Jak zaobserwowano w badaniach nad uczeniem się, w pewnych okresach rozwoju często krzywa zapominania nie spada gwałtownie, jak to zostało przedstawione poprzednio, ale wznosi się i zamiast spadku liczby zapamiętanych elementów następuje ich przyrost. Oznacza to, że uczący się lepiej pamięta wyuczony materiał po pewnym krótkim czasie, niż bezpośrednio po wyuczeniu się go. Przebieg krzywej zapominania zostaje zakłócony zjawiskiem, które nazywamy reminiscencją. Zjawisko to badało wielu psychologów pragnąc wyjaśnić jego występowanie. Najbardziej prawdopodobne jest wyjaśnienie zwane ?wypoczynkiem po pracy”. Po wysiłku włożonym w uczenie się nie można dokładnie reprodukować wszystkich elementów tak dobrze, jak po krótkim wypoczynku, kiedy umysł jest sprawniejszy.
Badania wykazały również, że zjawisko reminiscencji nie występuje w jednakowym stopniu i natężeniu u dzieci w różnym wieku. Dzieci, które opanowały wiersz w pełni, odtwarzając go w terminach późniejszych, uzyskiwały następujące wyniki. Dzieci 6-letnie najwięcej elementów odtwarzały po 3 dniach, 12-letnie po dwóch dniach, a u młodzieży 21-letniej i starszych już nie stwierdzono przyrostu w czasie późniejszym. Psycholog amerykański A. L. Irion stwierdził w swoich eksperymentach, że dłuższe przerwy podczas uczenia się materiału dają lepsze wyniki niż uczenie się ciągłe lub z krótkimi przerwami. Długość przerwy nie powinna jednak przekraczać 5 minut.