Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest socjologia jako nauka oraz co stanowi jej zasadniczy przedmiot badań i refleksji naukowej? Potocznie mówi się, że socjologia zajmuje się i bada życie społeczne. Jest to jednak określenie popularne. Należy stwierdzić, podając za wybitnym polskim socjologiem Janem Szczepańskim, że przedmiotem socjologii są: ?zjawiska i procesy tworzenia się różnych form życia zbiorowego, ludzi, struktury tych zbiorowości, zjawiska i procesy zachodzące w tych zbiorowościach, wynikające z wzajemnego oddziaływania ludzi na siebie, siły skupiające i siły rozbijające te zbiorowości, zmiany i przekształcenia w nich zachodzące”.
Wyjaśnijmy teraz podane określenie przedmiotu socjologii. Mówiąc, że socjologia zajmuje się zjawiskami i procesami tworzenia się różnych form życia zbiorowego, mamy na myśli powstawanie np. grup koleżeńskich, tzw. paczek, grup przestępczych, klas społecznych, nowych państw, a także samorządów pacjentów, które działają na oddziałach w szpitalach psychiatrycznych. Oczywiście form życia społecznego jest znacznie więcej, niż to wymieniono powyżej.
Kolejnym zagadnieniem, którym interesuje się socjologia, jest struktura, czyli budowa wewnętrzna tych wszystkich zbiorowości. W tym przypadku chodzi o wyjaśnienie, w jakim stopniu są członkowie powiązani ze sobą, w jakim stosunku do siebie pozostają ci wszyscy, którzy należą do danej zbiorowości, czy są sobie równi, czy też występuje wśród nich jakaś hierarchia, czy jest przywódca ? kierownik zbiorowości i jak są podzielone zadania, które spełnia dana zbiorowość. Weźmy dla przykładu taką
zbiorowość, jak grupa koleżeńska. Stwierdzamy w niej przywódcę i członków, a wśród nich tych, którzy dają pomysły, i tych, którzy je wykonują.
Każda zbiorowość ma swoje życie, sposoby oddziaływania na członków, występują w niej różne procesy. Czasami grupa w klasie szkolnej wpada na jakiś pomysł, wtedy stara się, aby wszyscy z nią się solidaryzowali. Używa do tego różnych form nacisku, a jeżeli znajdzie się taki ktoś, kto się nie posłucha, nie podporządkuje, zostaje odrzucony przez grupę. Grupa stosuje wtedy różne formy karania. Procesy zachodzące w grupach i zbiorowościach są bardzo różne. Przyjrzyjmy się im. Są np. takie brygady pracy na budowach, które pracują lepiej niż inne. To samo można powiedzieć o zespołach pielęgniarek. Są grupy dzieci, które uczą się dobrze, a inne źle. Dlaczego? Jak wyjaśnić te różnice? Odpowiadając ogólnie trzeba stwierdzić, że zależy to od procesów wewnątrzgrupowych.
Obserwując życie społeczne dostrzegamy, że niektóre zbiorowości rozpadają się, a powstają nowe. Jest to kolejne zagadnienie, którym zajmuje się socjologia: siły skupiające lub rozbijające różne zbiorowości. Z własnego doświadczenia wiecie, że mieliście różne grupy koleżeńskie ? w szkole podstawowej, na podwórku, na kolonii, w liceum, a teraz macie nowe, w nowych warunkach. Dlaczego tamte się rozpadły? Wiecie również o tym, że dość częstym zjawiskiem jest rozpadanie się dzisiejszej rodziny. Dlaczego? Co jest tego powodem? Znacie z literatury fakt, że w czasie okupacji niemieckiej powstało mnóstwo różnych grup konspiracyjnych, m.in. wśród młodzieży. Dlaczego? Czym to było wywołane? Na te wszystkie pytania odpowiada właśnie socjologia.
Socjologia interesuje się także zmianami, jakie występują w zbiorowościach, przekształceniami, jakie się w nich dokonują.
Czytaliście zapewne o przemianach współczesnej rodziny. Socjologia opisuje je, wyjaśnia, czym zostały wywołane. Wiecie też o tym, że struktura społeczeństwa polskiego zmieniła się po II wojnie światowej. Informacji dostarczyły nam właśnie badania socjologiczne.
