Wychowanie umysłowe polega przede wszystkim na rozwijaniu u ucznia procesu myślenia. Genetycznie będzie to polegało na przechodzeniu od jednych rodzajów myślenia do innych, znajdujących się na wyższym poziomie od poprzednich. Najważniejszą chyba sprawą jest rozwijanie myślenia krytycznego i twórczego oraz rozwijanie samodzielności. Jak wspomniano poprzednio przemiany w świecie następują tak szybko, a nowych wiadomości przybywa tak dużo, że uczeń musi wykazać wiele samodzielności, aby je opanować. Poza tym rozwój społeczeństwa wymaga, aby każdy człowiek miał w nim swój twórczy wkład, a nie korzystał tylko z ogólnego dorobku społecznego.
Będzie to dotyczyło zarówno nauki, techniki, kultury, jak również nowych odkryć naukowych i zastosowania’ ich dla dobra społecznego. Działalność umysłowa jednostki będzie polegała na analizowaniu dostępnych przesłanek, wyprowadzaniu uzasadnionych i logicznych wniosków oraz przewidywaniu następstw. Wiedza zdobywana przez ucznia stanie się operatywna, będzie służyć mu do lepszej orientacji w świecie nowoczesnym i do tworzenia nowych ujęć pozwalających na wprowadzenie ułatwień w działaniu lub życiu.
Rozwój umysłowy ucznia polega zarówno na gromadzeniu wiedzy, jak i organizowaniu jej w nowe całości i wykorzystaniu jej w dalszym twórczym działaniu. Dzięki nauce szkolnej będą zatem kształcone zdolności poznawcze ucznia, analiza, wnioskowanie, podejmowanie decyzji na podstawie uzasadnionego rozumowania i przewidywanie tego, co nadejdzie.
Wychowanie politechniczne nie jest jednoznacznie ujmowane. Jedni rozumieją przez nie zapoznanie ucznia ze sposobem wykonania najprostszych czynności technicznych, a więc zdobycie pewnych umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami w celu dokonania różnorodnych napraw i konserwacji sprzętu. Nie określa się przy tym, jaki sprzęt należałoby naprawiać: mechaniczny, elektryczny czy elektroniczny. Można zatem przypuszczać, że dotyczy to rzeczywiście tylko bardzo prostych urządzeń, bez ambicji naprawienia motoru, pralki elektrycznej czy aparatu radiowego. Nie sięgamy więc do elektroniki, ale powinniśmy dawać sobie radę z mechaniką i elektrycznością.
Inni projektanci wychowania politechnicznego rozumieją je jako dążenie do zapoznania uczniów z procesem produkcji w przemyśle, rolnictwie czy hodowli, pozwalającym uczniowi na ogólną orientację w ich przebiegu. Jest to szersze ujęcie wychowania politechnicznego. Tego rodzaju ujęcie pozwala na pełniejsze rozumienie współczesnego świata i orientowanie się w różnych procesach różnych produkcji.
Najbardziej racjonalne w wychowaniu i nauczaniu politechnicznym wydaje się połączenie pierwszej i drugiej koncepcji mogącej dać zarówno przygotowanie techniczne, jak i poznanie procesów i organizacji produkcji. Nie wiadomo tylko, czy tak szeroki zakres byłby możliwy do realizacji w programie szkoły średniej i czy nie należałoby tego rodzaju wychowania przenieść na zajęcia pozalekcyjne, realizowane w zespołach uczniowskich.
Wychowanie fizyczne ma za zadanie utrzymanie w normie rozwoju fizycznego, likwidowanie deficytów rozwojowych, korektę niewłaściwych postaw fizycznych spowodowanych siedzeniem w ławce nie zawsze dostosowanej wielkością do wieku ucznia i jego wzrostu lub spowodowanych chorobą. Nauka szkolna przypada na okres wzmożonego rozwoju fizycznego, ale siedzenie nieruchomo przez kilka godzin może hamować ten rozwój lub spowodować powstanie różnego rodzaju wad, jak np. skrzywienie kręgosłupa, powstanie garbatych pleców, wysuniętej łopatki, pochylania się czy przechylania głowy na jedną stronę. Wychowanie fizyczne ma przeciwdziałać powstającym nieprawidłowościom, a realizowane jest na lekcjach gimnastyki lub w czasie przerw śródlekcyjnych.
