy, średni i niższy, pracowników administracji oraz pracowników obsługi. Do białego personelu należą lekarze, pielęgniarki, salowe, psychologowie, socjologowie oraz pozostali specjaliści. Do pracowników obsługi należą specjaliści konserwujący urządzenia techniczne stosowane w diagnostyce i terapii. Specjalne miejsce w strukturze szpitala zajmują pacjenci, ale o nich piszemy w innym miejscu.
Obok organizacji formalnej powstaje zwykle organizacja nieformalna, oparta na więziach osobistych. Powstaje ona zwykle w mniejszych jednostkach organizacyjnych, np. w halach produkcyjnych, oddziałach, biurach. Więzi nieformalne mają duży wpływ na postępowanie pracownika, na jego stosunek do pracy oraz zakładu.
Wzajemny stosunek organizacji formalnej i nieformalnej może być różny. Mogą się one wspierać. Taka sytuacja jest najbardziej pożądana dla zakładu pracy jakim jest m.in. szpital. Czasami zachodzi konflikt między celami tych dwu organizacji, co ujemnie odbija się na zadaniach zakładu.
W organizacji zakładu pracy istotną rolę spełnia jej kierownictwo. I tak kierownictwo może być autokratyczne, polegające na tym, że kierownik sam podejmuje wszystkie decyzje i załatwia sprawy nie porozumiewając się z podwładnymi. Innym rodzajem kierownictwa jest kierownictwo demokratyczne, przy którym występuje dyskutowanie spraw, radzenie się współpracowników. Może być wreszcie kierownictwo liberalne, przy którym pracownik ma nadmierną swobodę, co może odbić się niekorzystnie na realizacji zadań. Powstające sytuacje w zakładzie pracy wymagają odmiennych typów kierownictwa. Jeżeli następuje jakaś awaria, to konieczne jest kierownictwo autokratyczne, bo nie ma czasu na dyskusję. Poszczególni pracownicy potrzebują też różnego kierownictwa. Pracownik bez inicjatywy, mało samodzielny, czuje się dobrze przy autokracie i odwrotnie ? pełen inicjatywy woli kierownictwo demokratyczne, a nawet liberalne.
Istotnym elementem zakładu pracy są pracownicy. Od nich zależy realizacja zadań. Stąd ważną sprawą jest właściwe zarządzanie pracownikami, które powinno polegać na liczeniu się z oczekiwaniami pracownika, pobudzaniu jego motywacji do pracy, stworzeniu odpowiedniej atmosfery i warunków do pracy. O tych sprawach powiemy nieco dalej.
Każda instytucja, a więc także i szpital, realizuje swoje cele określonymi metodami. Współcześnie jedną z metod oddziaływania leczniczego w szpitalu jest psychoterapia. Wykorzystuje ona różne mechanizmy psychologiczne, np. wzmacnianie motywacji zdrowienia. Inną metodą wprowadzoną do leczenia jest socjoterapia. Najogólniej można o niej, powiedzieć, że jest to spożytkowanie ‚ wartości tkwiących w różnych formach życia społecznego dla leczenia. Naczelne miejsce wśród tych form zajmuje grupa społeczna oraz członkowstwo w niej.
Przyjrzyjmy się sytuacji pacjenta w szpitalu. Chory przybywający do szpitala to członek różnych grup. Oznacza to pewną jego aktywność i konieczność sprostania różnym wymaganiom. Tymczasem przypomnijmy, że według socjologa T. Parsonsa pacjent to ?człowiek zwolniony od pełnienia zwykłych obowiązków, jest w sytuacji, w której należy się nim zająć”. Ten fakt stwarza sytuację zagrożenia, a .także powoduje konflikt z dotychczas pełnionymi rolami społecznymi. W celu zmniejszenia tego konfliktu uaktywnia się pacjenta dzięki socjoterapii. Zdarza się także i tak, że na skutek choroby pacjent z pewnych ról społecznych będzie musiał zrezygnować i trzeba go do tego przygotować.
Ponadto chory znajdujący się w szpitalu zostaje odizolowany od grup, które pełnią ważne funkcje w jego życiu ? zaspokajają bowiem jego potrzeby. Oddzielenie od tych grup prowadzi do niezaspokojenia na przykład potrzeby przynależenia lub bezpieczeństwa. Zadaniem socjoterapii jest przeciwdziałanie takim sytuacjom. Nie można również zapominać, że człowiek chory jest skoncentrowany na sobie. Chodzi więc o to, aby przekształcić jego egocentryczną postawę na alterocentryczną,. Postawa egocentryczna oznacza zajmowanie się sobą, przeciwieństwem jest postawa alterocentryczna, oznaczająca zajęcie się innymi osobami.