Tak przedstawiają się problemy, którymi zajmuje się socjologia. Jako nauka bada je i systematyzuje, a uzyskaną wiedzę układa w spójny, uporządkowany system. Socjologowie gromadzoną wiedzę klasyfikują w następujące działy:
1) ?badające instytucje społeczne, takie jak: rodzina, instytucje wychowawcze, instytucje, polityczne, instytucje wymiaru sprawiedliwości, naukowe, gospodarcze, a zwłaszcza przemysł, inne instytucje pracy, instytucje religijne oraz wszelkie rodzaje instytucji występujących w różnych grupach i społeczeństwach;
2) badające różne typy zbiorowości i grup ludzkich, takich jak: różnego rodzaju małe grupy i kręgi społeczne, zbiorowości terytorialne, jak wieś, miasto i inne; kategorie zawodowe, warstwy i klasy społeczne oraz kasty; grupy celowe i organizacje tworzone dla realizacji określonych zadań; zbiorowości tworzące się na podstawie posiadania wspólnej kultury itp.;
3) badań nad procesami społecznymi, takimi jak: procesy dezorganizacji społecznej (alkoholizm, przestępczość, prostytucja); procesy migracji i ruchliwości społecznej”.
Badanie instytucji polega na ustalaniu ich struktury, zasad postępowania, norm regulujących wzajemne stosunki. W przypadku rodziny chodzi między innymi o to, czy w danej rodzinie występują normy regulujące obowiązki dorosłych dzieci wobec ich rodziców. W instytucjach pracy bada się, jakie wzory zachowania obowiązują pracownika, kiedy kończy pracę. Przykładem może być tutaj przekazanie przez jednego motorniczego tramwaju drugiemu stanowiska pracy, kiedy to ten pierwszy wskazuje na ewentualne usterki w układzie hamulcowym.
Socjologia, badając podane wyżej fakty życia społecznego, formułuje pojęcia, prawidłowości i prawa. Jednym z nowych pojęć, niedawno ustalonych, jest pojęcie rodziny rozszerzonej. Jest to taka rodzina, która pozostaje w codziennym kontakcie z najstarszą generacją ? dziadkami, korzystając z jej pomocy w opiece nad dziećmi, ale nie mieszka z nią. Przykładem zaobserwowania pewnych prawidłowości w życiu społecznym jest stwierdzenie, że kobiety z wyższym wykształceniem częściej powracają do pracy zawodowej po urlopie macierzyńskim niż kobiety z wykształceniem podstawowym. W związku z tym zakresem badań wyróżniamy socjologię ogólną i socjologię szczegółową.
Socjologia ogólna ustala pojęcia, prawa, buduje także teorie wyjaśniające. Rozwija szczególnie dwie teorie: teorię struktur społecznych oraz teorię zmian. Pierwsza zajmuje się różnymi zbiorowościami, ich strukturą, typami. Druga analizuje procesy, zmiany. Socjologię ogólną możemy nazwać inaczej socjologią teoretyczną. Zastosowanie socjologii ogólnej do różnych dziedzin życia i działalności ludzi prowadzi do powstania socjologii szczegółowych. Każda z socjologii szczegółowych, rozpoczynając dany odcinek życia lub działalności ludzi, opisuje je za pomocą pojęć socjologicznych, wyprowadza wnioski ważne dla praktyki.
Do socjologii szczegółowych zaliczamy, np. socjologię pracy, przemysłu, wychowawczą, oświaty, zawodów, wojska, sztuki, literatury, medycyny, pielęgniarstwa. Wymieniliśmy tylko niektóre z nich. Zatrzymajmy się przy kilku z nich, aby przedstawić przedmiot ich zainteresowania. Socjologia pracy bada motywy wyboru pracy, zadowolenie z pracy, ruchliwość związaną z pracą, sposoby oraz skutki różnych stylów zarządzania. Socjologia wychowania analizuje procesy socjalizacji czyli uspołecznienia, formy wychowania rodzinnego, zawodowego, organizacje wychowawcze. Socjologia medycyny interesuje się zachowaniami medycznymi ludzi, ich oczekiwaniami w tym zakresie, społecznymi warunkami profilaktyki, społeczną efektywnością rehabilitacji. Socjologia pielęgniarstwa analizuje, jakie potrzeby ma rodzina z osobą przewlekle chorą, aby zastosować właściwe pielęgnowanie.
Na podstawie tego, co powiedzieliśmy widzimy, że socjologia _ dostarcza nam wiedzy o życiu społecznym, wyjaśnia, jak ono się rozwija i kształtuje. Ponadto prowadzi badania współczesnego życia i na ich podstawie informuje nas o dokonujących się przemianach, np. w rodzinie lub strukturze całego społeczeństwa. Socjologia ma także zastosowanie praktyczne, np. w zakładach pracy, gdzie socjolog wraz z innymi specjalistami dba o stabilizację załogi lub stara się przeciwdziałać, po rozpoznaniu przyczyn, zbytniej absencji w pracy lub porzucaniu pracy przez pracowników. Zastosowania praktyczne* socjologii wyrażają się w opracowaniu odpowiednich socjotechnik dla kształtowania różnych zjawisk życia społecznego.