Człowiek zdrowy, a także chory, odczuwa potrzeby zdrowotne. Są to tzw. potrzeby subiektywne, które nie zawsze pokrywają się z potrzebami obiektywnymi. Te ostatnie ustalają lekarze za pomocą specjalnych testów np. mierzenia temperatury, różnego typu analiz.
Subiektywnym potrzebom zdrowotnym towarzyszą zachowania medyczne ludzi. Obejmują one zachowania po zaobserwowaniu objawów choroby, wzory korzystania z placówek służby zdrowia. Przeprowadzone na ten temat badania wskazują na pewne różnice w zachowaniach ludności wielkomiejskiej i ludności mniejszych skupisk. U tych pierwszych występuje tendencja do bagatelizowania objawów, częstsze leczenie się na własną rękę, co wynika prawdopodobnie z lepszej informacji o środkach leczenia. Im mniejsze skupisko ludności, tym częstsze poszukiwanie pomocy fachowego personelu.
Zachowania medyczne ludności można podzielić na:
,,1) zachowanie racjonalne ? w przypadku choroby zgłaszano się po poradę lekarską i stosowano leczenie według wskazań lekarza,
2) zachowania tradycyjne ? w przypadku choroby ograniczano się tylko do leczenia sposobami domowymi,
3) zachowania, w których występowały cechy postępowania racjonalnego i tradycyjnego,
4) zachowania charakteryzujące’ się postawą bierną wobec choroby”.
Stwierdzono, że występowanie poszczególnych zachowań zależy od ?specyficznej właściwości samej choroby (rodzaj choroby, jej ciężkość w odczuciu chorego), doświadczenia w zakresie sytuacji życiowej chorego, dostępności opieki lekarskiej i tradycji związanych z korzystaniem z niej”. Zachowania racjonalne przeważały u osób ubezpieczonych, wykazywały je częściej kobiety niż mężczyźni.. Liczba zachowań racjonalnych wzrasta wraz z wiekiem. Mężczyźni częściej lekceważą objawy choroby, kobiety natomiast mają tendencję do stosowania domowych środków leczenia. Duży wpływ na zachowania medyczne ma ocena własnego zdrowia. Osoby oceniające siebie jako zdrowe lekceważą objawy choroby i czekają na ich ustąpienie. Natomiast ci, którzy chorowali często i przewlekle, uzależniają swoje postępowanie od rodzajów objawów. Wykorzystują oni posiadane doświadczenie dla racjonalnych zachowań medycznych.
Jak przedstawia się realizacja potrzeb zdrowotnych w opinii pacjentów? Przeprowadzone na ten temat badania pozwalają na stwierdzenie, że korzysta się przede wszystkim z uspołecznionego lecznictwa. Stwierdzenie powyższe odnosi się głównie do ludności miejskiej.
Jak często występuje kontaktowanie się z lekarzem? Okazuje się, że częstotliwość korzystania z pomocy lekarskiej jest zależna od trzech grup czynników: demograficzno-społecznych, psychologicznych, oraz zdrowotno-medycznych. I tak kobiety częściej zasięgają porady lekarza niż mężczyźni. Częstotliwość wizyt u lekarza wzrasta wraz z wiekiem w przypadku ludności miejskiej, u ludności wiejskiej ? odwrotnie. Można przypuszczać, że starsi ludzie na wsi nie mają nawyków korzystania z działalności służby zdrowia oraz odwołują się do uświęconych zwyczajem i tradycją domowych środków leczniczych. Duży wpływ na częstość korzystania ze służby zdrowia wywiera subiektywna ocena stanu zdrowia. Na częstotliwość zasięgania porady u lekarza wpływa również wysoka neurotyczność pacjentów.
Specjalistą najczęściej odwiedzanym przez pacjentów jest internista, a następnie ginekolog i chirurg. Internista spełnia często rolę ?dystrybutora” pacjentów do lekarzy o wyższych specjalnościach. Z pomocy lekarskiej częściej korzystają ubezpieczeni. Ważne znaczenie ma także dostępność placówek zdrowia. Zbyt duża odległość utrudnia korzystanie z niej.