Z uwagi na wskazaną sytuację pacjenta, a także i jego potrzeby trzeba stosować różne formy socjoterapii. W celu uaktywnienia pacjenta w roli chorego oraz oderwania go od postawy egocentrycznej spożytkowuje się mechanizm stosunków społecznych. Polega to na organizowaniu stosunków społecznych między pacjentami lżej i ciężej chorymi w postaci opieki nad tymi ostatnimi. Inną formą uaktywnienia pacjenta jest tworzenie samorządów pacjentów. Do zadań takiego samorządu może należeć zapoznanie nowego pacjenta z leżącymi na sali, pomoc w zapoznaniu się z regulaminem szpitala, kontrola nad odwiedzinami, udział w naradach z lekarzami i pielęgniarkami w celu ulepszenia np. stosunków w sali, pilnowanie przestrzegania regulaminu.
Socjoterapia uaktywniająca może polegać na włączeniu chorych z danej sali w proces leczenia poprzez przydzielenie każdemu odpowiedniej pozycji, a tym samym i roli. Robi się to odpowiednio do stanu zdrowia danego chorego. Oto niektóre formy socjoterapii próbujące uaktywnić pacjentów, a tym samym zmniejszyć konflikt między rolą chorego a rolami zdrowego człowieka.
Inne formy socjoterapii stosuje się w odniesieniu do zaspokojenia potrzeb psychicznych pacjenta. Podstawowe znaczenie ma tutaj występowanie lekarza i pielęgniarki w rolach ekspresyjnych, a nie tylko instrumentalnych wobec pacjenta, oraz zaspokajanie jego potrzeb pozamedycznych ? bezpieczeństwa, przynależenia, kontaktu. Chory przybywający do ‚szpitala jest zwykle pełen lęku. Opanowanie tego stanu może się dokonać przez roztoczenie indywidualnej opieki, a więc przez nawiązanie łączności społecznej z pacjentem już w izbie przyjęć.
Potrzeby pacjenta są też często potrzebami jego rodziny. Istotnym więc problemem w ramach socjoterapii jest rozciągnięcie opieki także nad rodziną poprzez pielęgniarkę środowiskową i ewentualnie opiekuna społecznego.
Stosowaną dzisiaj formą socjoterapii zaspokajającej potrzeby jest tzw. modernizacja oddziałów dziecięcych, czyli wprowadzenie matki na oddział do opieki nad dzieckiem, aby zapewnić dziecku kontakt z najbliższymi osobami, a także przeciwdziałać powstawaniu choroby sierocej na skutek niezaspokojenia potrzeb emocjonalnych.
Wśród przewlekle chorych dzieci na oddziale reumatologicznym przeprowadzono badania, których celem było ustalenie pozycji społecznej poszczególnych dzieci w sali z uwagi na rodzaj trybu wysiłkowego, na jaki pozwolono, oraz cechy dziecka jako pożądanego towarzysza osoby, która stale musi leżeć. W rezultacie stwierdzono, że szczególnie wysoka jest pozycja tego dziecka, któremu przypisano dozowany tryb wysiłkowy, to znaczy, że nie tylko musi ono leżeć, ale może przez pewien czas poruszać się. Takiego towarzysza oczekuje szczególnie dziecko nie mogące się w ogóle poruszać. Powinien on ciekawie opowiadać, mieć dobre pomysły, być koleżeński. Wymienione cechy wykazywały dzieci mieszkające w mieście w znacznie większym stopniu niż dzieci wiejskie. Dzieci wiejskie wyraźnie były izolowane. Poczynione obserwacje na temat stosunków na sali z przewlekle chorymi dziećmi mają duże znaczenie dla odpowiedniego rozmieszczenia dzieci w sali, a także dla opieki nad nimi. Socjoterapia polega także na rozciągnięciu kontaktu z pacjentami poza szpitalem, na tworzeniu środowiska terapeutycznego złożonego z pacjentów z podobnymi dolegliwościami. Powstają np. kluby cukrzyków, zawałowców itp. Obok przedstawionych metod socjoterapeutycznych należy wskazać na pielęgnowanie jako na działanie społeczne, które obejmuje swoim zakresem nie tylko samego pacjenta, ale także i całą jego sytuację społeczną.