Uczenie się różnych treści, czy czynności nie przebiega jednostajnie, ani jego efekty nie narastają jednakowo. Są w nim momenty dużego przyrostu efektów, jak i zahamowania, a nawet czasami spadek przyrostu. Uczenie się poszczególnych treści przebiega więc różnie, ale można w nim ustalić ogólne prawidłowości. Najogólniejsza prawidłowość wyraża się w tym, że w miarę postępu uczenia przyrosty wiadomości czy wprawy stają się coraz mniejsze. Tę zależność obrazują krzywe uczenia się, zwane również krzywymi ćwiczenia, ponieważ uczący się powiększa nie tylko ilościowo swój zasób wiadomości, ale równocześnie ćwiczy się w różnych czynnościach uczenia się. Jeśli na układzie współrzędnych umieścimy: na prostej odciętej liczbę prób, a na prostej rzędnej liczbę opanowanych elementów, to w miarę zwiększania się liczby prób, będzie nierównomiernie wzrastać liczba opanowanych elementów.
Na krzywej znajdują się takie punkty, w których nie ma żadnego przyrostu., a kolejna próba nie daje dalszych wyników. Są to momenty zastoju w uczeniu się.
Krzywe uczenia się mają różny kształt, zależny od szybkości uczenia się, rodzaju treści czy innych czynników. Dla uczących się szybko, krzywa przyjmuje często kształt litery S. W tym przypadku uczenie się przebiega początkowo wolno, potem raptownie wzrasta, aby pod koniec stać się znów powolniejsze. Przebieg krzywych uczenia się i ich obraz graficzny zależy w dużej mierze od cech indywidualnych uczącego się. Różnice indywidualne występują pod względem szybkości uczenia się, liczby prób (powtórzeń) potrzebnych do wyuczenia się i czasu niezbędnego do opanowania danych treści czy czynności.
Pamięć osób uczących się nie jest doskonała i najlepiej zapamiętany tekst po pewnym czasie ulega zapomnieniu. Zjawisko to można przedstawić na krzywych zapominania. Eksperymenty przeprowadzone w tym zakresie wykazują, że typowa krzywa zapominania początkowo gwałtownie opada, a po pewnym czasie dopiero stopniowo obniża się. Początkowo więc proces zapominania jest bardzo szybki, a potem staje się coraz powolniejszy. Szybkość zapominania jest bardzo różna i również zależy od cech indywidualnych pamięci jednostki, nastawienia na zatrzymanie w pamięci danego materiału. Prawidłowości występujące podczas zapominania jako pierwszy ustalił psycholog amerykański E. Ebbinghaus i przedstawił proces zapominania na krzywej. Zapominanie zależy również od rodzaju materiału. Materiały bezsensowne zapomina się prędzej od sensownych. Zapominaniu zapobiega stałe powracanie do opanowanego materiału i powtarzanie go. Tę zasadę należy stosować do wszystkich treści ważnych w nauce szkolnej, mających zastosowanie znacznie rozleglejsze niż przygotowanie ich na najbliższą lekcję czy do najbliższego odpytywania.
Znajomość krzywych uczenia się i zapominania ma duże znaczenie dla każdego ucznia. Pozwala mu na właściwe dawkowanie treści, które ma zapamiętać i na prawidłowe rozłożenie przerw w momentach zastoju. Jeśli wiadomo, że najwięcej materiału zapomina się zaraz po wyuczeniu się, to trzeba najwięcej powtórzeń wykonywać zaraz na początku wyuczonego materiału. Wówczas zapobiega się ich zapominaniu.