Jak przedstawiają się etapy podejmowania i pełnienia roli pacjenta? Można je ująć w następujące reakcje i zachowania:
? ?fizyczne doznania cierpienia, złe samopoczucie, niewydolność psychiczna,
? poznanie symptomów na podstawie doświadczenia i wiedzy,
? niepokój oraz interpretacja emocjonalna objawów,
? włączenie czynników środowiskowych oraz cech osobowości, ewentualnie konsultacji pozamedycznych,
? podjęcie decyzji leczenia się,
? przyjęcie roli pacjenta, konsekwencji wynikających z leczenia się i zależności od służby zdrowia,
? wyjście z aktywnej terapii, powolny powrót do ról normalnych”.
Jakie są reakcje pacjenta na chorobę? Jakie ma on potrzeby? Różne są klasyfikacje postaw pacjentów wobec choroby. A. Ostrowska wyróżnia trzy postawy: nadmiernie ochraniająca, racjonalna, lekceważąca. K. Osińska mówi o dwóch postawach twórczej i pasożytniczej (K. Osińska, 1980). M. Wiewiórowska proponuje wyodrębnienie trzech postaw: akceptacji czynnej, akceptacji biernej i brak akceptacji.
Postawa akceptacji czynnej wyraża się uznaniem choroby, znajomością szans leczenia i czynnym udziałem w leczeniu. Akceptacja bierna wyraża się w zgodzie na chorobę przy braku zainteresowania własnym udziałem w jej leczeniu, w liczeniu na lekarza. Brak akceptacji wyraża się odrzuceniem choroby, jak i niechęcią do udziału w leczeniu.
Każdy rodzaj choroby wyzwala specyficzne potrzeby u chorego. I tak choroba ostra występująca nagle, zawsze jest zaskoczeniem dla pacjenta. Wprawdzie trwa krótko i ważne w niej jest działanie biomedyczne, to jednak pacjent oczekuje uspokojenia, wyjaśnienia swego stanu, a także porady, jak ma się zachowywać, aby szybko wyzdrowieć. W przypadku choroby przewlekłej pacjent zainteresowany jest tym, jak ma żyć przy trwaniu choroby, jak sam ma wspierać swoje zdrowie. W chorobie terminalnej często buntuje się, trudno mu pogodzić się z nią. Przeżywa lęk o siebie, swoich najbliższych. W sytuacji tej oczekuje przede wszystkim życzliwości, zainteresowania, szczerej rozmowy.
Inne problemy powstają wobec chorego leczonego w poradni i szpitalu. I. Rżewska tak opisuje sytuację chorego leczonego w przychodni: ?Jeżeli chory zdecyduje się na leczenie w przychodniach, jego droga jest niełatwa. Przede wszystkim rozwinięta specjalizacja przy niewystarczającym już dziś zakresie badań internisty (dawnego lekarza domowego) powoduje sytuacje konfliktowe. Internista chętnie i często odsyła na badania dodatkowe (analizy, prześwietlenia itp.) w poczuciu odpowiedzialności za udokumentowanie diagnozy. Nie wszystkie badania są na miejscu, nieraz laboratoria rozrzucone są po całym świecie, a wymagają 2 ? 3-krotnego odwiedzenia (zapis, badanie, odbiór wyników). Wyniki badania lub własna ocena stanu pacjenta zazwyczaj wymagają odwiedzenia jednego lub paru specjalistów. Każdy przepisuje lekarstwa bez bliższych wyjaśnień, czy można je zażywać razem, często brak wskazań ile i jak zażywać, przy jakich objawach przerwać zażywanie, nie zawsze do internisty docierają oceny specjalistów. Specjaliści coraz ściślej ograniczają się do wąskiej specjalności i niechętnie przepisują lekarstwa internistyczne. W rezultacie jeżeli pielęgniarka nie pomoże w skoordynowaniu działania, pacjent żyje domysłami, intuicją, często zażywa ogromną ilość leków lub je magazynuje”.