W poprzednim rozdziale wskazaliśmy na podstawy kształtowania się życia społecznego. Najważniejsze miejsce w tym procesie zajmują stosunki między ludźmi, to, co ich łączy i prowadzi do powstania różnych form życia społecznego. Jak powstają zatem więzi między ludźmi? Pierwszym wyjściowym zjawiskiem jest styczność przestrzenna. Polega ona na tym, że pewna liczba osób znajdująca się na wspólnej przestrzeni spostrzega siebie, zauważa swoje cechy, np. na ulicy, na przystanku, w sklepie, na poczcie, w poradni. Do rzadkości należy brak styczności przestrzennej, chociaż zdarza się on w przypadku, np. kosmonauty odbywającego samotny lot, latarnika w latarni morskiej, strażnika jakichś zakładów, starszego człowieka we własnym mieszkaniu lub przewlekle chorego pozostającego w domu.
Styczność przestrzenna warunkuje wykrystalizowanie się, chociaż nie musi do tego dojść, kolejnego zjawiska jakim jest styczność psychiczna. Powstaje ona wtedy, kiedy osoby znajdujące się na wspólnej przestrzeni, po przyjrzeniu się sobie, rozpoczynają rozmowy ze sobą, poszukują wspólnych zainteresowań. Istotnym elementem styczności psychicznej jest wzajemne zainteresowanie. Z punktu widzenia tych dwóch rodzajów styczności możemy zanalizować pracę ekspedientki, a także zachowanie pacjentów w poczekalni poradni lub chorego wprowadzonego do sali szpitalnej. Podobnie możemy popatrzeć na pracę pielęgniarki w poradni, szpitalu czy też rejestratorki. Dowiemy się wtedy, jaki typ styczności charakteryzuje poszczególnych ludzi w czasie ich pracy. Jeśli styczność psychiczna prowadzi do zadzierzgnięcia się jakiegoś bardziej trwałego stosunku między osobami, to mówimy wtedy o powstaniu łączności psychicznej.
Dalszym krokiem w kierunku tworzenia się grupy społecznej jest ukształtowanie się styczności społecznej. Polega ona na tym, że osoby, które weszły z sobą w styczność psychiczną, zaczynają między sobą wymieniać różne usługi, wartości. Stojąc w kolejce proszą o pomoc w upakowaniu siatki, w klasie koledzy pożyczają ołówek itp. Pacjent w przychodni, po zauważeniu rejestratorki, prosi o informację, jaki lekarz przyjmuje dzisiaj dzieci. To przykłady styczności społecznych. J. Szczepański tak określa styczność społeczną: ,,(…) są to pewne układy, złożone przynajmniej z dwóch osób oraz pewnej wartości, która jest przedmiotem tej styczności, oraz pewne czynności dotyczące tej wartości”. Za pomocą tego pojęcia możemy opisać wzajemne stosunki pacjentów we wspólnej sali, a także zanalizować pracę np. rejestratorki. Możemy np. postawić pytanie: czego dotyczą jej styczności społeczne z pacjentami? To samo pytanie można odnieść do pracy każdego urzędnika pocztowego, pielęgniarki, lekarza, matki w rodzinie.
Styczności społeczne mogą być różne, np. publiczne lub prywatne. W pierwszym przypadku są to styczności, których przedmiot został uregulowany przepisami. Na przykład mogę w przychodni odwiedzać znajomego lekarza i po prostu wchodzę do niego, a mogę też do tego samego znajomego lekarza udawać się po poradę lekarską i wtedy najpierw muszę się zgłosić do rejestracji po kartę zdrowia. Ten drugi rodzaj styczności jest przykładem styczności publicznej. Inny podział wyróżnia styczności osobiste i rzeczowe. Ze stycznościami osobistymi mamy do czynienia wtedy, kiedy przedmiotem naszych czynności jest wyrażenie komuś uczuć, zainteresowania, pomocy. Jeżeli natomiast wymienianą wartością jest przedmiot, rzecz, to wtedy mamy do czynienia ze stycznością rzeczową. Są zawody, o których można powiedzieć, że charakteryzują się przede wszystkim stycznościami osobistymi lub rzeczowymi. Styczności mogą być również bezpośrednie łub pośrednie. Te pierwsze to spotkania twarzą w twarz, te drugie
dokonują się za pomocą radia, telewizji, telefonu, listu, książki. Wreszcie styczności mogą być trwałe lub przelotne.
Podstawą” tworzenia się różnych form życia społecznego są styczności społeczne. Styczności społeczne mogą występować między dwoma osobami albo obejmować większą liczbę osób. Wzajemne stosunki prowadzą do oddziaływania na siebie partnerów styczności. To oddziaływanie prowadzi do wytworzenia się pewnych stałych wzorów i działań społecznych. Przykładem może tutaj być spotkanie początkowo nieznanych sobie osób na obozie sportowym. Po upływie jakiegoś czasu i wspólnych treningów powstają wzory współdziałania, pomocy, spędzania czasu wolnego, osiągania odpowiednich wyników w uprawianej dyscyplinie. Tworzą się w ten sposób wzory działań społecznych, przy czym każde działanie społeczne obejmuje podmiot działający, przedmiot działania, narzędzia i metody działania oraz skutki działania. Wzory działań są to pewne schematy działań uznane i przyjęte, mające określone znaczenie dla działających, zapewniające osiągnięcie pożądanego rezultatu. W podanym przykładzie podmiotami działającymi są uczestnicy obozu.
Przedmiotem działania jest nabycie odpowiedniej sprawności w danej dyscyplinie sportowej, np. w pływaniu. Metodami działania są: gry wodne, pływanie na dystans itd., skutkami działania natomiast ? polepszenie wyników czasowych w pokonywaniu 200 m stylem dowolnym.
Powtarzające się wzajemne oddziaływanie społeczne prowadzi do utrwalania się wzorów działań i w rezultacie do powstania stosunków społecznych, przez które należy rozumieć unormowane wzajemne oddziaływanie między partnerami na gruncie wspólnej platformy. Wyjaśnijmy to określenie. Przez unormowane oddziaływanie należy rozumieć uznane, akceptowane wzory działania, np. sposób wspólnego spożywania posiłków czy spędzania czasu wolnego. Wspólna platforma to sytuacja, która powoduje stałe, wzajemne oddziaływanie. Może to być wspólna praca lub działalność społeczna, uprawianie sportu, nauka.
Trwałość stosunków społecznych zależy od tego, w jakim stopniu są one uregulowane, uporządkowane i poddane odpowiedniej kontroli oraz wynikającej z niej sankcji. Występują w niej określone wzory działania, zachowania, a także ich kontrola. W ten sposób kształtuje się więź społeczna, jako zorganizowany system stosunków pozwalający na trwanie i rozwój tych stosunków. Każda zbiorowość posiada więź, dzięki której skupia swoich członków, kontroluje ich, określa ich zachowania, realizuje swoje cele. Dzięki więzi zbiorowość podkreśla swoją odrębność. Różne są rodzaje więzi, a to zależy od grupy społecznej. Można wyróżnić więź klasową, narodową, państwową, a także zawodową, pracy, koleżeńską, towarzyską. Więź np. z zawodem pielęgniarki określa, jakie powinno być jej zachowanie w pracy wobec chorego, jakie obowiązują ją zasady moralne.