Grupy rówieśnicze powstają w różnych sytuacjach i okolicznościach. Mogą one ukształtować się również na oddziałach dzieci przewlekle chorych, w sanatoriach, domach dziecka. W życiu takich placówek, dla realizacji celów zdrowotnych i wychowawczych, ważne jest pozyskanie dzieci dla działalności instytucji. Innym problemem jest samopoczucie dziecka w grupie: to, czy ma przyjaciół, czy też jest odsunięte przez grupę. We wszystkich wskazanych tutaj przypadkach konieczne jest poznanie stosunków w grupie, ich struktury. W tym celu stosuje się badania socjometryczne.
Polegają one na tym, że członkom grupy zadaje się specjalnie przygotowane pytania, których celem jest ujawnienie wzajemnych sympatii, zaufania, popularności, przywództwa.
Pytania muszą odnosić się do sytuacji, które w danym momencie towarzyszą dzieciom lub młodzieży. Jeżeli jest to klasa szkolna, możemy np. zapytać, z kim chciałbyś siedzieć w ławce. W przypadku sali szpitalnej lub sanatoryjnej możemy zapytać, kogo chciałbyś mieć za towarzysza leżącego koło ciebie? Oto przykład kwestionariusza podanego przez M. Piłkiewicza: ?Wyobraźcie sobie, że przypuszczalnie nastąpi w najbliższym czasie przesadzanie uczniów w naszej klasie. Proszę podać nazwiska osób, z którymi każdy z was chciałby najbardziej siedzieć. Na pierwszym miejscu piszemy osobę, z którą chciałoby się siedzieć najbardziej, na drugim osobę, z którą chciałoby się siedzieć w drugiej kolejności i dalej następne”.