Człowiek żyjący w grupie poddany jest jej oddziaływaniu. W rezultacie grupa wykształca w każdym ze swoich członków osobowość społeczną, którą tworzą cztery elementy: kulturowy ideał osobowości, role społeczne, jaźń subiektywna i jaźń obiektywna odzwierciedlona. Zatrzymajmy się kolejno przy tych czterech elementach osobowości społecznej.
Kulturowy ideał osobowości to pewien wzór, według którego człowiek jest wychowywany ? socjalizowany w grupie. Przykładem takich kulturowych ideałów jest np. harmonijnie wychowany ateńczyk, romantyk lub człowiek pozytywizmu. Charakterystyczne jest to, że klasy społeczne, warstwy, a także zawody wytworzyły swoje kulturowe ideały osobowości. Określają one pożądane cechy człowieka, sposób jego zachowania. Zmieniające się czasy, ustroje społeczne zmieniają również kulturowy ideał osobowości. Inny był np. ideał dziecka w społeczności wiejskiej w Polsce w okresie przed II wojną światową. Dziecko tego okresu to przede wszystkim pomocnik w domu. Nauka szkolna w jego życiu była traktowana jako nie najważniejsze zajęcie. Inaczej kształtuje się ten ideał dziecka obecnie. Kładzie się w nim nacisk na naukę szkolną, na zdobycie zawodu, aby ułatwić dziecku życie. Z tym ostatnim dążeniem wiąże się zwalnianie dziecka od ciążących na nim obowiązków domowych, zapewnienie warunków do odrabiania lekcji, ułatwienie przestrzegania regulaminu uczniowskiego, np. przez przygotowanie odpowiedniego stroju.
Drugim elementem osobowości społecznej jest rola społeczna. Ogólnie można powiedzieć, że ?rola jest to względnie stały i wewnętrznie spójny system zachowań, będących reakcjami na zachowania innych osób, przebiegających według mniej więcej wyraźnie ustalonego wzoru”. Każdy z nas pełni bardzo wiele ról społecznych w jednej lub kilku grupach. Niektóre role społeczne są bardzo ściśle określone, sformalizowane. Są to role społecznie ważne. Na przykład dyrektor przedsiębiorstwa ma regulamin określający zakres jego czynności; podobnie jest w przypadkach listonosza, maszynisty kolejowego. Z pełnieniem każdej roli wiążą się prawa i obowiązki. Prawa są oczekiwaniami pełniącego rolę w stosunku do pozostałych członków grupy, w której rola jest realizowana (mała Krysia pełniąca rolę dziecka w rodzinie oczekuje opieki, miłości). Natomiast obowiązki są zespołem zachowań oczekiwanych przez grupę od pełniącego rolę.
Trzecim elementem osobowości jest jaźń subiektywna, która stanowi wyobrażenie o sobie samym. Powstaje ono jako wynik oddziaływań innych na nas oraz ich opinii, ale w pewnym momencie staje się-czymś niezależnym, bardzo osobistym. ?Jaźń” jest dawnym terminem używanym na określenie świadomości. Jaźń subiektywna to moja świadomość o tym, jakim jestem. Według socjologii świadomość ta jest pochodzenia społecznego i rozwija się pod wpływem oddziaływania rodziców, rodzeństwa, krewnych, znajomych, sąsiadów i rówieśników w okresie wstecznego dzieciństwa. Oddziaływanie wymienionych osób prowadzi do tego, że nabieramy przekonania o sobie jako o osobach, np. ładnych, zdolnych lub odwrotnie.
Jaźń odzwierciedlona to kolejny element osobowości społecznej. ?Jest to ten zespół wyobrażeń, jaki wytwarza każdy z nas na podstawie ocen otoczenia, na podstawie tego, co sobie sami wyobrażamy, że inni sądzą o nas”. Czasami bywa tak, że ludzie np. wyobrażają sobie nas jako osoby zrównoważone lub jako wesołe i dlatego staramy się w zetknięciu z nimi właśnie być takimi. Stąd czasami mówi się o dwóch obliczach człowieka, np. w miejscu pracy i w domu rodzinnym. Każda bowiem grupa tworzy inne wyobrażenia o nas, czyli tzw. jaźń odzwierciedloną. Nic też dziwnego, że opinie o tym samym człowieku mogą się bardzo różnić. Rodzice mogą być zdziwieni, że ich syn w szkole jest agresywny wobec kaleków. ponieważ w domu uchodzi za wyjątkowo spokojne dziecko. Na jaźń odzwierciedloną składają się wyobrażenia o tym, jak inni oceniają nasz wygląd zewnętrzny i nasze postępowanie oraz nasza reakcja na te wyobrażenia. Stwierdzamy np., że nasi rodzice oceniają nas jako bardzo zdolnych muzycznie, wobec tego wytwarzamy takie wyobrażenie o sobie i w związku z tym zauważamy wszystkie ich zachwyty nad naszymi uzdolnieniami. Jaźń subiektywna i odzwierciedlona pełnią funkcję regulatora naszego zachowania, kontrolują je, porównując z kulturowym ideałem osobowości.
Podsumowując rozważania o osobowości społecznej warto zauważyć, że każdy człowiek, z którym się stykamy, jest wychowany według jakiegoś kulturowego ideału osobowości, co prowadzi do różnic między ludźmi. Na ten zresztą ideał mogą składać się odmienne zachowania, może być np. brak akceptowanych zachowań obowiązujących w danej grupie. Na przykład nie w każdym kulturowym ideale osobowości odkryjemy takie wartości, jak: czystość, higienę. Ponadto każdy spotkany człowiek pełni wiele różnych ról społecznych, z których każda ma swoje prawa i obowiązki. W związku z tym, że każda rola jest inna, może zachodzić konflikt między rolami a właściwymi oczekiwaniami jakie się z nimi wiążą. Na przykład kobieta pracująca, wychowująca małe dzieci, o godzinie 16 musi odebrać dzieci z przed- szkolą. Dochodzi do konfliktu między rolami, gdy po tej godzinie przedłuża się narada w zakładzie pracy. Może również dochodzić do sprzeczności między jaźnią subiektywną a odzwierciedloną. Grupa wyobraża sobie i tworzy nasz obraz o nas, np. że nadajemy się na kierownika, tymczasem my siebie nie widzimy w tej roli. Ten wewnętrzny konflikt może się odbijać na naszej pracy. Skoro każdy człowiek przedstawia tak skomplikowany obraz, to należy pamiętać, że dotyczy to także chorego poddającego się leczeniu.
Socjologia wskazuje, że każdy człowiek o osobowości społecznej stanowi niejako wytwór społeczeństwa. Jest to jeden rodzaj związku, jaki zachodzi między jednostką a społeczeństwem. Można mówić i o odwrotnej zależności, a mianowicie, że życie społeczne jest zależne od stosunków między jednostkami, od ich zachowań społecznych. Nie tylko więc stosunki między jednostkami, ale i między jednostką a społeczeństwem decydują o życiu społecznym.