Pracownik w wieku 24?30 lat to zwykle człowiek oczekujący już nie tylko konkretnej pracy, ale pozycji zawodowej odpowiadającej jego kwalifikacjom. Chodzi o ciekawą pracę, o realizację siebie w niej. Jest to niewątpliwie okres stabilizacji i tego pracownik oczekuje. Ludzie więc w tej fazie wnoszą pasję nie tylko pracy, ale pracy kwalifikowanej ? zawodowej.
W wieku 30?44 lat następuje ostateczna stabilizacja zawodowa, w której chodzi o osiągnięcie czegoś w pracy lub przez nią. W psychologii człowieka dorosłego wskazuje się na dążenie do osiągnięcia tzw. wielkiego dzieła życia. Z tego też względu pracownik ? oczekuje od zakładu pracy możności awansowania w różnej postaci, o czym była mowa wyżej, a także warunków dla twórczości. Do tych pragnień osobistych dołączają się jeszcze potrzeby założonej rodziny. Wyrażają się one w oczekiwaniu na mieszkanie, zwiększające się wynagrodzenie oraz urządzenia czy też świadczenia na rzecz członków rodziny. Nie jest więc obojętne dla pracownika, czy zakład dysponuje bazą wczasową, organizuje kolonie, udziela pożyczek na mieszkanie. Szczególną wartością tej kategorii pracowników jest ich postawa twórcza i dążenie do osiągnięć. Dlatego też tej kategorii trzeba zapewnić dobre warunki pracy i możliwości działania, między innymi przez zapewnienie warunków życia rodzinie.
Pracownik w wieku 44?45 lat to człowiek, który powoli jest zastępowany przez następną generację w pracy. Oczekuje więc utrzymywania stanu, który osiągnął w pracy, w mniejszym już stopniu liczy na awanse. Oczywiście, zależy to od typu zawodu. W tym też okresie powoli zaczyna się proces ograniczania możliwości umysłowych i fizycznych pracownika. Stąd potrzeba przesunięcia pracownika na bardziej odpowiednie dla jego możliwości stanowisko. Pracownik w tym wieku jest zwykle bardzo przywiązany nie tylko do pracy, ale i do zakładu, oszczędny w korzystaniu z materiałów, lojalny wobec zwierzchników.
W 55 roku życia rozpoczyna się okres przedemerytalny. Wymienione wyżej wartości pracownika wyraźnie się zwiększają przy ograniczających się możliwościach. Ważną sprawą w życiu pracownika jest konieczność przekwalifikowania go, a ponadto przygotowania do emerytury, aby nie stała się ona, jak mówią Francuzi, przysłowiową gilotyną.
Przejście pracownika na emeryturę nie oznacza, że zakończyły się obowiązki zakładu wobec niego. Biorąc pod uwagę wszystkie zmiany, jakie niesie ze sobą zakończenie aktywności zawodowej, można wskazać na następujące oczekiwania emeryta: zapewnienie łączności z dotychczasowymi grupami oraz odpowiedniej w nich pozycji, utrzymanie kontaktów przy różnych okazjach w życiu emeryta, zabezpieczenie materialne i mieszkaniowe.
Dokonany przegląd ogólnych oraz specyficznych dla fazy rozwojowej potrzeb pracownika, wskazuje, że jest on istotą skomplikowaną i właściwie prowadzona polityka kadrowa dla zapewnienia zakładowi pracy efektów musi się z nim liczyć.