Cechą charakterystyczną niektórych kategorii pracowników, np. młodych, jest zmienianie przez nich pracy. Tymczasem każdy zakład pracy jest zainteresowany, aby jego załoga była ustabilizowana. Dlatego też musi dbać o pracowników, zaspokajać ich potrzeby, tworząc odpowiednie warunki pracy. Przyjrzyjmy się zjawisku bardzo często występującemu w funkcjonowaniu zakładu, także i placówki służby zdrowia. Zjawisko to nosi nazwę fluktuacji.
Termin ?fluktuacja” kojarzy się z występowaniem negatywnych zjawisk w życiu zakładu. Zastanówmy się więc, czy istotnie można ją tak traktować. Musimy zacząć przede wszystkim od zdefiniowania tego pojęcia.
Fluktuacja ? w znaczeniu najbardziej ogólnym ? oznacza przepływ z miejsca na miejsce, zarówno wewnątrz zakładu, jak również między zakładami. Zjawisko przepływu pracowników wywołuje zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki tak dla samego pracownika, jak i dla zakładu pracy. Z punktu widzenia zadań realizowanych przez zakład pracy zachodzi często potrzeba zmiany składu załogi, aby zdobyć lepszych pracowników. Jest to niejako możność pozbycia się nieodpowiedniego pracownika. Taka sytuacja powstaje między innymi wtedy, kiedy w zakładzie przemysłowym zmienia się profil produkcji, a w szpitalu wprowadza się nową specjalizację. Z fluktuacją mamy do czynienia również wtedy, gdy starsi pracownicy są zastępowani przez młodszych.” Dla pracownika możność przejścia z jednego miejsca pracy na inne, z zakładu do zakładu stanowi okazję do zdobycia pracy odpowiadającej kwalifikacjom i potrzebom. Jest to również możliwość odejścia od warunków nie odpowiadających danemu pracownikowi.
Obok tych pozytywów fluktuacji jest także wiele negatywów. Fluktuacja powoduje przestoje w pracy, np. w szpitalu nie wykonuje się w odpowiednim czasie badań. Odchodzenie pracowników powoduje dekwalifikację załogi, ale też oddziałuje na postawę pracowników wobec pracy, wywołuje także straty finansowe. Na te ostatnie wpływa koszt odejścia pracownika, na który składają się: załatwienie formalności związanych z odejściem, straty w produkcji, w związku z nieobecnością pracownika, przedłużenie pobytu pacjenta w szpitalu (w przypadku odejścia pracownika służby zdrowia), poszukiwanie nowego pracownika, przyjęcie go do pracy, przeszkolenie. Pracownikom zmiana pracy może przynieść również dekwalifikację, obniżenie zarobków, a także ograniczenie różnego rodzaju świadczeń. Ogólnie można powiedzieć, że fluktuacja jest zjawiskiem ambiwalentnym, tzn. powodującym zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki. Skoro tak jest, problemem dla zakładu staje się właściwe kierowanie tym zjawiskiem, co uzależnione jest od przyczyn tego zjawiska. Zajmijmy się więc nimi.
Według popularnego, a więc dość rozpowszechnionego poglądu, pracownik zmienia pracę dla uzyskania wyższych zarobków. Przeprowadzone badania na ten temat przeczą jednak takiemu ujęciu przyczyn fluktuacji. Stwierdzono bowiem, że płynność kadr jest następstwem zwykle wielu przyczyn, których źródło tkwi w cechach obiektywnych i subiektywnych, charakteryzujących różne grupy pracowników.
Cechami obiektywnymi pracownika są: płeć, wiek, wykształcenie, zawód, staż pracy, środowisko społeczne, miejsce zamieszkania. Cechami subiektywnymi są: rozwijające się potrzeby, dążenia i aspiracje. I tak kobiety są na ogół mniej ruchliwe od mężczyzn. Mimo to stosunek do ich pracy jest niechętny. Uzasadnieniem takiej postawy jest powoływanie się na funkcje biologiczne kobiety, na macierzyństwo, które odciągają od pracy zawodowej.
Pracownicy poszczególnych kategorii wieku wykazują różny stopień ruchliwości. Ogólnie można powiedzieć, że im młodszy pracownik, tym bardziej ruchliwy, im starszy, tym bardziej stabilny. Takie zachowanie ma swoje uzasadnienie w fazach rozwoju ogólnego, a także w fazach rozwoju zawodowego. Z wiekiem wiąże się staż pracy. Im pracownik jest starszy wiekiem, tym ma dłuższy staż pracy w danym miejscu. Im dłuższy staż pracy, tym mniejsza ruchliwość. Najbardziej ruchliwi są pracujący 1 rok.