Poza ćwiczeniami gimnastycznymi dzieciom i młodzieży potrzebny jest ruch, marsze, wycieczki, turystyka. Jest to korzystne nie tylko dla płuc, serca, układu trawiennego, ale wzmaga odporność na zachorowania, przynosi odprężenie i wzmacnia układ nerwowy. Poza tym kształtuje zamiłowanie do wycieczek poza miasto i rozbudza zainteresowanie turystyką. To już nie jest przenoszenie się z miejsca na miejsce, ale celowe poznawanie określonego regionu. Stosowanie gimnastyki na przemian z pracą umysłową zwiększa wydajność pracy umysłowej, ponieważ krew krąży sprawniej i mózg jest dobrze odżywiany i dotleniany. Ćwiczenia fizyczne poprawiają koordynację ruchów, które stają się bardziej harmonijne. Osoby uprawiające turystykę i spacery bardziej są wytrzymałe na trudy, lepiej zdyscyplinowane, bardziej odpowiedzialne za podjęte zadania i szanują obowiązujące reguły gry. Turystyka daje możność przeżywania zjawisk przyrody, uczy odczuwania jej piękna, przynosi wiele wzruszeń natury estetycznej, zapoznaje ze zjawiskami, których nie spotyka się siedząc na miejscu. Wzbogaca więc wiedzę i doświadczenia turysty, uczy współdziałania z innymi i niesienia sobie pomocy w potrzebie. Wychowanie fizyczne kształtuje postawy ludzi i ich charakter, rozbudza zainteresowania poznawanym rejonem.
Z wychowaniem fizycznym łączy się uprawianie sportu, co do którego należy podchodzić ostrożnie i nie rozpoczynać uprawiania wybranej dyscypliny bez poradzenia się lekarza. Po badaniach lekarskich może się okazać, że dana dyscyplina nie powinna być jeszcze uprawiana, bo przyniesie więcej szkody niż pożytku. Tylko lekarz może ocenić właściwie, co organizmowi w danym wieku i w danych warunkach jest potrzebne, a co szkodliwe. Uprawianie sportu bez porady lekarskiej to lekceważenie własnego zdrowia.
Wychowanie moralno-społeczne polega na wyrabianiu u młodzieży poprawnego stosunku do otoczenia i całego świata. Społeczeństwo, aby móc istnieć, musi przestrzegać pewnych norm i zasad, dzięki którym możliwe jest harmonijne współżycie z innymi. Normy moralne uzależnione są od warunków w jakich społeczeństwo się znajduje, a oceny moralności mają różne punkty odniesienia. Trudno jest odróżnić, co jest moralne, a co nie, jeśli nie zna się warunków, w jakich ukształtowały się pojęcia moralne. Dla Kalego z ,,W pustyni i w puszczy” H. Sienkiewicza, żyjącego w innych warunkach niż człowiek europejski moralne, a więc dobre, będzie zabranie komuś krowy, a niemoralne, czyli złe, zabranie krowy jemu. W normalnych warunkach ludzi cywilizowanych niemoralne jest nastawanie na życie drugiego człowieka lub zabicie go, ale w czasie wojny zabijanie nieprzyjaciela jest uzasadnione i żołnierz, który odmawia tej czynności jest przez przełożonych srogo karany. Również poważne kary stosuje się tym, którzy opuszczają szeregi wojskowe lub nie stawiają się w nich zgodnie z ustalonym terminem. Zabijanie ludzi na wojnie jest patriotyzmem, a zabijanie indywidualne ? nie w czasie wojny ? morderstwem. Jeśli nie zabijesz wroga na froncie będziesz karany, a jeśli zabijesz poza frontem też będziesz srogo ukarany.
Moralność jest sprawą względną, a jej normy też ulegają zmianom. W społeczeństwie opierającym się na etyce socjalistycznej ?naczelnym kryterium oceny moralności człowieka i jego czynów jest stopień uwzględnienia w postępowaniu dobra innych ludzi i ogólnego pożytku”. W tym określeniu akcent położony został na takie postępowanie jednostki, które przyniesie dobro innym ludziom. Działalność człowieka powinna być nastawiona na pożytek ogólny, a nie indywidualny. Człowiek moralny nie może mieć na uwadze tylko własnego interesu, ale również, a często przede wszystkim, interes ogółu, nawet gdyby było to sprzeczne z jego indywidualnymi dążeniami.
