W licznych badaniach prowadzonych nad uczeniem się stwierdzono, że materiał wyuczony poprzednio może mieć wpływ na opanowanie materiału następnego. Jeśli to jest wpływ negatywny, mamy do czynienia z hamowaniem, a jeśli pozytywny ? z ułatwieniem. Wyróżniamy dwa rodzaje hamowania i ułatwienia: proaktywne ? następcze i retroaktywne ? wsteczne.
Badania nad hamowaniem były organizowane następująco. Wybierano dwie równoważne grupy uczących się. Jedna z grup uczyła się pewnego materiału (A), a po jego wyuczeniu drugiego materiału (B). Druga zaś uczyła się tylko materiału drugiego (B). Po krótkiej przerwie sprawdzono opanowanie materiału drugiego (B) w jednej i drugiej grupie. W licznych badaniach uzyskano dwa rodzaje wyników. Grupa pierwsza miała gorzej opanowany materiał drugi (B), co dowodziło, że materiał poprzedni (A) wpływa negatywnie na wyuczenie się materiału następnego (B). Przy innym rodzaju materiału były i takie przypadki, że w grupie pierwszej lepiej zapamiętano materiał następny (B), niż w grupie drugiej. Stąd wniosek, że materiał poprzedni (A), wpłynął pozytywnie na wyuczenie się materiału następnego (B). Tego rodzaju zjawisko nazywamy ułatwieniem proaktywnym.
Nie tylko materiał poprzedni może wywierać wpływ na zapamiętanie materiału następnego, ale i następny może wpływać na zapamiętanie materiału poprzedniego. Badania tego zjawiska były prowadzone w następujący sposób. W badaniach brały też udział dwie równorzędne grupy uczniów. Obie grupy uczyły się tego samego materiału (A), aż do pełnej wyuczalności. Następnie grupa pierwsza uczyła się materiału następnego (B), a uczniowie grupy drugiej mieli przerwę. Po wyuczeniu się materiału B przez grupę pierwszą sprawdzono opanowanie materiału A w obu grupach. Tutaj też stwierdzono dwa rodzaje zależności uwarunkowane jakością materiału. W grupie pierwszej opanowanie materiału A mogło być gorsze niż w grupie drugiej. Wniosek z tego, że materiał następny osłabia zapamiętanie materiału poprzedniego. Wówczas będzie to hamowanie wsteczne czyli retroaktywne. Przy innym materiale sytuacja może być odwrotna. Grupa pierwsza może mieć lepiej opanowany materiał poprzedni (A), niż grupa druga, która nie uczyła się materiału następnego (B). Świadczyłoby to, że materiał B wpłynął pozytywnie na zapamiętanie materiału A. Wówczas wystąpiło zjawisko ułatwienia wstecznego, retroaktywnego (W. Budohoska, Z. Włodarski, 1971).
O tym, czy wystąpi hamowanie lub ułatwienie w uczeniu się danych wiadomości decyduje wiele czynników. Należy do nich, między innymi, podobieństwo między materiałem poprzednim a następnym. Gdy materiały są do siebie bardzo podobne, stopień zapamiętania materiału poprzedniego jest bardzo duży. Przy zmniejszaniu podobieństwa stopień zapamiętania materiału poprzedniego zmniejsza się. Następnym czynnikiem jest opanowanie materiału poprzedniego. Im jest on lepiej opanowany, tym hamowanie retroaktywne jest mniejsze. Gdy zaś materiał następny jest lepiej opanowany od poprzedniego, hamowanie retroaktywne osiąga wysoki stopień. Na hamowanie ma również wpływ zakres materiału poprzedniego. Dłuższy materiał poprzedni powoduje słabe hamowanie retroaktywne prawdopodobnie dlatego, że wymaga większej liczby powtórzeń i poszczególne elementy są lepiej zapamiętane. Istnieje jeszcze wiele innych czynników, ale wymienione należą do najważniejszych.