Poważną rolę w płynności kadr odgrywa również poziom wykształcenia, z którym wiążą się kwalifikacje zawodowe. Im niższe wykształcenie, tym większa ruchliwość. Pracownicy niewykwalifikowani są najbardziej ruchliwi, np. salowe. Natomiast pracownik z wyższym wykształceniem łatwiej dopasuje się do swojej roli zawodowej, szybciej osiąga realizację swych dążeń.
Wskazując na środowisko społeczne jako czynnik wpływający na ruchliwość, trzeba zwrócić uwagę na kategorię chłopo-robotników jako pracowników. Związani z gospodarką rolną, często porzucają pracę w zakładzie (np. w okresie żniw).
W przeprowadzonych badaniach stwierdzono, że znacznie bardziej ruchliwi są pracownicy mieszkający w hotelach niż mieszkający z rodzinami we własnych mieszkaniach. Z przeprowadzonej analizy wynika, że szczególnie ruchliwe grupy pracowników charakteryzują się następującymi cechami obiektywnymi: młodym wiekiem, krótkim stażem pracy, niskimi kwalifikacjami, łączeniem pracy w rolnictwie z pracą w przemyśle.
Jeżeli chodzi o przyczyny subiektywne, to wyrażają się one w zmieniających się wraz z wiekiem potrzebach. Przykładem może być potrzeba pracy wymagającej mniejszego zaangażowania psychicznego na skutek zmęczenia sytuacją i kłopotami rodzinnymi; np. choroba dziecka lub jego pójście do szkoły stanowi przyczynę zmiany pracy przez kobietę. Zmianę pracy może powodować także chęć do uzyskania stanowiska kierowniczego.
Rozpatrzyliśmy dotychczas przyczyny fluktuacji tkwiące w pracowniku, a konkretnie w dynamizmie jego cech obiektywnych i subiektywnych. Przyczyn tego zjawiska poszukujemy również w zakładzie pracy. Pracownik podejmujący pracę w jakimś zakładzie pracy oczekuje nie tylko odpowiednich zarobków, ale chce zająć określone miejsce w zbiorowości, zdobyć szacunek, potrzebuje odpowiednich warunków pracy zarówno z punktu widzenia higieny, jak i stosunków z kolegami i zwierzchnikami.
Zajęcie określonego miejsca w zbiorowości ? to możliwość awansowania zarówno w zakresie stanowiska, jak i płacy. Kiedy zaś mówimy o potrzebie szacunku, mamy na myśli nie tylko sprawę uznania, jakim się otacza dane stanowisko pracy, ale także pozycję danego zakładu wśród innych zakładów, w środowisku i w terenie, w którym funkcjonuje. Jeśli na danym terenie pojawi się nowa placówka pracy, często odciąga pracowników z innych zakładów.
Wskazując na warunki pracy jako czynnik ruchliwości, należy zwrócić uwagę na kilka momentów. Jednym z nich jest sposób przyjmowania pracowników do pracy. Nie przemyślana akcja werbunkowa, pochłaniająca zbyt wiele czasu i pieniędzy podejmującemu pracę (często kilkakrotne dojazdy do wydziału zatrudnienia, zakładu pracy, poradni przemysłowej, ośrodka zdrowia), dezinformacja i brak zainteresowania nowym pracownikiem nie prowadzą do wytworzenia w świadomości pracownika obrazu przychylnej atmosfery w danym zakładzie pracy stwarza to poczucie zagrożenia i oczywiście nie wpływa na stabilizację.
Wyraźną rolę odgrywa również dobra atmosfera między samymi pracownikami. Pracownicy zdecydowanie lepiej się czują w atmosferze nacechowanej koleżeństwem i życzliwością niż w atmosferze wzajemnej niechęci. Na ogół wolą też pracę umożliwiającą spotkanie z ludźmi. Niemile widziane są warunki pracy poważnie ograniczające kontakty osobiste, przede wszystkim zaś prowadzenie rozmów. Nie bez znaczenia dla stabilizacji jest powstanie więzi zakładowej, która powinna prowadzić do identyfikacji pracownika z celami i zadaniami danego zakładu pracy.
Ogólna sytuacja na rynku pracy wywołuje wędrówki pracowników.