Wpajanie dzieciom i młodzieży zasad postępowania moralnego, to również wpajanie określonego systemu wartości, który stanie się potem wytyczną w ich postępowaniu. Normy moralne regulują postępowanie ludzi i obowiązują wszystkich. Normy moralne kształtuje wiele instytucji: najpierw rodzina, potem szkoła i wreszcie grupy zawodowe. W nich też jednostka spotyka pisane i zwyczajowe normy czy zasady postępowania, których musi przestrzegać. Należą do nich, między innymi, solidarność, uczciwość wobec grupy, obrona wspólnych interesów i inne. Normy zwyczajowe, wytworzone w grupie zawodowej, wymagają podporządkowania się im. Kto ich nie przestrzega naraża się na różne nieprzyjemności i przykrości, a czasem na dokuczliwość i bojkot towarzyski. Człowiek nie przestrzegający praw naraża się na negatywną opinię społeczeństwa. Łatwiej jest funkcjonować w środowisku, którego opinia o jednostce jest pozytywna, łatwiej jest porozumieć się i dojść do wspólnych uzgodnień. Gorzej jest, jeśli jednostce nie odpowiadają obowiązujące w grupie normy i zasady.
U ludzi uznających autorytet kościoła normami wyznaczającymi sposób ich postępowania jest dekalog, w którym zostały zawarte podstawowe zasady współżycia ludzi. Należą do nich, między innymi, takie polecenia, jak: ?nie kradnij”, ,,nie zabijaj”, ?nie czyń drugiemu co tobie niemiłe” itp. Jeśli ktoś nie uznaje tego autorytetu, to wcale nie znaczy, że mu wszystko wolno. Etyka świecka nakłada na każdego obowiązek przestrzegania zasad społecznego współżycia i dbania o interes społeczny, który jest interesem wspólnym, o dobro wszystkich, a nie tylko własne. Wszelkie normy moralne mają wówczas znaczenie, gdy obowiązują wszystkich obywateli, a nie tylko niektórych.
Wychowanie estetyczne polega na wzbudzeniu u dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych wrażliwości na przejawy różnego rodzaju piękna w otaczającym świecie. Należy do nich zarówno piękno przyrody, jak i piękno utworów literackich, malarskich, muzycznych itp. Wychowanie estetyczne powinno doprowadzić do tego, aby wychowanek rozróżniał to, co naprawdę jest piękne od tego, co może się podobać, ale piękna w tym nie ma. Makatki z ?jeleniem na rykowisku” mogą się podobać i dlatego producenci takich makatek zawsze będą znajdowali nabywców, ale to wcale nie znaczy, że one są piękne. Malarstwo czy rzeźba prymitywna mogą być piękne, a mogą być również kiczem. Wychowanie estetyczne powinno ukształtować u ucznia poczucie piękna i umiejętność odróżniania go od kiczu. Tego rodzaju odczucia może u młodzieży ukształtować tylko osoba kompetentna, wrażliwa na piękno i znająca się na sztuce. Umiejętności takie mógł u młodzieży zaszczepić, np. Kenar, w szkole rzemiosła artystycznego w Zakopanem, ponieważ sam był artystą znającym się na sztuce i jej przejawach: Kiedy zabrakło Kenara szkoła nadal realizowała swoje zadania, ale to już nie było to samo.
Wychowanie estetyczne dotyczy również schludnego wyglądu jednostki, wdrażania jej do porządku, czystości, ładnego poruszania się, dokładnego wykonywania swoich wytworów. Jak już wspomniano poprzednio, przyjemne otoczenie jednostki nie zawsze może być estetyczne. W wychowaniu estetycznym należałoby zdobyć te kryteria, dzięki którym można odróżnić, kiedy otoczenie jest estetyczne, a kiedy nie posiada tych cech. Wychowanie estetyczne można kształtować w sposób tylko naturalny. Nie iść na koncert wtedy, kiedy ma się wolny czas, co nie jest bez znaczenia, ale wtedy, gdy można coś wzruszającego podczas niego przeżyć. Muzykę trzeba poznawać w różnych ujęciach i nie hołdować tylko rock and rollowi czy innej muzyce lekkiej, ale również poznawać muzykę poważną, dorobek muzyczny własnego kraju, żeby wiedzieć, co jest naszą dumą narodową. Do odbioru koncertu każdej muzyki trzeba się przygotować. Wielką umiejętność przygotowywania słuchacza do odbioru muzyki miał prof. Rutkowski, a jego audycje, prowadzone swego czasu w polskim radiu, gromadziły przy głośnikach nie tylko młodzież, chociaż były dla niej przeznaczone. Przygotowany odbiór utworów muzycznych powoduje, że są one pełniej rozumiane, lepiej odbierane i głębiej przeżywane. Również oglądanie teatralnych sztuk klasycznych w teatrze, bez przygotowania, nie zawsze jest łatwe i zrozumiałe przez widza współczesnego, żyjącego w innych warunkach i czasach niż bohaterowie sztuki, w inny sposób przeżywający konflikty, niż oni przeżyli.